عصر خودرو

فلز روی کدام مسیر را انتخاب می کند؟

دو نگاه متفاوت به آینده بازار روی

عصر بازار- فعالان بازار فلزات طی روزها و هفته های اخیر شاهد یکه تازی مس بودند و قیمت این فلز با توجه به تاثیر رویدادهای مهم که در شماره گذشته به آن اشاره کردیم، رشد قابل توجهی را تجربه کرد و به بالاترین قیمت طی بیش از دو سال اخیر دست یافت.

دو نگاه متفاوت به آینده بازار روی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،نیکل هم که نوسان های شدید آن طی سال های اخیر زیاد مشاهده شده، مانند مس رشد مناسبی را طی یکی دو هفته اخیر شاهد بود. هر دو فلز طی هفته های اخیر بهترین عملکرد را بین گروه فلزات پایه به خود اختصاص دادند.
    جهش مس این روزها قدری مسائل مربوط به دیگر فلزات را تحت تاثیر خود قرار داده است. روی از جمله این فلزات است؛ فلزی که پارسال یکی از بهترین عملکردها را به نمایش گذاشت، اما بنا بر دلایلی در سال 2017 نتوانست به بازده مشابهی دست یابد.
    دیدگاه یکی از کارشناسان بین المللی در مورد نبود کشش برای افزایش بیشتر قیمت فلز روی را می توان یکی از دلایل یادشده برشمرد، چراکه بازار این فلز هم اکنون با کسری مواجه است و بالطبع در چنین شرایطی باید شاهد افزایش قیمت باشیم.
    موسسه بین المللی مطالعات سرب و روی با نام اختصاری ILZSG به تازگی گزارش داده که تولید روی معدنی جهان با وجود کاهش در آمریکا و استرالیا در پنج ماهه نخست 2017 با افزایش 6.3 درصدی مواجه شده است.


    البته ماجرا به اینجا ختم نشد، چراکه در این گزارش به کسری بازار جهانی روی تصفیه شده در پنج ماه نخست 2017 اشاره شد و کل موجودی گزارش شده با کاهش همراه بود. بنا بر اعلام موسسه مطالعات سرب و روی، افزایش چشمگیر 54.8 درصدی تولید روی تصفیه شده هند با کاهش در کانادا، ژاپن، کره، پرو و تایلند جبران شد و در نتیجه فقط افزایش 0.4 درصدی برای کل تولید به ثبت رسید. بر اساس این گزارش، تقاضای ظاهری آمریکا برای روی تصفیه شده 19 درصد افزایش یافت، در حالی که مصرف ظاهری آن در چین و اروپا به ترتیب 2.2 و 1.8 درصد کاهش یافت. از نظر جهانی تقاضای روی 1.1 درصد رشد داشت.

    ظرفیت های جدید
    «ژیا فو» تحلیلگر BOCI(یکی از بخش های بانک چین) بر این باور است که گرایشی به صعود (حداقل در شرایط حاضر) وجود ندارد. اگرچه شرکت «گلنکور» در ماه می امسال اعلام کرد که هیچ طرحی برای راه اندازی دوباره ظرفیت های راکد تولید ندارد، اما این نگرانی وجود دارد که ظرفیت های جدید بتواند شکاف را پرکند.
    تحلیلگران بانک «مریل لینچ» معتقدند که تکرار روند افزایش قیمت این فلز در سال 2016 و اوایل 2017 بعید است. «جی پی مورگان» در ماه گذشته به مشتریان خود توصیه به فروش موقعیت های روی کرد.
    نمودار- نوسان های قیمت روی در دو سال اخیر

    فلز روی، منبع کلیدی درآمد شرکت های «گلنکور»، «ودانتا ریسورسز» هند و «نیراستار» اروپاست. در همین حال شرکت «ودانتا» هند به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان روی در جهان اعلام کرده که تولید معدن «گامسبرگ» در آفریقای جنوبی را افزایش می دهد. این معدن جزو بزرگ ترین ذخایر توسعه نیافته فلز روی محسوب می شود وآغاز فعالیت ها برای تولید 250 هزار تن روی از اواسط 2018 برنامه ریزی شده است.
    چشم انداز تولید برای کشورهایی که به تازگی به تولید پیوستند، سبب افزایش عرضه خواهد شد. شرکت Minera del Caribe  که یک سرمایه گذاری مشترک بین دولت کوبا و شرکت کارگزاری کالای «ترافیگورا» محسوب می شود، پیش بینی آغاز حمل محموله های کشتی را از اکتبر کرده است.
    تا زمان ورود تمام عرضه های جدید به بازار، افرادی نیز به بازار خوشبین هستند. به عنوان نمونه، «ژیا فو»، تحلیلگر BOCI(یکی از بخش های بانک چین) اظهار کرد: فقط برای 9 روز ذخیره این فلز در بورس های شانگهای و لندن وجود دارد. به گفته وی، این موضوع می تواند از قیمت ها حمایت کند، چون بازار با عرضه ناگهانی شدیدی مواجه نخواهد شد.
    از طرفی چین همچون بسیاری از کالاها، نقش مهمی را در بازار روی ایفا می کند. عرضه داخلی روی چین به مسائل موجود در این بازار بی توجه بوده، چراکه بازرسی های زیست محیطی به عنوان بخشی از اصلاحات حزب حاکم این کشور، ظرفیت های مازاد صنعتی را هدف قرار داده است.
    همچنین در حالی که تصمیم گلنکور برای کاهش تولید در سال 2015 به قیمت ها در سال بعد از آن شوک وارد کرد، این شرکت سرانجام در مورد بازگشت تولید از دست رفته به بازار تصمیم خواهد گرفت.
    «تایلر برودا»، تحلیلگر RBC در لندن در این زمینه گفت: اگر آن میزان به خط تولید بازگردد، قیمت ها کاهش می یابد و سودآوری سبد دارایی های مربوط به آن کمتر می شود.

    برچسب ها