عصر خودرو

افزایش ۴۰ درصدی واردات روغن پالم با وجود تعرفه ۴۰ درصدی

عصر بازار- با وجود افزایش تعرفه واردات روغن پالم از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد طی دو سال اخیر، واردات این روغن در ۴ ماه ابتدای سال جاری حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۴۰ درصدی واردات روغن پالم با وجود تعرفه ۴۰ درصدی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ، روغن پالم که از میوه درخت نخل روغنی به دست می آید، پرمصرف ترین روغن گیاهی جهان است و عمدتا در کشورهای مالزی و اندونزی تولید می شود.

    رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که این روغن دارای اسید چرب اشباع با زنجیره بلند است و یافته‌های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی در بیماری‌ سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع با زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.

    واردات 422 هزار تنی روغن پالم در سال گذشته

    با این وجود در سالیان اخیر واردات این روغن به کشور به خاطر ارزان بودن فراوان آن به طرز قابل توجهی افزایش یافته است؛ بر اساس آمار گمرک ایران، سال گذشته واردات روغن پالم بیش از 305 میلیون دلار و به وزن 422 هزار تن بوده است که بیشترین واردات این محصول از کشورهای مالزی، سنگاپور و اندونزی بوده است.

    در 4 ماه نخست سال نیز، در حالی 115 میلیون دلار صرف واردات 145 هزار تن روغن پالم شد که شاهد رشد واردات 35 میلیون دلاری این محصول در مدت مذکور بوده‌ایم که افزایش حدود 40 درصدی را نشان می دهد.

    در همین خصوص داریوش محمودی،  دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی از موافقت سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان گفت: سالانه حدود 1.5 میلیون تن روغن خام به کشور وارد می‌شود که براساس ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حد مجاز تعریف شده برای واردات روغن پالم حدود 30 درصد بوده که این سهم در واردات سال‌های گذشته رعایت شده است و در واقع روغن‌های نباتی مانند پالم، سویا، آفتابگردان و کلزا عمده ترین سهم را در صنعت روغن نباتی جهان و ایران ایفا می‌کنند.

    وی افزود: 200 میلیون تن روغن خام در جهان تولید و مصرف می‌شود که حدود 60 میلیون تن آن به روغن پالم اختصاص دارد و در این میان کمتر از یک درصد تولید روغن پالم در جهان، در ایران مصرف می شود.

    تعرفه واردات روغن پالم 4 برابر شده است

    گفتنی است از سال 94 تاکنون تعرفه واردات روغن پالم از 10 درصد به 40 درصد رسیده است و سیاست‌گذاری های اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر مشوق‌های تعرفه‌ای در صورت خرید دانه‌های روغنی تولید داخل نیز تاثیر چندانی بر اصلاح این وضعیت و کاهش واردات جهت کمک به صنایع روغن نباتی نداشته است.

    امید است با بهبود تعرفه 40 درصدی واردات این محصول و فراهم کردن شرایط برای تولید آن در داخل کشور، واردات این محصول به کشور کاهش یابد.

    برچسب ها