عصر خودرو

صادرات نفت ایران به هند ۱۶.۳ کاهش یافت

عصر بازار- هندی ها به دلیل مناقشه بر سر میدان گازی «فرزاد بی»، واردات نفت از ایران را کاهش داده اند.

صادرات نفت ایران به هند ۱۶.۳ کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، هندی ها به دلیل مناقشه بر سر میدان نفتی «فرزاد بی» با ایران به تنوع بخشیدن به منابع تامین نفت خود هستند. در همین راستان هند میزان واردات نفت از ایران را در سال مالی خود که منتهی به سی و یکم مارس سال 2018 میلادی است، در حدود یک چهارم کاهش داده است.

    صادرات نفت ایران به هند در ماه گذشته میلادی یعنی جولای در مقایسه با ماه قبل از آن با 16.3 درصد کاهش به 414 هزار و 900 بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 20.7 درصد کاهش نشان می دهد. 

    البته در ماه گذشته میلادی شرکت ریلاینس هند برای اولین بار از پالایشگاه پارس جنوبی ایران، نفت خریداری کرد.

    همچنین انتظار می رود صادرات نفت ایران به هند در ماه جاری میلادی به 310 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند که کمترین رقم از فوریه سال 2016 میلادی است؛ ضمن اینکه هندی ها برای جایگزین کردن نفت ترش ایران به خرید نفت از عراق و روسیه روی آورده اند و صادرات نفت روسیه در ماه گذشته میلادی به هند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با بیش از 3 برابر افزایش به 148 هزار و 600 بشکه در روز رسید.

    از سویی دیگر صادرات نفت عراق به هند در ماه جولای 31.5 درصد در مقایسه با ماه قبل از آن افزایش نشان می دهد؛ همچنین عراق برای چهارمین ماه متوالی عنوان بزرگ ترین تامین کننده نفت هند را به خود اختصاص داد.

    بر اساس آمار منتشر شده از سوی توماسون رویترز، مجموع صادرات نفت عراق به هند در ماه جولای به 954 هزار بشکه در روز رسید و این رقم برای ماه قبل از آن 725 هزار و 800 بشکه در روز است.

    صادرات نفت عراق به هند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریبا 50 درصد افزایش نشان می دهد؛ ضمن اینکه روند صعودی صادرات نفت عراق به هند به دنبال کاهش صادارت 31.1 درصدی ونزوئلا در ماه جولای است.

    برچسب ها