عصر خودرو

پرواز فولادی با بال‌های چینی

عصر بازار- در هفته اخیر، آخرین قیمت‌های فروش سنگ آهن عیار متوسط در بندرعباس، حاکی از افزایش نرخ ۱۶.۵ درصد در هفته بود. همچنین در هفته اخیر، قیمت کنسانتره نیز افزایش نرخ ۸ درصدی را تجربه کرد و می‌توان انتظار داشت که روند صعودی قیمت فلزات در بازارهای جهانی، روند رو به رشد خود را حفظ کند. رشد ۵۶ درصدی صادرات فولاد ایران به چین را نیز می‌توان به عنوان شاهد این ادعا برشمرد.

پرواز فولادی با بال‌های چینی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،ایران در 6 ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 9 میلیون و 947 هزار تن فولاد خام تولید کرده که 13.7 درصد بالاتر از میزان ثبت شده برای مدت مشابه سال قبل است. تولید فولاد خام ایران در نیمه اول سال 2016 بالغ بر 8 میلیون و 750 هزار تن بود.
    همچنین براساس آمار انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن نیز 16.4 درصد رشد داشته و از یک میلیون و 534 هزار تن در ژوئن 2016 به یک میلیون و 785 هزار تن در ژوئن سال جاری رسید. هرچند تولید نسبت به ماه می کاهش 8 هزار تنی داشت.
    نگاهی به نوسان قیمت‌های جهانی برای شمش فولاد از نرخ‌هایی نزدیک به 440 تا 450 دلار در هر تن حکایت دارد یعنی بدون محاسبه هزینه‌های جانبی و البته با احتساب دلار 3800 تومانی و برای کشوری همچون ایران با وجود ذخایر معدنی و واحدهای تولیدی بزرگ، باید بهای هر تن شمش فولاد در بازار داخلی نزدیک به 1700 تومان باشد، اما شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت شمش بین 1900 تا 1950 تومان قرار دارد و قیمت ورق فولادی نیز در بورس کالا به 2400 تومان رسیده و در بازار آزاد به 2600 تومان هم می‌رسد.

    شائبه دستکاری در فرمول قیمت گذاری فولاد در بورس کالا
    در همین رابطه امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در گفت‌وگو با «بازار امروز» گفت: اکنون به دلیل افزایش ساخت و ساز در چین، 25 درصد از صادرات چین کم شده است. این موضوع تاثیرات افزایش نرخ در بازار جهانی را به همراه داشته است. اما در ایران به دلیل انحصاری بودن عرضه فولاد و دستکاری در قیمت نرخ گذاری در بورس کالا، به قیمت‌های نامتعارفی رسیده‌ایم. در واقع اکنون قیمت‌های جهانی در تعرفه واردات ضرب می‌شود و سپس کرایه حمل به آن اضافه می‌شود. در حالی که نباید تعرفه واردات در این فرمول قیمت گذاری دخیل شود، از قبل نیز چنین چیزی در فرمول وجود نداشت. در این خصوص مسئولان بورس کالا باید پاسخ گو باشند، زیرا تعرفه برای بازار وارداتی در نظر گرفته می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که توان رقابت تولید از بین برود. از طرف دیگر عرضه کنندگان با عرضه قطره چکانی و بسیار کمتر از تقاضای موجود قیمت‌ها را به سطح مطلوب خود می‌رسانند، این در حالی است که دپوی فولاد در انبارهای تولیدکنندگان وجود دارد.
    کاوه اظهار کرد: بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای تنظیم بازار، در روزهای دوشنبه، تمام تولیدکنندگان عرضه 200 هزار تنی در بورس کالا داشته باشند که قیمت متعادل در بازار کشف شود.
    او در خصوص پیش‌بینی آینده بازار جهانی فلزات گفت: اگر سیاست‌های چین عوض شود و به جای تامین صرف نیاز داخلی، صادرات مجدد را آغاز کند، مانند سال 94 شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی خواهیم بود.

    سود صادراتی شامل حال فولاد ایران نشده است
    علی اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید نیز در گفت‌و‌گو با «بازار امروز» بیان کرد: هم اکنون در بازار جهانی، قیمت فلزات رو به افزایش است. دلیل اصلی این افزایش قیمت را می‌توان ناشی از افزایش مصرف چین و کاهش تولیدات این کشور دانست. در یک ماه اخیر قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی حدود 30 درصد رشد داشته که ابتدا رشد قیمت سنگ آهن را شامل می‌شد و سپس به زنجیره تولید آن یعنی گندله، آهن اسفنجی، تیرآهن، میلگرد و... نیز سرایت کرد.
    او افزود: این رشد تاثیر مستقیم بر بازارها دارد. در زمینه فلزات رنگی مانند مس و آلومینیوم نیز افزایش نرخ در بازارهای جهانی آغاز شده و به تبع آن، نشانه‌های افزایش نرخ در بازار ایران نیز دیده می‌شود. البته اکنون فولاد مبارکه افزایش نرخ چندانی در محصولات خود ایجاد نکرده، زیرا مصرف کنندگان محصولات تولیدی این شرکت که شامل خودروسازان، تولیدکنندگان یخچال و سایر محصولات فلزی هستند، نمی‌توانند این افزایش نرخ‌ها را تحمل کنند. در واقع افزایش نرخ ناگهانی، مصرف کننده نهایی این قبیل کالاها را تحت فشار می‌گذارد. به همین دلیل نرخ‌ها به صورت کنترل شده افزایش پیدا می‌کند، اما این اتفاق مانع از جذب سودهای صادراتی می‌شود.
    بهرامی خطرنشان کرد: در این مقطع تولیدکنندگان فولاد نمی‌توانند فقط قیمت صادراتی را افزایش دهند، زیرا سر و کله دلالان در بازار پیدا می‌شود و با خرید به قیمت داخل، صادرات را آغاز می‌کنند.
    بهرامی در ادامه گفت: در این برهه، افزایش نرخ فلزات در بازار ایران حدود 15 درصد بوده است. دلیل اصلی عقب ماندن افزایش نرخ در بازار ایران نسبت به بازار جهانی، این است که خریداران در انتظار کاهش قیمت هستد و خرید خود را کم کرده‌اند و فروشندگان نیز در انتظار افزایش بیشتر این نرخ هستند که مانع از عرضه گسترده آنها در بازار می‌شود. به همین دلیل کنترل قیمت در بازار انجام شده است. البته گروهی از خریداران به دلیل پرکردن انبارها و احتمالا به دلیل اطلاعات رانتی از برنامه‌ها و پروژه‌های دولت دوازدهم، اقدام به خرید گسترده در بازار کرده‌اند.
    وی در خصوص پیش‌بینی روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی گفت: اکنون فاکتورهای زیادی در افزایش نرخ‌ها دخیل شده‌اند که امکان پیش‌بینی را کم می‌کند. از جمله آنها می‌توان به نرخ اشتغال در چین و آمریکا، افزایش تعداد خانه‌های خالی در آمریکا، اوج گرفتن تحصن‌ها و اعتراضات در معادن مس و فولاد اشاره کرد. همچنین افزایش نرخ‌های جهانی باعث شده است که قیمت تمام شده تولید، ثابت باقی بماند اما سود تولید بیشتر شود که این موضوع به طور مستقیم در افزایش نرخ‌ها تاثیر گذاشته است.

    افزایش تعرفه گمرکی فولاد در اروپا
    محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مقاطع فولادی در یک ماه در حدود 400 تومان افت ارزش را تجربه کرده به موضوع رکود در بازارهای جهانی اشاره کرده و می‌گوید: چند سالی است که ساخت و سازها و بازار مسکن راکد مانده و با توجه به این موضوع مردم انتظار گرانی در این بخش را نداشته‌اند، اما عوامل متعدد خارجی بر قیمت‌های این محصولات سایه انداخته است. وی افزود: بازار داخلی کشور به دلیل رکود دچار مشکل شده و در این میان تولیدکننده‌ها برای فروش محصولات خود یک روزنه برای صادرات پیدا کرده‌اند و قیمت‌ها هم سعی در رسیدن به مقدار جهانی دارند.
    آزاد تصریح کرد: مرزها برای واردات و در عین حال صادرات باز است و در حال حاضر میزان صادرات افزایش یافته و طبق علم اثباتی اقتصاد، زمانی که صادرات از یک میزان معین افزایش یابد، قیمت‌ها در داخل زیاد می‌شوند.
    به گفته رئیس اتحادیه آهن فروشان، خوشبختانه قیمت‌های بازار داخلی چند روزی است که کاهش یافته و نگرانی‌ها برطرف شده است.
    وی با توجه به برخی از شنیده‌ها مبنی بر اینکه شورای فولاد اروپا عوارض صادراتی را افزایش داده است، گفت: صادرات ورق گرم نسبت به مصرف داخلی آن بیشتر و قیمت صادراتی هم نسبت به نرخ جهانی کمتر است و به همین دلیل شورای فولاد اروپایی تعرفه‌های گمرکی را افزایش داده تا کارخانه‌های آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو