عصر خودرو

نگاهی به بازار مس در چین

عصر بازار- کاهش عرضه مس در پی نا آرامی های معادن بزرگ و اعتصابات کارگری در شیلی و پرو، در کنار رشد تقاضای جهانی موجب شده است تا بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران چشم انداز روشنی را در خصوص رشد قیمت این فلز در نظر داشته باشند.

نگاهی به بازار مس در چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، تا کنون بنظر می رسید که علیرغم وجود برخی مشکلات گریبانگیر مالکان معادن، مشکلی در خصوص رفع تقاضای بازار نباشد ولی داده های ماه ژولای نشان می دهد که اقتصاد چین با گذر از دوره سیاست های کنترلی شش ماه اول با رونق بخش مسکن و انرژی و افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی روبرو شده است. با توجه به سهم چین از بازار جهانی کامادیتی ها، تحول اقتصادی این کشور تاثیر بسزایی بر این بازار دارد.

    رشد واردات مس چین در شش ماه دوم میلادی

    حجم واردات مس چین در ماه ژولای نسبت به سال گذشته 8.3 درصد رشد کرده و به 390 هزار تن رسیده است. واردات مس چین شامل کنسانتره و محصولات ساخته شده می شود. بر اساس اطلاعات اقتصادی اولیه در خصوص حجم تجارت مواد معدنی و صنعتی که به تازگی منتشر شده است، مجموع واردات مس چین در هفت ماه اول سال 2017 به 2 میلیون و 620 هزار تن رسید که 15 درصد از دوره مشابه پارسال کمتر است. که از اصلی ترین دلایل آن می توان به دو مورد اشاره کرد. اول افزایش تولید داخلی بدنبال سیاست های توسعه یی است که در یک دهه گذشته به اجرا درآمده اند و دوم مربوط به تعدیل تقاضا در نیمه اول است که تحت تاثیر سیاست های اقتصادی کنترلی بروز نمود و موجب شد تا سرمایه گذاران در حوزه مس و البته سایر فلزات اساسی با احتیاط عمل کنند.

    دولت چین با کاهش اعتبارات تخصیصی به بخش مستغلات از اواخر یال 2016 میلادی، کوشش نمود تا بازار املاک را کنترل کند. همین امر موجب ثبات تقاضا و آرامش بازار شده بود ولی در حال حاضر بنظر می رسد که نیمه دوم 2017 برای چین متفاوت خواهد بود. بر اساس گزارش دفتر ملی آمار چین، بخش مسکن و دارایی های غیر منقول موثر ترین محرک رشد اقتصادی این کشور در چندسال اخیر بوده است. لذا می توان گفت که اصلی ترین دلیل رشد بازار مس در چین ناشی از رونق بخش مستغلات و انرژی است.

    بر اساس داده های منتشر شده، رشد سرمایه گذاری در حالی در شش ماه اول، با سه درصد کاهش به 8.5 درصد رسیده، که ساخت و ساز با 1.1 درصد افزایش به رشد 10.6 درصدی و درآمد حاصل از فروش تجاری املاک با 2.9 درصد افزایش به رشد 21.5 درصدی دست یافته اند که فراتر از پیش بینی فعالان اقتصادی چین بوده است.

     

    ادامه افزایش تقاضای کنسانتره مس و پرمیوم آن در چین

    یک موسسه محلی ارائه آمار معتبر به نام آنتایک به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد تقاضای مس چین در شش ماه اول امسال 4.7 درصد رشد یافته و به 5.66 میلیون تن رسیده است. میزان واردات کنسانتره و سنگ معدنی مس میز با 1.4 میلیون تن در ماه ژولای، مجموعاً در هفت ماه اول امسال به 9.67 میلیون تن رسیده است که در مقایسه با سال قبل حاکی از افزایش 3.5 درصدی است.

    افزایش نرخ پرمیوم کاتد نیز که عمدتا شامل بیمه حمل و حق العمل کاری است، از رشد تقاضا حمایت کرده است. همچنین بررسی های متال بولتن نیز نشان می دهد که پرمیوم هر تن کاتد در ژولای نسبت به ماه ژوئن 6 درصد و نسبت به ماه می 17 درصد افزایش یافته و به 67 دلار و 3 سنت بالغ شده است.

    با این حال در ماه آگوست با کاهش حاشیه آربینراژ بین بورس فلزات لندن و بازار شانگهای و افزایش چشمگیر بهای مس کاتد در بازار جهانی شاهد هستیم که خرید قدری کاهش یافته است. شایان ذکر است نرخ مس با نزدیک شده به 6370 دلار در آستانه رسیدن به بالاترین سطح خود در سه سال اخیر است و این مسئله با توجه به اینکه اکثر موسسات مالی و سرمایه گذاری متوسط کمتر از 6000 دلار را تا پایان سال 2017 متصورند، احتیاط خریداران را افزایش داده است. با این حال برخی از فعالان اقتصادی عقیده دارند بدترین تصور برای بازار این است که در کوتاه مدت وارد فاز استراحت شود و لا اقل تا شروع فصل پاییز نمی توان انتظار زیادی برای کاهش قیمت داشت.

    بهای مس در بازار لندن

    بهای هر تن مس، روز چهارشنبه در بازار لندن به 6364 دلار رسید که بالاترین نرخ در حدود سه سال گذشته است. بررسی روند مس در سی سال گذشته نشان می دهد که بهترین دوره رشد قیمت این فلز ماه ژولای است. مس در ماه گذشته 7 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین بررسی داده های بورس فلزات لندن نشان می دهد که روند قیمتی مس پس از کاهش در سه ماهه دوم که مقارن با کاهش تقاضای چین بوده، در یک کانال صعودی قرار گرفته است.

    این در حالی است که موجودی فیزیکی انبارها نیز روندی نزولی را طی می کند. موجودی فیزیکی ثبت شده در انبارهای LME در یک ماه اخیر از 315 هزار و 75 به 293 هزار و 950 تن کاهش یافته است در حالی که بسیاری از تجار گواهی معامله خود را ابطال کرده اند و موجودی قابل معامله 164 هزار و 875 تن است. این نکته موید آن است که فعالان بازار انتظار افزایش بیشتری از قیمت دارند.

    برچسب ها