عصر خودرو

پژوهشگر ارشد شرکت خدمات مالی «پترسونز»:

تقاضای سنگ‌آهن بد نیست؛ مشکل از طرف عرضه است

عصر بازار: راب بریرلی، رئیس بخش پژوهش‌های شرکت خدمات مالی «پترسونز»، طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل گزارش تولید کمپانی «بی‌اچ‌پی بیلیتون»،‌ شرکت معدنی بزرگ انگلیسی-آمریکایی پرداخت که اخیراً منتشر شده است.

تقاضای سنگ‌آهن بد نیست؛ مشکل از طرف عرضه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رابرت بریرلی به «سی‌ان‌بی‌سی»‌ گفت: تقاضای سنگ‌آهن خیلی خوب است اما به همان ترتیب با تولید بالا همراه است و به همین دلیل قیمت پایین رفته است. اما نکته مثبت این است که هر بار سنگ‌آهن تولیدشده، فروخته هم شده است.

    مجری «سی‌ان‌بی‌سی» خاطرنشان کرد که قیمت‌های بازارهای مالی به خصوص در بخش کالاها، به هم ریخته است و قیمت‌ دارایی‌ها نیز به شدت پایین‌ آمده است. او از بریرلی پرسید که به نظرش ترازنامه شرکت معدنی «بی‌اچ‌پی بیلیتون» به اندازه‌ای قوی هست که بتواند در شرایط فعلی دوام بیاورد یا احتمال دارد به خاطر قیمت‌گذاری‌های ارزان دچار مشکل شوند؟

    به گفته بریرلی، بی‌اچ‌پی توانسته تا حدودی خودش را حفاظت کند. زیرا آن‌ها سیاست تقسیم سودی مترقی دارند. سیاست تقسیم سود مترقی به این معنی است که سود نیز حداقل در موازات با درآمد هر سهم افزایش یاید، هرچند اگر درآمد هر سهم پایین بیاید، سود کاهش نخواهد یافت.

    او ادامه داد: «بی‌اچ‌پی بیلیتون» به یک منبع تأمین مالی برای حمایت از سود نیاز خواهد داشت. آن‌ها اخیراً چند اوراق قرضه صادر کرده‌اند که ارزششان به حدود 6 میلیارد دلار می‌رسد که به فرآیند تأمین مالی نیز کمک می‌کند.

    مجری‌ «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به معدن‌دارهای بزرگ از قبیل «بی‌اچ‌پی»‌، «ریو تینتو»، گلنکور و غیره، از بریرلی پرسید به کدام یک از این شرکت‌ها بیشترین علاقه و خوش‌بینی را دارد؟

    رئیس بخش مطالعات «پترسونز» در پاسخ تصریح کرد: در حال حاضر فکر می‌کنم به نسبت سود مورد نظر، هنوز قیمت‌ حوزه انرژی بالا است. فعلاً بیشتر طرفدار «ریو تینتو» هستم زیرا فکر می‌کنم قسمت بد ماجرا تمام شده باشد، مثلاً قیمت سنگ‌آهن کمی بهبود یافته و به نظر سهام این شرکت تثبیت شده باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها