عصر خودرو

جنب پل حافظ ؛

آرامش سهام در روز معرفی وزرا

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو آرامی بود که در آن شاخص کل با رشد اندک ۲۸واحدی مواجه شد .

آرامش سهام در روز معرفی وزرا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،در بازار دیروز معامله‌گران در مهم‌ترین‌ تحول شاهد معرفی وزرای دولت بودند. مسعود کرباسیان در وزارت اقتصاد، آذری جهرمی در وزارت ارتباطات و محمد شریعتمداری برای وزارت صنایع بازیگران جدید صحنه اقتصادی کشور خواهند بود و وزرای نفت، کشاورزی، راه و شهرسازی و کار در لیست جدید ابقا شده‌اند. در این شرایط بازیگران بازار در انتظار برنامه‌های وزرای جدید به ویژه وزیر اقتصاد در حوزه‌های سه‌گانه بانک، بیمه و بازار سرمایه هستند. در این شرایط دیروز بازار وضعیت آرامی را پشت سرگذاشت. در بازار دیروز نماد شرکت‌های نیروترانس‌، معدنی‌ املاح‌ ایران‌، پگاه ‌آذربایجان‌غربی‌ و کارت اعتباری ایران‌کیش به همراه حق تقدم نیروترانس‌ برای برگزاری مجمع روز شنبه آینده متوقف شدند.

    علت توقف «بترانس» برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب هیات مدیره و «غشاذر» برای استماع گزارش هیات‌مدیره درباره اقدامات و پیگیری‌های مربوط به ادعای معارضان بخشی از اراضی شرکت و استیذان از صاحبان سهام جهت تداوم اقدامات و پرداخت بهای روز مورد کارشناسی اراضی جهت تملک بوده است. «رکیش» هم قصد دارد در مجمع فوق‌العاده در مورد افزایش سرمایه 53 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی تصمیم‌گیری کند تا با رای سهامداران سرمایه 131 میلیارد تومانی را با هدف طرح توسعه و خرید دستگاه‌های پذیرنده به 200 میلیارد تومان برساند. در بازار دیروز همچنین اطلاعیه عرضه اولیه 10 میلیون سهم از سهام شرکت مبین وان کیش در بازار دوم فرابورس برای امروز (چهارشنبه) منتشر شد. در بازار دیروز همچنین شرکت‌های بورسی و فرابورسی تاپیکو و آپ به همراه 3 شرکت دیگر مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس گرفتند و آماده مجمع فوق العاده شدند.

    در نخستین مجوز شرکت آسان پرداخت پرشین که با سرمایه 100 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس درج شده، با اخذ مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی از سازمان بورس، روانه مجمع فوق‌العاده می‌شود و سرمایه فعلی را به 200 میلیارد تومان می‌رساند. تامین مالی «آپ» از محل جذاب سود انباشته و با هدف تحقق طرح توسعه پایانه فروشگاهی صورت می‌گیرد. همچنین سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) که سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با 6/ 73 درصد سهامدار عمده آن محسوب می‌شود، مجوز افزایش سرمایه 87‌درصدی را از سازمان بورس گرفت تا 8/ 3 هزار میلیارد تومان به سرمایه فعلی بیفزاید. «تاپیکو» این تامین مالی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف جبران مخارج سرمایه‌گذاری شده در سهام شرکت‌ها انجام می‌دهد. این شرکت با سرمایه 3/ 4 هزار میلیارد تومانی در بورس حضور دارد و با این افزایش، به سرمایه 15/ 8 هزار میلیارد تومانی خواهد رسید. باغمیشه نیز که با سرمایه 100 میلیارد تومانی در بازار عادی معاملات فرابورس درج شده، توانست مجوز افزایش سرمایه 32 درصدی را از سازمان بورس اخذ کند. تامین مالی 32 میلیارد تومانی «ثباغ» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.

    شرکت گلتاش هم که با سرمایه 20 میلیارد تومانی در بورس حضور دارد، با اخذ مجوز افزایش سرمایه 150 درصدی، می‌تواند سرمایه فعلی را با سه هدف جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده، اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی به 50 میلیارد تومان برساند. 100 درصد از این افزایش سرمایه «شگل» (20 میلیارد تومان) از محل سود انباشته و 10 میلیارد تومان هم از محل اندوخته طرح و توسعه انجام می‌شود. همچنین شرکت توریستی و رفاهی آبادگران کیش مجوز افزایش سرمایه 48 درصدی معادل 08/ 2 میلیارد تومان را از سازمان بورس گرفت. 38 درصد معادل 6/ 1 میلیارد تومان از تامین مالی «گکیش» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته است.

    در تحولات کلان دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سندیکاهای بانک‌های دولتی و خصوصی و سازمان برنامه برای کاهش نرخ سود بانکی خبر داد. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمدرضا پورابراهیمی داورانی با تاکید بر متناسب شدن نرخ سود بانکی با نرخ تورم گفت: افزایش نرخ سود بانکی باعث تخریب اقتصاد کشور شده و حتی عملکرد بانک‌ها را نیز با چالش روبه‌رو‌ کرده است. وی درباره نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مدیران عامل بانک‌های دولتی و مسوولان وزارت اقتصاد و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی گفت: در این نشست موضوعات مهم سیستم بانکی کشور با اولویت کاهش نرخ سود سپرده بانکی بررسی شد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه تاکید شد که کاهش نرخ سود سپرده بانکی متناسب با نرخ تورم می‌تواند آثار مهمی روی نرخ تامین مالی در اقتصاد کشور داشته باشد. پورابراهیمی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر بین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیران بانکی افزود: در این جلسه همچنین عوامل افزایش نرخ سود سپرده بانکی و راهکارهای کاهش این نرخ بررسی شد و بانک‌های مختلف گزارش‌های خود را درخصوص عملکرد ارائه دادند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش جامع بانک سپه در این نشست افزود: مسوولان سندیکاهای بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی و همچنین نمایندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گزارشی از اقدامات خود را در حوزه نظام بانکی با محوریت تعیین نرخ سود بانکی به اعضای کمیسیون اقتصادی ارائه و اعضای این کمیسیون نیز نظرات خود را بیان کردند. در گروه پتروشیمی دیروز احمد مهدوی ابهری در نشست خبری با تشریح جزئیات صادرات پتروشیمی بیان داشت: با توجه به هجمه دشمنان به عرصه اقتصاد، موضوع اقتصاد مقاومتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: صادرات به چین از طریق مسیر مستقیم بانکی انجام نمی‌شود و لازم است که با توجه به رفع تحریم‌ها، ارتباط مستقیم بانکی برقرار شود.

    در این گروه همچنین پتروشیمی پردیس که با سرمایه 600 میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حضور دارد، زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را اعلام کرد. در این راستا، «شپدیس» جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره در ساعت 9 روز پنج‌شنبه 26 مرداد در مجموعه فرهنگی‌ورزشی تلاش به این مجمع خواهد رفت. در گروه معدنی رشد چشمگیر قیمت بیلت در بازار چین، بازار نقدی سنگ‌آهن را بالا کشید و قیمت این ماده اولیه در بازار واردات چین مجددا بالا رفت. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی 15/ 2 دلار نسبت به جمعه بالا رفته و 76 دلار و 75 سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. قیمت قرارداد سپتامبر در بورس سنگاپور هم 6/ 2 دلار بالا رفته و 80/ 75 دلار در هر تن خشک ثبت شده است. روز گذشته بیلت در بازار داخلی چین در یک روز 22 دلار بالا رفت و حدود 558 دلار در هر تن درب انبار شد. تقاضای سنگ‌آهن نسبت به هفته قبل بهتر شده و بازار فولاد چین از این ماده اولیه حمایت می‌کند. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد روند صعودی ادامه یابد.

    در گروه تصفیه نفت دو پالایشگاه تبریز و شیراز تعدیل سود را 169 و 75 اعلام کردند. «شبریز» سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 256 ریال پیش بینی کرده بود که این متغیر مهم را با 169 درصد افزایش به 688 ریال رساند. همچنین «شراز» که اولین سود هر سهم سال را با سرمایه 102 میلیارد تومانی، 693 ریال پیش‌بینی کرده بود، اقدام به تعدیل 75 درصدی کرد تا سود هر سهم آن به 1211 ریال برسد. با این اوصاف این دو شرکت که مانند دیگر پالایشگاه‌ها از 17 تیر با توقف نماد روبه‌رو‌ شده‌اند، آماده بازگشت به تابلو شدند. در گروه قندی صنعت شکر در آستانه خودکفایی قرار دارد. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع قند ایران با بیان اینکه تعداد زیادی از کشاورزان از سوء‌مدیریت و سیاست‌های غلط در دولت‌های گذشته آسیب دیده‌اند، ادامه داد: در کنار افزایش تولید شکر به یک میلیون و 643 هزار تن در سال 95، میزان برداشت شکر به ازای مصرف یک مترمکعب آب از 220 گرم در نیمه دهه 80، به 437 گرم در سال 90 و 600 گرم در سال 95 رسیده که این موضوع از نکات برجسته و قابل‌توجه در روند صعودی این صنعت است. در مجموع روز گذشته بازار سهام شرایط متعادلی را تجربه کرد که ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 218میلیارد تومان و در فرابورس به 103میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو