عصر خودرو

افزایش دنباله‌دار قیمت مواد غذایی در جهان

عصر بازار- قیمت‌ جهانی مواد غذایی برای سومین ماه متوالی در پی رشد بهای غلات، شکر و مواد لبنی بالا رفت.

افزایش دنباله‌دار قیمت مواد غذایی در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، شاخص بهای مواد غذایی فائو که در پنج گروه اصلی کالای غذایی را بر اساس وزن تجاری بازارهای بین‌المللی به صورت ماهیانه  توسط این سازمان رصد می شود حاکی از آن است که در ماه جولای (10 تیر الی 10 مرداد 1396)  به رقم متوسط 179,1 واحد رسید که بالاترین رقم از ژانویه 2015 بدین سو محسوب می شود. میانگین این شاخص نسبت به ماه ژوئن 2.4 درصد و نسبت به سال گذشته میلادی 10.2درصد افزایش نشان می‌دهد.

    شاخص بهای غلات فائو در ماه جولای 5,1 درصد افزایش یافت. شاخص طی سه ماه اخیر و به دنبال بالا رفتن قیمت‌های گندم و برنج شاهد رشد بوده است. تداوم وضعیت اقلیمی گرم و خشک در آمریکای شمالی برداشت بهاری گندم در این منطقه را کاهش داده و منجر به بیشترین افزایش ارزش این محصول در ماه جولای شده است. وضعیت نامساعد فصلی نیز قیمت‌های برنج را افزایش داده اما بهای ذرت عمدتا ثابت باقی مانده است.

    شاخص بهای محصولات لبنی متعاقب قیمت‌های بالاتر کره، پنیر و پودر شیر خشک کامل شاهد افزایشی 3,6 درصدی در ماه جولای بود. فرصت‌های بهتر صادراتی قیمت کره را در ماه جولای به رقمی جدید رسانده و تفاوت قیمت بین این محصول و دیگر فرآورده‌های لبنی را بیشتر ساخت.

    شاخص بهای شکر در ماه جولای 5,2 درصد رشد کرده و برای اولین بار در سال جاری میلادی افزایش نشان داد. تقویت ارزش رئال، ارز رایج برزیل، دلیل اصلی جهش ارزش شکر است. علی‌رغم این افزایش، بهای شکر هنوز هم پایین‌تر (26 درصد) از مدت مشابه در سال قبل است.

    شاخص بهای روغن گیاهی فائو نسبت به ماه ژوئن 1,1 درصد افت نشان داده و به پایین‌ترین سطح خود از آگوست 2016 رسید. کاهش قیمت در ماه جولای عمدتا بازتاب چشم‌انداز مناسب تولید روغن پالم در جنوب شرقی آسیا و تقاضای ضعیف جهانی بود.

    شایان ذکر است که شاخص بهای گوشت فائو در ماه جولای ثابت ماند. افزایش قیمت‌های بین‌المللی گوشت گوسفندی در ماه جولای با کاهش قیمت‌ها در بخش‌های گوشت گاو و مرغ جبران شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو