عصر خودرو

جزئیات استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت

عصر بازار- یونیت‌های فرآورش سیار نفت که در بسیاری از کشورهای جهان در حال استفاده است به عنوان یک شیوه جدید در کمک به سرعت یافتن توسعه میادین مطرح است. این واحدها قرار است تا زمانی که دستگاه فرآورش اصلی میدان آزادگان جنوبی ساخته شود در ظرفیت‎های ۱۰ هزار بشکه‎ای استفاده و همگام با افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی به تدریج افزوده ‎شوند.

جزئیات استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در پروژه‌های توسعه میدان‌ها مرسوم بوده است که عملیات برداشت پایدار نفت را به تاسیس و آماده بودن واحدهای بزرگ فراورش نفت همان میدان مرتبط می‌کردند و در گذشته، برخی میدان‌های نفتی ایران به دلیل تاخیر در ساخت و تکمیل واحدهای فراورش نفت با تاخیر به مرحله تولید رسیدند اما در دولت یازدهم از آنجا که بحث تولید از میادین مشترک به یک "اولویت" و ضرورت کلیدی تبدیل شد، روش‌های گوناگونی برای مدیریت روند تولید در نظر گرفته شد.

    در برخی موارد در توسعه میدان‌های غرب کارون و سایر میادینی که شرکت متن مسئولیت توسعه آنها را بر عهده داشت، از ظرفیت خالی برخی واحدهای فرآورشی مجاور استفاده شد و یا در جدیدترین رویکرد استفاده از دستگاه های فرآورش سیار نفت در دستور کار قرار گرفته است.

    ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی قرار است تا پایان امسال به حدود 140 هزار بشکه در روز و تا پایان سال 97 که زمان اتمام فاز نخست توسعه آن است به 320 هزار بشکه در روز برسد که با توجه به فقدان ظرفیت فرآورش نفت این میدان، با ابتکار شرکت متن قرار است از دستگاه های فرآورش سیار نفت استفاده شود.

    یونیت‌های فرآورش سیار نفت که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله عربستان، الجزایر، تونس و امارات در حال استفاده است به عنوان یک شیوه جدید در کمک به سرعت یافتن توسعه میادین مطرح است. این واحدهای سیار در ظرفیت‌های 10 هزار بشکه‌ای و همگام با افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی به تدریج افزوده می‌شوند و این روند تا زمان تکمیل واحد فرآورش بزرگ نفت این میدان ادامه خواهد یافت.

    بر اساس این گزارش، در حال حاضر برای فراورش نفت آزادگان جنوبی از واحد فراورش جفیر استفاده می‌شود. برای فراورش نفتی که مازاد از ظرفیت جفیر از آزادگان جنوبی تولید می‌شود قرار است دستگاه‌های سیار فراورش تهیه شود. تعداد این دستگاه‌ها بستگی به ظرفیت آنها دارد. این دستگاه‌ها تا زمانی که دستگاه فراورش اصلی آزادگان جنوبی با ظرفیت فراورش 320 هزار بشکه در روز ساخته شود به صورت اجاره در اختیار شرکت متن قرار می‌گیرد.

    برچسب ها