عصر خودرو

بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو

عصر بازار- در این هفته شاهد کاهش محدود یورو در مقابل دلار آمریکا خواهیم بود و دلارهای غیر آمریکایی ( AUD - NZD ) نیز در این هفته در مقابل دلار آمریکا ضعیف خواهند شد.

بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از موسسه مطالعاتی بامداد، آمارهای اقتصادی پایین تر از انتظار در هفته گذشته و عدم دریافت نشانه های تحقق تورم 2 درصد در اقتصاد آمریکا یکی از عمده دلایل عدم افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه جولای بود. در شرایطی که این روزها دلار آمریکا در یکی از ضعیف ترین موقعیت های خود در 2 سال گذشته قرار گرفته است، بسیاری از فعالان بازار تصور می کردند که  متن بیاینه ی فدرال ریزرو حاوی نکاتی در جهت حمایت و تقویت دلار آمریکا باشد. اما اعلام سیاستهای جدید فدرال ریزرو هم باعث تضعیف بیشتر دلار شد و هم  نشان داد که کماکان متولی سیاستهای اقتصادی در آمریکا بانک مرکزی این کشور است.

    تورم را به دقت تحت نظر داریم

    سیاستهای پولی انقباضی در آمریکا ادامه خواهد داشت و کماکان سیاست افزایش تدریجی نرخ بهره در آمریکا به قوت خود باقی است. فدرال ریزرو در این بیانیه تاکید داشت که در شرایط فعلی ریسک های چشم انداز اقتصاد آمریکا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و کماکان دستیابی به تورم 2 درصد به عنوان یک هدف مهم برای فدرال ریزرو باقی است. اما بر خلاف انتظارات، تورم در ماه های گذشته کمتر از 2 درصد بوده است. لذا زمان بعدی افزایش نرخ بهره وابستگی مستقیم به افزایش تورم و حرکت مجدد تورم به سمت محدوده 2 درصد دارد.

    اما شاید مهمترین نکته بیانیه فدرال ریزرو اعلام برنامه کاهش ترازنامه بانک مرکزی آمریکا بود. با توجه به بدهی 4.5 تریلیون دلاری دولت آمریکا به بانک مرکزی و فشار احتمالی فدرال ریزرو به دولت آمریکا برای بازپرداخت بدهی های خود به بانک مرکزی، باعث شد که  هفته گذشته فشار بیشتری روی دلار آمریکا بیاید. در نتیجه شاخص دلار و نرخ برابری دلار در مقابل سیار ارزها مجددا کاهش پیدا کرد.

    با توجه به بررسی های ما در مورد شاخص تمایلات معامله گران و موقعیت قرارگیری شاخص دلار آمریکا در هفته گذشته، به احتمال زیاد این شاخص در این هفته به سمت یک اصلاح قیمت نه چندان زیاد حرکت خواهد کرد. دلایلی که در بالا ذکر شد به عنوان یک مانع قوی از افزایش سریع و شدید شاخص دلار در هفته آینده جلوگیری خواهند کرد. همین مساله باعث می شود که شاخص دلار با شیب آرامی افزایش پیدا کند. البته آمارهای اشتغال و تولید بخش غیر کشاورزی آمریکا نیز در این هفته منتشر خواهند شد و در صورتی که خروجی این آمارها خیلی پایین تر از انتظار باشد اثر منفی بر دلار آمریکا خواهد گذاشت.

    لذا در این هفته شاهد کاهش محدود یورو در مقابل دلار آمریکا خواهیم بود و دلارهای غیر آمریکایی ( AUD - NZD ) نیز در این هفته در مقابل دلار آمریکا ضعیف خواهند شد. در صورت کاهش قیمت ارز کشورهای صادر کننده مواد اولیه، تا حدودی شرایط برای صادرات بیشتر این کشورها مهیا خواهد شد و با توجه به اینکه در این مدت رشد ارز این کشورها از رشد قیمت مواد اولیه صادراتیشان بیشتر شده بود، این شکاف به وجود آمده احتمالا کمی اصلاح می گردد. اما در این میان دلار کانادا ( CAD ) با توجه به آمارهای اقتصادی خوب این کشور و افزایش این روزهای قیمت نفت که ناشی از تاثیر مستقیم عرضه و تقاضا بر قیمت نفت است، احتمالا وضعیت بهتری خواهد داشت.

    شاخص S&P 500 آمریکا نیز با توجه به قدرت گرفتن بحث کاهش ترازنامه فدرال ریزرو و احتمال فشار دولت آمریکا به شرکتهای آمریکایی برای باز پرداخت بدهی های بانکی خود، در این هفته کمی کاهش پیدا خواهد کرد و طلا هم با توجه به افزایش شاخص دلار  توانایی ادامه روند افزایشی هفته های گذشته خود را نخواهد داشت. اما با توجه به اینکه کماکان فشار بر دلار آمریکا بالاست روندهای اصلاحی این هفته خیلی سریع نخواهند بود.

    در انتها با توجه به تعدد آمارهای اقتصادی هفته پیش رو ، توجه به اخبار اقتصادی این هفته از قبیل تورم مصرف کننده در اروپا، اهمیت ویژه ای برای روند حرکت شاخص دلار خواهد داشت.

    برچسب ها