عصر خودرو

چشم انداز روشن تعاملات ایران و ارمنستان

عصر بازار- سفر «سرژ سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان به ایران، بستر مناسبی را برای گسترش مناسبات دوجانبه و همکاری ‌های اقتصادی و سیاسی ۲ کشور فراهم می آورد تا در پرتو فضای ایجاد شده در پسابرجام و همچنین سیاست های تنش زدایی و تعاملی دولت تدبیر، چشم انداز روشنی از همکاری تهران و ایروان ترسیم شود.

چشم انداز روشن تعاملات ایران و ارمنستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی است و با کشورهای گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ایران و نخجوان مرز مشترک دارد. گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد این کشور محسوب می شود و این صنعت نقش مهمی را در اقتصاد آن ایفا می کند و در سال‌های گذشته نیز، ورود گردشگران خارجی به این کشور افزایش داشته است.

    ایران و ارمنستان همواره با یکدیگر دارای ارتباط گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده اند. کارشناسان بر این باورند که تعاملات این 2 کشور می تواند الگویی موفق از روابط 2 ملت کهن و دارای تمدن، فرهنگ بالا و ارزش های سنتی باشد چرا که تهران و ایروان در تمام عرصه ها به بهترین شکل با هم همکاری و تعامل داشته اند.

    پژوهشگری به مناسبت سفر «سرژ سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان به ایران به بررسی و واکاوی روابط 2 کشور در دولت یازدهم اقدام کرده است.

    **چهارم مرداد 1396
    - «آرا بابلویان» رییس مجلس ارمنستان در آستانه سفر رییس جمهوری این کشور به تهران با تاکید بر ضرورت توسعه همه جانبه روابط تهران و ایروان گفت: برای ما فعالیت گروه های دوستی پارلمانی اهمیت بسیاری دارد و گروه های دوستی به تعمیق و گسترش روابط دو کشور کمک می کنند. روابط پارلمانی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین جزئیات دستور کار روابط ایران و ارمنستان است که ما شاهد همکاری موثر و مفید و روابط نزدیک هستیم.

    ** 20 تیر 1396
    - «محسن ضیایی» رییس سازمان هلال احمر در گفت وگو با «تونویان» وزیر وضعیت های فوق العاده جمهوری ارمنستان برای تشکیل کارگروه مشترک مرتبط، برگزاری مانور و دوره های آموزشی کوتاه و بلندمدت، ایجاد کلینیک درمانی، استفاده از تجربیات ایران در ایجاد پایگاه های امداد جاده ای، همکاری های استانی در مناطق مرزی برای کمک رسانی و واکنش سریع هنگام بروز مخاطرات و حوادث اعلام آمادگی کردند.

    **16 تیر 1396
    - «محمد فرهادی» وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و «لئون مکردیچیان» وزیر علوم و آموزش ارمنستان در شهر ایروان پایتخت این کشور تفاهم نامه همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری امضا کردند.

    در چارچوب تفاهم نامه همکاری 2 وزارت خانه توافق کردند، همکاری ها میان نهادهای علمی، دانشگاهی و موسسه های پژوهشی را تقویت کنند و راه های روابط بین جوامع علمی 2 کشور را توسعه دهند. در این تفاهم نامه پنج ساله و قابل تمدید در زمینه اجرای طرح های مشترک پژوهشی، برگزاری همایش های علمی، اعطای متقابل بورس، تبادل استادان و اعضای هیات علمی و تجربیات در حوزه های پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است.

    ** 13 تیر 1396
    - «مجتبی خسرو تاج» قائم ‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه «علی اکبر مهرفرد» قائم‌ مقام وزیر جهاد کشاورزی و مدیرانی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی که به منظور پیگیری گفت گوهای اوراسیا، تهیه فهرست کالاهای مورد مبادله و برقراری تعرفه‌های تجاری به ارمنستان سفر کرده بود با «سورن کارایان» وزیر توسعه اقتصادی ارمنستان و معاون وزیر کشاورزی ارمنستان، درباه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز ارمنستان از ایران به گفت و گو پرداخت.

    **31 خرداد 1396
    - «اشرف بروجردی» رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دیدار با «آرداشس تومانیان» سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به روابط نزدیک و دوستانه تهران و ایروان بر گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و ارمنستان تاکید کرد.

    **23 بهمن 1395
    - «محمدجواد ظریف» و «ادوارد نعلبندیان» وزیران خارجه ایران و ارمنستان در پیام هایی، بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک تهران و ایروان را تبریک گفتند.

    **14 بهمن 1395
    - «کارن کاراپتیان» نخست وزیر ارمنستان در دیدار «سیدکاظم سجادی» سفیر ایران در ایروان در زمینه راه های گسترش روابط در عرصه های مختلف گفت وگو و بر آمادگی ایروان برای رسیدن به توافق سوآپ گازی با تهران و عشق آباد تاکید کرد.

    ** 13 بهمن 1395
    - «ویگن سرکسیان» وزیر دفاع ارمنستان در سفر به تهران با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: میان دو کشور ایران و ارمنستان نیازهای حیاتی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و ما در دیدار با مقامات ایرانی زمینه های این همکاری ها را مورد بررسی قرار دادیم. برای ما گسترش همکاری های پارلمانی خیلی اهمیت دارد و با توجه به انتخابات مجلس ما که تا دو هفته دیگر برگزار خواهد شد، تلاش خواهیم کرد که گروه دوستی جدید ایران و ارمنستان را هرچه سریعتر تشکیل دهیم تا بتوانیم سطح روابط را ارتقاء بخشیم.

    - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در دیدار با «ویگن سرکیسیان» وزیر دفاع ارمنستان با اشاره به وجود روابط تاریخی و نهادینه میان ایران و ارمنستان گفت: مناسبات دو کشور در دنیای کنونی که گرایش های افراطی تحت نام ادیان مختلف در حال گسترش است، می تواند رابطه ای نمونه باشد و شاهدیم که این روابط در حوزه های مختلف بخوبی به پیش می رود.

    **12 بهمن 1395
    - «سرتیپ پاسدار حسین دهقان» و «ویگن سرکیسیان» وزیران دفاع ایران و ارمنستان در یک گفت وگوی دو جانبه در محل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان بر گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه تأکید کردند.

    ** سوم دی 1395
    - همزمان با سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران به ارمنستان، مقامات 2 کشور پنج یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری در حوزه های گردشگری، موزه، ورزش و امور مرزی امضا کردند.

    موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در مورد استفاده مشترک از دروازه مرزی نوردوز – مغری، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت وضعیت های اضطراری جمهوری ارمنستان در زمینه شرایط اضطراری و یادداشت تفاهم همکاری های جهانگردی میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری ارمنستان بخشی از این اسناد امضا شده است.

    همچنین یادداشت تفاهم همکاری های میان موزه ای با موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان و یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و وزارت ورزش و جوانان جمهوری ارمنستان در زمینه ورزش، دیگر اسناد امضا شده در راستای تحکیم همکاری‌های دوجانبه است.

    ** دوم دی 1395
    - «مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در قرقیزستان، سفر «حسن روزحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان را سبب مساعد شدن فضای فعالیت برای تجاری ایرانی و افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان دانست.

    - پیرو امضای یادداشت تفاهم‌ همکاری میان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان و وزیر فرهنگ ارمنستان؛ «محمدرضا کارگر» مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی تأکید کرد که امضای تفاهم‌نامه‌ در حوزه‌های فرهنگی، به شناخت مشترکات فرهنگی کشورها از هم منجر می‌شود.

    ** یکم دی 1395
    - «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی عالی رتبه وارد ایروان شد و در فرودگاه بین المللی زوارتنوتس مورد استقبال «سرژ سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان قرار گرفت.

    - «حسن روحانی» رییس جمهوری در نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ارمنستان در ایروان با استقبال از توسعه روابط و همکاری با ارمنستان در حوزه های انرژی، ترانزیت ریلی، فرهنگی و محیط زیست گفت: ایران به دنبال توسعه روابط با کشورهای عضو اوراسیا با هدف گیری تجارت آزاد است.

    - جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در بیانیه ای مشترک که در جریان سفر رسمی حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری به ایروان منتشر شد، تاکید کردند که برای ارتقای بیش از پیش روابط اراده قاطع دارند.

    – «ناتالی گولی» معاون کمیته روابط خارجی مجلس سنای فرانسه گفت: سفر رییس جمهوری ایران به ارمنستان می تواند گام مهم و موثری برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ باشد.

    - «سیدکاظم سجادی» سفیر ایران در ارمنستان گفت: سفر رییس جمهوری به ایروان گام اصلی گسترش فراگیر روابط دوجانبه، منطقه ای و همچنین زمینه ساز توسعه فرصت های فعالیت های بازرگانی و ترانزیتی با اروپا است.

    ** 29 آذر 1395
    - «واهان مارتیروسیان» وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات ارمنستان در دیدار «سیدکاظم سجادی» سفیر جمهوری اسلامی در ایروان، گسترش روابط 2 کشور به ویژه در عرصه حمل و نقلی و ترانزیتی را خواستار شد و همکاری و مشارکت شرکت های توانمند ایرانی در پروژه های عمرانی و راه سازی در ارمنستان را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

    **25 آذر 1395
    - «تارون مارکاریان» شهردار ایروان پایتخت ارمنستان و «سیدکاظم سجادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت امضای پیمان خواهر خواندگی پایتخت های 2 کشور با هدف گسترش هر چه بیشتر همکاری های اجتماعی و مردمی تاکید کردند.

    **15 آذر 1395
    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری در دیدار «آشوت مانوکیان» وزیر انرژی، امور زیربنایی و منابع طبیعی ارمنستان، بر پیگیری کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان برای رفع موانع و ارتقای مناسبات دوجانبه در بخش های مختلف بویژه همکاری های اقتصادی تاکید کرد و جایگاه ارمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را ویژه دانست و گفت: هیچ سقف و محدودیتی برای توسعه روابط دو جانبه قایل نیستیم.

    **31 شهریور 1395
    - «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور که برای شرکت در اجلاس جابجایی های گسترده پناهندگان و مهاجرین به نیویورک سفر کرده است در حاشیه این اجلاس در دیدار با «ادوارد نعلبندیان» وزیر امور خارجه ارمنستان به روابط خوب و مناسب دو کشور اشاره کرد و گفت: توسعه و گسترش همکاری ایران و ارمنستان در تمامی عرصه های مورد علاقه ضروری است.

    **هفتم شهریور 1395
    - «آرتاشس تومانیان» سفیر ارمنستان در تهران گفت: در زمینه انتقال انرژی و فعالیت‌‌های اقتصادی برنامه‌های کلان تدوین و در حال اجرایی شدن است و بر همین مبنا از این پس میزان همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان می تواند تا سه برابر میزان فعلی افزایش پیدا کند.

    **23 مرداد 1395
    - ایران و ارمنستان با اعلام آغاز اجرای یک توافق امضا شده امکان سفر متقابل شهروندان 2 کشور را بدون روادید فراهم کردند که سبب افزایش همکاری های گردشگری، تردد آسان بازرگانان، ارتقای سطح روابط اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری خواهد شد.

    **پنجم مرداد 1395
    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در دیدار «لئون یولیان» وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با بیان این که ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط و گسترش مناسبات اقتصادی با ارمنستان قائل نیست، گفت: ایران و ارمنستان از روابط بسیار خوبی در بخش سیاسی و فرهنگی برخوردار هستند که این روابط در سال های اخیر با تبادل هیأت های دو کشور رو به افزایش و تقویت بوده است.

    **27 تیر 1395
    - «ناصر سراج» رییس سازمان بازرسی کل کشور بر گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در حوزه های قضایی و مبارزه با فساد تاکید کرد و سند یادداشت تفاهم همکاری بین 2 کشور ایران و ارمنستان در زمینه های مبارزه با فساد اداری و مالی و همکاری های آمبودزمانی امضا شد.

    **16 خرداد 1395
    - «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در دیدار «ادوارد نعلبندیان» همتای ارمنستانی خود با اشاره به سوابق مناسبات دو کشور اظهار داشت: روابط تهران و ایروان همواره دوستانه و متین بوده و مراودات و سفر هیات های مختلف دو کشور در جریان بوده است و ما امیدواریم رایزنی های مستمر در جهت توسعه مناسبات دو کشور و صلح و توسعه و رفاه منطقه کمک کند.

    **نهم اسفند 1394
    - «سید رضا صالحی امیری» رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دیدار با سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به روابط تاریخی و کهن تهران و ایروان بر گسترش همکاری های فرهنگی ایران و ارمنستان تاکید کرد و افزود: سازمان اسناد نهاد فعال فرهنگی است که همواره در آن کارهای تحقیقاتی و فعالیت های پژوهشی بنیادین انجام می شود.

    **23 آذر 1394
    - «سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت کشورمان در سفر به ارمنستان و در دیدار با «آرمن مورادیان» همتای ارمنستانی خود با هدف گسترش همکاری در امور بهداشتی، درمان و آموزش پزشکی امروز تفاهم نامه همکاری امضا کردند. هاشمی در این دیدار گفت: وزارت بهداشت ایران و ارمنستان عزم جدی دارند تا از توانمندی های یکدیگر در حوزه های آموزش، پژوهش، بهداشت، درمان و صنعت دارو حداکثر استفاده را کنند.

    **23 مهر 1394
    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در جریان سفر به کشور ارمنستان با «گالوست ساهاکیان» رییس مجلس ملی ارمنستان دیدار و گفت و گو کرد. وی با تاکید بر لزوم رفع موانع پیش روی توسعه همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان گفت: مجالس دو کشور می توانند نقش بسیار موثری در توسعه ارتباطات تجاری و بازرگانی فی مابین داشته باشند.

    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در دیدار «سرژ سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان با بیان این که ارمنستان از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: در تمام سطوح تصمیم گیری هیچ محدودیتی برای توسعه‌ مناسبات و گسترش روابط تهران ـ ایروان وجود ندارد.

    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در همایش مشترک فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان با بیان این که ارمنستان تنها عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز خاکی دارد، گفت: این کشور می تواند دروازه ورود کالای ایرانی به اوراسیا و اروپا باشد. ایران و ارمنستان دو همسایه دیرین و قدیمی هستند که از دیرباز، روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای داشته‌اند. این روابط در طول تاریخ، فراز و نشیب‌هایی داشته، ولی هیچگاه قطع نشده است.

    **11 مرداد 1394
    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در تماس تلفنی با «هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان بر لزوم گسترش مناسبات میان تهران و ایروان تاکید کرد و گفت: دو کشور می توانند با توسعه روابط و گسترش همکاری‌ها، گام‌های موثری برای منافع دو ملت بردارند.

    **هفتم بهمن 1393
    - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه که برای دیدار با مقامات همسایه شمال غربی به ارمنستان سفر کرده است با «سرژ سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

    - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ادوارد نعلبندیان» همتای ارمنستانی خود با بیان این که رابطه ایران و ارمنستان نشان دهنده آن است که اسلام و مسیحیت به راحتی می توانند در کنار هم باشند، گفت: افراط دشمن همه جوامع است. روابط دوستانه خوبی بین این دو کشور برقرار است و همواره نیز روابط سنتی و تاریخی با مردم خوب ارمنستان وجود داشته است.

    **29 مهر 1393
    - «هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان که به همراه هیاتی بلندپایه به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسای وانک وارد اصفهان شده بود، حسن ارتباط مسلمانان و مسیحیان در اصفهان را نمونه و الگوی همزیستی مسالمت آمیز در جهان دانست و گفت: کشور ارمنستان علاقه مند به توسعه بیشتر روابط و استحکام بخشیدن به مناسبات دو جانبه است و در این راستا نظرات و پیشنهادهای مقامات ایران در تهران و استاندار اصفهان راهگشا خواهد بود.

    **28 مهر 1393
    - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری از «هویک آبراهامیان» نخست وزیر ارمنستان که به همراه هیاتی بلندپایه وارد تهران شده بود در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد استقبال کرد.

    **16 مهر 1392
    - «آرمن گئورگیان» معاون نخست وزیر و وزیر مدیریت منطقه ای ارمنستان در دیدار با استاندار آذربایجان غربی در ارومیه گفت: این کشور برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیاری قائل است. توسعه روابط کشور ارمنستان با جمهوری اسلامی ایران از اولویت های اجرایی برای مقامات این کشور برخوردار است.

    **14 مرداد 1392
    - «حسن روحانی» رییس‌ جمهوری در ادامه دیدارهای خود با رییسان و مقام های شرکت ‌کننده در مراسم تحلیف‌، در دیدار «سرژ سرکیسیان» رییس‌ جمهوری ارمنستان در تهران با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه ایران و ارمنستان، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر پایه اشتراکات فرهنگی و تمدنی تعاملات خود را با ارمنستان گسترش و آن را مبنای تحکیم روابط و همکاری‌های خود قرار داده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو