عصر خودرو

«شل» نتایج مطالعاتی طرح توسعه ۲میدان نفتی مشترک ایران را تحویل داد

عصر بازار- شرکت انگلیسی- هلندی شل نتایج مطالعاتی طرح توسعه میدان های آزادگان و یادآوران را در مدت زمان کمتر از هشت ماه ارایه کرد.

«شل» نتایج مطالعاتی طرح توسعه ۲میدان نفتی مشترک ایران را تحویل داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تفاهمنامه مطالعاتی میدان های نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش در آذرماه پارسال بین شرکت ملی نفت و شرکت شل به امضا رسید.
    میدان های نفتی آزادگان، یادآوران که در غرب کارون واقع شده اند جزو میدان های مشترک با عراق به شمار می روند.
    این شرکت که پیشتر نتیجه مطالعات میدان گازی کیش را تحویل داده بود، دیروز نیز گزارش مربوط به نتیجه مطالعات میدان های نفتی آزادگان و یاداوران را ارایه کرد.
    ارایه گزارش های مطالعاتی میدان های نفتی کشور، هزینه مالی برای وزارت نفت به دنبال ندارد و تعهدی را نیز از طرف ایران برای واگذاری توسعه این میدان ها به شرکت های مطالعه کننده ایجاد نمی کند.
    به گزارش شرکت ملی نفت، شرکت انگلیسی- هلندی «رویال داچ شل» در کمتر از هشت ماه از زمان امضا تفاهمنامه همکاری مطالعاتی با شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه میدان های آزادگان و یادآوران را ارائه داد.
    بر این اساس، شرکت شل دیروز (10 مردادماه) طرح مطالعاتی خود را از میادین نفتی آزادگان و یادآوران به شرکت مهندسی و توسعه نفت ارائه داد.
    نشست تحویل گزارش مطالعاتی شل با حضور سید نورالدین شهنازی زاده؛ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت متن، تیم کارشناسی مدیریت مهندسی نفت و همچنین تیم مدیریتی شرکت شل به سرپرستی مدیریت خاورمیانه آن شرکت برگزار شد.
    این تفاهم نامه مطالعاتی در تاریخ 17 آذر ماه سال 95 مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل جهت مطالعه فنی و تخصصی میادین نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش امضاء شده است، که پیرو این تفاهم نامه اطلاعات لازم به شرکت شل به منظور مطالعه این میادین داده شده و با برگزاری جلسات متعدد فنی و مدیریتی، این شرکت توانست طرح جامع مطالعاتی خود را به شرکت متن ارائه کند.
    پس از ارزیابی این گزارشات در سطح شرکت ملی نفت ایران، نسبت به ادامه مذاکرات و مشارکت آن شرکت در روند مناقصات این دو میدان تصمیم گیری خواهد شد.
     اجرای برجام و رفع تحریم ها، فرصتی را برای جبران عقب ماندگی های گذشته در صنعت نفت و جذب فناوری های جدید فراهم کرد.
    بر این اساس، در بخش بالادستی قراردادهای جدید نفتی ارایه شد و در بخش پایین دستی نیز تعامل در بخش های مختلف گسترش یافت.
    تاکنون تفاهمنامه های مطالعاتی متعددی با شرکت های بین المللی برای مطالعه میدان های نفتی برگزار شده که قرار است برای توسعه برخی از آنها بزودی مناقصه بین المللی برگزار شود.
    نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم در دوازدهم تیرماه سال جاری بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
    ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨۰۰ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
    برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) از بیست و ششم دی ماه 1394 آغاز شد که بر اساس آن، تحریم های مرتبط با صنعت نفت رفع شد.

    برچسب ها