عصر خودرو

شمشیر دولبه تحریم ونزوئلا توسط آمریکا

عصر بازار- دولت ونزوئلا در تلاش است تا با شکل‌دهی قانون اساسی جدید شرایط را برای فعالیت مخالفان دولت که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، سخت‌تر کند آمریکا تأکید کرده است که این اقدام ونزوئلا را با تحریم نفتی این کشور پاسخ خواهد داد.

شمشیر دولبه تحریم ونزوئلا توسط آمریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، نیکولاس مادور رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد: رأی مردم این کشور به شورای قانون اساسی جدید می‌تواند صلح را به این کشور بازگرداند، اما اولین تأثیر رأی مثبت مردم ونزوئلا افزایش تحریم‌های آمریکا علیه این کشور خواهد بود.

    اعمال تحریم‌های جدید توسط واشنگتن می‌تواند به قدرت گرفتن مخالفان دولت ونزوئلا و همچنین تغییر رویکرد ارتش این کشور منجر شود. اگر چه این مسئله برای مخالفان در ونزوئلا  خوشایند خواهد بود اما شرکت‌های نظیر فلیپس 66 و شورون هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

    اعضای عالی قانون‌گذاری جدید در ونزوئلا که روز یکشنبه انتخاب شدند، اجازه خواهند داشت تا قانون اساسی ونزوئلا را مجدداً تدوین کنند. دولت ترامپ که هفته گذشته 13 نفر از نزدیکان مادورو را تحریم کرده بود تهدید کرده است که این اقدام را با تحریم صنعت نفت ونزوئلا پاسخ خواهد داد.

    صادرات نفت 95 درصد از درآمد ونزوئلا را تشکیل می‌دهد و آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده ارز خارجی برای شرکت ملی نفت ونزوئلا محسوب می‌شود هرگونه کاهش در درآمدهای نفتی می‌تواند دست دولت ونزوئلا در تأمین نیازهای اساسی این کشور را تنگ‌تر کرده و این کشور آمریکای جنوبی را در معرض نکول در بازپرداخت بدهی‌های خود قرار دهد.

    از سوی دیگر بروز بحران مالی در ونزوئلا می‌تواند رویکرد ارتش این کشور در حمایت از دولت مادورو را تغییر دهد و عملاً شرایط را برای سقوط دولت و روی کار آمدن مخالفان فراهم کند. ونزوئلا سومین صادرکننده نفت به آمریکا محسوب می‌شود و از سال گذشته روزانه 741 هزار بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است. شرکت‌هایی نظیر فیپلس 66 و شورون که به ترتیب 18.5 و 131 درصد از صادرات نفت ونزوئلا در سال 2016 را به خود اختصاص دادند بیشترین تأثیر هرگونه تحریم آمریکا علیه صنعت این کشور را حس  خواهند کرد.

    حتی اگر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا صادرات این کشور را ممنوع کند، باز هم شرکت‌های نفتی آمریکایی متضرر خواهند شد چرا که ونزوئلا در سال 2016 روزانه 75 هزار بشکه نفت سبک از آمریکا وارد کرده است که معادل 15 درصد کل نفت صادراتی آمریکا است.

    شرکت ملی نفت ونزوئلا نفت سبک آمریکا را با نفت سنگین خود مخلوط کرده تا فروش آن را از نظر اقتصادی منطقی کند. در صورت تحریم ونزوئلا توسط آمریکا پالایشگاه‌های آمریکایی باید برای محصولات خود مشتری جدیدی پیدا کنند. این در حالی است که صنعت نفت آمریکا هم اکنون با هزینه‌های تحریم‌های دولت این کشور علیه روسیه و ایران روبه‌رو هستند و اگر چه این چنین اقدامات علیه ونزوئلا می‌تواند موفقیت‌های سیاسی به همراه داشته اما هزینه‌های سنگینی علیه شرکت‌های آمریکایی در بر خواهد داشت.

    برچسب ها