عصر خودرو

مجید خاموردی مدیرعامل سیمان دورود

چشم‌انداز ناامیدکننده‌ بازار سیمان

عصر بازار: این روزها حال و روز صنعت ۸۰ ساله سیمان خوب نیست. این صنعت از دیرباز مورد توجه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بوده اما در حال حاضر رکود در بخش ساختمان‌سازی تاثیر خود را بر سیمان نیز گذاشته است. این امر باعث شده صنعتی که دورانی دارای رونق بود از دوره اوج خود به افول برسد. عمده‌ترین علت آن را می‌توان سایه انداختن رکود بر بخش‌های عمرانی کشور دانست.

چشم‌انداز ناامیدکننده‌ بازار سیمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، این صنعت جزو صنایع مهم و حیاتی محسوب می‌شود. کم شدن پروژه‌های عمرانی موجب شده تا سیمان مصرفی در سال گذشته و امسال با کاهش مواجه شود. باید در نظر گرفت که وضعیت تقاضای سیمان در کشور رابطه مستقیمی با شرایط ساخت‌وساز مسکن و رشد اقتصادی دارد در حال حاضر که اقتصاد در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد دور از انتظار نیست که سیمان از کمبود تقاضا رنج ببرد. کمبود تقاضا در تمام محصولاتی که با اوضاع ساخت‌وسازو پروژه‌های عمران بستگی دارند مثل فولاد وجود دارد وشرایط آنها مشابه سیمان است. سیمان علاوه بر پروژه‌های عمرانی در سدسازی نیز کاربرد دارد که به علت تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پیاپی که گریبان ایران را گرفته است، ساخت تعدادی از آنها از دستور کار خارج شده است. درباره وضعیت این صنعت گفت‌وگویی با مجید خاموردی مدیرعامل سیمان دورود انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

    صادرات کلینکر در چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده است؛ علت آن را چه می‌دانید؟
    با توجه به شرایط به وجود آمده برای تولیدکنندگان سیمان شاهد انباشت حجم کلینکر در انبار کارخانه‌ها هستیم. به همین دلیل کارخانه‌ها با توجه به کمبود نقدینگی و مشکلات تولید اقدام به صادرات و فروش این ماده می‌کنند. گرچه عراق نیز از شرایطی که برای تولیدکنندگان ما به وجود آمده کمال استفاده را برده و تعرفه‌های وارداتی را به بهانه حمایت از بخش داخلی افزایش داده‌ است. افزایش تعرفه از سوی عراقی‌ها باعث شده تولیدکنندگان ایرانی میلی برای صادرات سیمان به این کشور نداشته باشند و به جای آن، ماده اولیه تولید سیمان را به عراق صادر کنند.
    آیا تاکنون برای صادرات سیمان به غیر از عراق با کشور دیگری مذاکره شده است؟
    صادرات سیمان به صورت دولتی نیست بلکه خود شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها برای صادر کردن محصولات خود و کشور مقصد تصمیم می‌گیرند زیرا سیمان صنعتی آزاد است. بحث گسترش کشورهای مقصد در حال حاضر تنها به خود شرکت‌های تولیدکننده بستگی دارد و در این زمینه دولت نقشی ندارد. عمده‌‌ صادرات ایران به عراق انجام می‌شود و در کنار آن به کشورهای افغانستان و مقداری نیز به کشورهای cis ازجمله روسیه، آذربایجان و میزان کمتری نسبت به دیگر کشورهای ذکر شده از مسیر خلیج فارس به آفریقا و مصر صادرات داریم. اما تاکنون هیچ یک از این کشورها جایگزین عراق با چنین حجم وارداتی از سوی ایران نشده‌اند.
    بودجه عمرانی سال آینده می‌تواند روزنه‌های امید را به این صنعت برگرداند یا نه؟
    بودجه عمرانی تعیین شده برای سال آینده نوید روزهای خوب را برای این بازار و فعالان آن نمی‌دهد. بودجه این سال با سیاست نیمه انقباضی تنظیم شده است. تصور نمی‌کنم با این شرایط تغییر شگرفی در وضعیت سیمان به وجود بیاید. برای بازگشت به دوران اوج و روزهای روشن بازار سیمان نیازمند فعال شدن پروژه‌های عمرانی و رونق صنعت ساختمان هستیم. گرچه دولت نیز با توجه به قیمت نفت، شرایط جهانی و تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی در تنگنا قرار دارد. با این حال باید برای حرکت شرکت‌ها در مسیر رونق و فعال کردن آنها تمام تلاش خود را بکند. دولت 60 تا 70 درصد درآمد خود را از طریق  مالیات از شرکت‌ها کسب می‌کند اما اکنون که شرکت‌ها درآمد، فروش و نقدینگی زیادی ندارند قادر به پرداخت مالیات نسبت به گذشته نخواهند بود و در نهایت درآمدزایی دولت از طریق مالیات به مشکل بر خواهد خورد.
    چرا تاکنون حضور سیمان در بورس کالا محقق نشده است؟
    بحث حضور سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا حدود سه سال است که مطرح شده است. اما باتوجه به یک سری مشکلات تاکنون موفق به عرضه این محصول در بورس نشده‌ایم. عمده‌ترین مشکل برای عملیاتی شدن این طرح مبحث حمل‌ونقل است. 50 درصد قیمت این محصول مختص حمل‌ونقل و انتقال آن است‌. مصرف‌کنندگان سیمان ترجیح می‌دهند سیمان را از نزدیک‌ترین مکان تهیه کنند چون در این صورت کرایه و هزینه کمتری پرداخت می‌کنند. البته در این راه ما با مشکل دیگری نیز روبه‌رو هستیم؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نامه‌ای به گمرکات کشور ابلاغ کند که از این پس سیمان تنها از طریق معاملات بورس کالای صادراتی از کشور خارج شود و بیرون از این کانال دیگر  صادرات انجام نشود.
    آیا افزایش قیمت سیمان انجام می‌شود؟
    بحث افزایش قیمت تا سقف 17 درصد با توجه به شرایط عرضه و تقاضا فعلا منتفی شده است. اکنون عرضه بسیار بیشتر از نیاز مصرف‌کنندگان و تقاضای موجود بازار است. کارخانه‌های سیمان امروز در شرایط سختی قرار دارند و برخی از آنها نیز به دلیل کمبود سرمایه در گردش تعطیل شده‌اند. همچنین برخی واحدها محصول خود را با تخفیف می‌فروشند. دیده شده بعضی از آنها هر پاکت سیمان را با قیمت 90 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها