عصر خودرو

واکاوی بازار سهام در هفته‌ای که گذشت

روی خوش بورس به بسته ضد رکود و برجام

عصر بازار: در هفته‌ای که گذشت، بورس تهران پس از صدور دستورات اروپایی و آمریکایی برای اجرام برجام وارد فضای متفاوتی شد و با افزایش تقریبا دو درصدی، شاخص کل پس از یک ماه مجددا به کانال ۶۳ هزار واحدی بازگشت.

روی خوش بورس به بسته ضد رکود و برجام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته‌ای که گذشت، بورس تهران پس از صدور دستورات اروپایی و آمریکایی برای اجرام برجام وارد فضای متفاوتی شد و با افزایش تقریبا دو درصدی، شاخص کل پس از یک ماه مجددا به کانال 63 هزار واحدی بازگشت.

    این واکنش در شرایطی رخ داده است که از نظر شاخص‌ها و به خصوص شرایط بازارهای جهانی، اتفاق مثبت به خصوصی رخ نداده است. این حرکت مثبت، فرض مطرح شده در هفته پیش در این ستون در خصوص کف قیمت بودن محدوده فعلی قیمت (کانال 61 هزار واحدی) را تا حدودی تقویت می‌کند، هر چند نمی‌توان انتظار داشت با توجه به مسائل کنونی بنگاه‌ها در تولید و فروش، اتفاق واقعی عمده ای در بازار در هفته‌های پیش رو رخ بدهد.

    البته چهارشنبه هفته گذشته هم نامه‌ای از سوی شخص اول کشور به رئیس جمهور منتشر شد که از یک سو، برداشت‌هایی مبنی بر «تایید برجام توسط رهبری» از این نامه مطرح شد و از سوی دیگر، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داشت که با توجه به شفاف شدن شروط کشور در خصوص برجام، ممکن است فرآیند اجرایی نیاز به گام‌های بیشتری داشته باشد. واکنش بورس در صبح روز یکشنبه تا حدودی هم تحت تاثیر زمان احتمالی و درصد در نظر گرفته شده برای موفقیت و قطعی بودن اجرای برجام، قرار خواهد داشت.

    در نهایت، بسته ضدرکود هم که توجهی ویژه به شرایط بورس داشت، یکی از عوامل رشد شاخص در هفته گذشته بوده است. این بسته شامل سیاستهای متعدد پولی، مالی و بودجه ای برای تحریک تقاضا و خروج از شرایط نامساعد کنونی است.

    در بخش پولی، با کاهش نرخ سپرده قانونی، ماشین خلق اعتبار بانکها قدرت بیشتری برای اعطای تسهیلات خواهد یافت و فشار تنگنای نقدینگی در شبکه بانکی با آزاد شدن بخشی از سپرده های قانونی تخفیف می یابد. همچنین وعده دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی برای کاهش نرخهای سود و همگام سازی آن با تورم داده شده است.

    در حوزه ای دیگر، برای خرید خودرو و کالاهای با دوام، وام مستقیم کم بهره 16 و 12 درصدی از سوی بانک مرکزی برای مصرف کنندگان در نظر گرفته شده که یک سیاست قوی دو جانبه به منظور تسهیل اعتبار و تحریک تقاضا به شمار می رود.

    ضمن آنکه بانکهای عامل نیز از محل اعطای این تسهیلات از کارمزد دو درصدی بهره مند می شوند. علاوه بر اینها، پرداخت 7500 میلیارد تومان بودجه عمرانی در کوتاهترین زمان ممکن گام مهمی در جهت اجرای سیاست انبساط بودجه ای محسوب می شود.

    صنایع خودرویی، فولادی و سیمانی به دلیل امکان بهره مندی سریعتر از منافع اقتصادی این بسته در هفته جاری وضعیت بهتری داشتند و تقاضای سهام آنها به ویژه در نیمه نخست هفته رشد مناسبی را ثبت کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو