عصر خودرو

توافق اکوادور و شلمبرژه برای بازپرداخت بدهی

عصر بازار- دولت اکوادور با شلمبرژه برای آغاز بازپرداخت بدهی که طی چند سال گذشته روی هم انباشته شده است و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید این غول میدان نفتی به میزان یک میلیارد دلار به توافق رسید.

توافق اکوادور و شلمبرژه برای بازپرداخت بدهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، این بدهی که شلمبرژه میزان آن را در مارس 1.1 میلیارد دلار برآورد کرد، مایه دردسر برای این شرکت شده و بر نتایج مالی سه ماهه نخست شلمبرژه تاثیر گذاشت. مذاکرات درباره بازپرداخت بدهی به مدت چند ماه متوقف شده بود و باعث شد شلمبرژه صبرش را از دست دهد.

    اکوادور که کوچک‌ترین عضو اوپک است، نسبت به سایر اعضای این سازمان شرایط دشوارتری را سپری کرده است. این کشور علاوه بر اُفت شدید قیمت‌های نفت، سال گذشته با زلزله ویرانگری روبه‌رو شد که خسارتی بالغ بر سه میلیارد دلار و بیش از 660 کشته بر جای گذاشت. با وجود این مشکلات، دولت جدید اکوادور برای آغاز بازپرداخت بدهی خود به شلمبرژه به سرعت ابراز آمادگی کرد.

    کارلوس پرز، وزیر نفت جدید اکوادور در ژوئن اعلام کرد مذاکرات به نرخ‌های بهره و بازپرداخت چند مرحله‌ای و همچنین سرمایه‌ گذاری‌های بیشتر متمرکز خواهد شد.

    مجموع بدهی اکوادور به شرکت‌های خدمات میدان نفتی مختلف به دو میلیارد دلار می‌رسد و دولت این کشور قصد دارد این بدهی را به صورت نقد و اوراق قرضه دولتی پرداخت کند.

    اکوادور پیش از این بخش کوچکی از بدهی خود به میزان 150 میلیون دلار را به شکل اوراق قرضه بانک مرکزی این کشور به شلمبرژه پرداخت کرد که این شرکت می‌تواند از آن برای پرداخت مالیات‌ها در اکوادور استفاده کند. انواع دیگر اوراق قرضه در دست بررسی است. با این‌همه حدود 950 میلیون دلار دیگر باید به شلمبرژه پرداخت شود.

    اکوادور تا اواسط سال 2016 حدود چهار میلیارد بشکه ذخیره قطعی به ارزش حدود 200 میلیارد دلار بر مبنای قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت داشت. با این‌همه بخش زیادی از این ذخایر در پارک ملی یاسونی واقع شده که شرکت‌های حفاری در حال حاضر به آن دسترسی ندارند.

    براساس گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، طبق آخرین آمار اوپک برای ژوئن، تولید روزانه اکوادور 527 هزار بشکه در روز است. این کشور در راستای توافق کاهش تولید اوپک متعهد شده بود تولیدش را به 522 هزار بشکه در روز کاهش دهد، اما وزیر انرژی اکوادور هفته گذشته اعلام کرد این کشور دیگر به سهمیه کاهش تولید خود عمل نخواهد کرد، زیرا برای تامین بودجه مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو بوده و به درآمدهای نفتی نیاز دارد.

    برچسب ها