عصر خودرو

بازار نفت فیزیکی با محدودیت عرضه روبه‌رو می‌شود

عصر بازار- بازارهای نفت فیزیکی سرانجام نشانه‌های محدود شدن عرضه را نشان می‌دهند، زیرا رکورد بالای مصرف پالایشگاهی در آمریکا با محدود شدن صادرات نفت از منطقه خلیج فارس مصادف شده است.

بازار نفت فیزیکی با محدودیت عرضه روبه‌رو می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پالایشگاه‌های آمریکا هفته گذشته به طور متوسط 17.3 میلیون بشکه نفت خام را فرآوری کردند که 620 هزار بشکه در روز در مقایسه با هفته مشابه در سال 2016 افزایش داشت.

    مصرف سوخت از سوی رانندگان آمریکایی تا حدود زیادی ثابت مانده، اما پالایشگاه‌های آمریکایی تقاضای بالاتر برای بنزین و دیزل در آمریکای لاتین که عرضه به دلیل مشکلات پالایشگاهی داخلی دچار وقفه شده است، مشاهده می‌کنند.

    مصرف نفت پالایشگاهی در بیشتر بازارهای جغرافیایی بالا مانده که نشان دهنده رشد قوی تقاضا برای سوخت به خصوص در اقتصادهای نوظهور است.

    صادرات اوپک در نتیجه تولید رو به رشد لیبی و نیجریه که از کاهش تولید معاف شده‌اند و پایبندی ضعیف برخی از اعضای این سازمان افزایش پیدا کرده است، اما عربستان سعودی و عراق در طول تابستان نفت کمتری صادر می‌کنند، زیرا مصرف نیروگاه‌های داخلی برای تامین تقاضای فزاینده برای مصرف انرژی در اوج گرما افزایش پیدا می‌کند، بنابراین بخشی از صادرات کمتر عربستان سعودی ممکن است فصلی باشد اما مقامات این کشور مایل هستند آن را به عنوان یک سیاست آگاهانه برای تسریع روند کاهش ذخایر جهانی نفت قلمداد کند.

    منابع سعودی اظهار کرده‌اند که سهمیه‌های صادرات به آمریکا، اروپا و آسیا در اوت به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت. دورنمای کاهش صادرات عربستان سعودی باعث شد پالایشگاه‌ها برای یافتن جایگزین که عرضه همه گریدهای نفتی در بازار فیزیکی را محدود می‌کند، به سختی تلاش کنند.

    بر اساس گزارش رویترز، تقاضا برای نفت متوسط و سنگین از ابتدای سال قوی بوده و اختلاف میان قیمت نفت سبک و سنگین را کاهش داده است، اما فعالیت پالایشگاهی فشرده در طول سه ماهه دوم و سوم، تقاضای قوی برای نفت سبک را به دنبال داشته و با وجود افزایش عرضه از آمریکای شمالی و آفریقا، بازار گریدهای سبک را با کمبود عرضه روبه‌رو کرده است.

    برچسب ها