عصر خودرو

شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایمیدرو حذف شد

عصر بازار- مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه از حذف شرایط خاص سرمایه گذاری در طرح‌های زیرمجموعه ایمیدرو خبر داد.

شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایمیدرو حذف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امیر صباغ در اجلاس مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به موضوع تسهیل جذب سرمایه عنوان کرد: وضعیت ایمیدرو اکنون نسبت به سال 1381 تغییر کرده است به طوری که قبلا مدیریت دارایی و خصوصی سازی شرکت ها و بازگشت منابع به ایمیدرو برای سرمایه گذاری، دریافت سود سهام شرکت ها، امکان کنترل منابع مالی داخلی، امکان تضمین دولت در فاینانس، تضمین فاینانس از محل دارایی ایمیدرو، دریافت حق انتفاع وجود داشت اما الان چنین شرایطی وجود ندارد.

    وی در ادمه با اشاره به حجم سرمایه پیش‌بینی شده در برنامه ششم و چشم انداز 20 ساله عنوان کرد: برای رشد زنجیره ارزش، نیاز به زیرساخت، سیستم حمل و نقل جهانی، ذخایر جدید اکتشافی و مکانیزم های جدید دنیا برای کاهش ریسک تجارت داریم که در حوزه جذب سرمایه در برنامه ششم نیاز به 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زنجیره معدن و صنایع معدنی شامل پروژه های زیرساختی داریم و در برنامه چشم انداز نیز نیاز به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم تا بتوانیم به هدف چشم انداز در این حوزه که شامل 55 میلیون تن فولاد، 1.2 میلیون تن آلومینیوم و 440 هزار تن مس می شود دست پیدا کنیم.

    مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: برای دستابی به اهداف برنامه ششم و چشم انداز، پنج راهکار تامین منابع مالی را شناسایی کرده ایم که شامل بخش خصوصی، دولت، بورس، سرمایه گذاری خارجی ودیگر موارد میشود و همچنین وقتی رشد اقتصادی داریم، شاهد رشد تولیدات صنعتی هستیم و وقتی این روند کاهش می یابد، رشد اقتصادی کم می شود که برای رشد اقتصادی هشت  درصد باید 15 درصد رشد سرمایه گذاری وجود داشته باشد.

    صباغ همپچنین با اشاره به کار کرد برجام در این مسیر تصریح کرد: برجام را به عنوان عامل کاهش ریسک هم باید دید چرا که ظرفیت های برجام شامل امکان استفاده از فناوری های روز، مقابله با ارزان فروشی از طریق حذف دلالان و امکان استفاده از مکانیزم های جدید فروش است.

    وی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولیدگفت: در زنجیره فولاد، ارزش افزوده سنگ آهن 15 دلاری را با فرآوری و رساندن آن به به کنسانتره، گندله و سپس ورق سبک خودرو می توان به 1200 دلار رساند. همچنین می توان بوکسیت 60 دلار استخراجی را با تبدیل به پودر آلومینا و شمش آلومینیوم و سپس به فویل آلومینیوم به 6000 دلار ارزش افزوده تبدیل کرد.

    مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با اشاره به بخش اشتغال حوزه معدن گفت: در بخش استخراج سنگ آهن اشتغال مستقیم 150 نفر است که با ایجاد صنایع پایین دستی به 5000 نفر می رسد. درنتیجه تنها با سرمایه گذاری است که می توان در بخش معدن و صنایع معدنی ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کرد و ایران را در مسیر توسعه قرار داد.

    صباغ در ادامه با اشاره به مدل های سازمان های توسعه ای در جهان عنوان کرد : مدل هایی از سازمان های تووسعه ای وجود دارد که به عنوان نمونه می توان به مدل آمریکای لاتین اشاره کرد که هدف آنها عمدتا  افزایش جذابیت قوانین و مقررات به صورت رقابت پذیر برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ثبات اقتصادی است. به طوری که در حوزه معدن شیلی، 80 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی شده است.

    وی ادامه داد: مدل ژاپن، دومین مدل است. این کشور ذخیره معدنی ندارد و به دنبال سرمایه گذاری است و حدود شش سازمان توسعه ای بزرگ تشکیل داده است. آنها با ابزار مالی قوی، توانسته اند نرخ بهره پایینی بگیرند و در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده اند و توانسته اند ذخایر مورد نیاز معدنی را برای کشور خود تامین کنند. در مدل عربستان، طی چند سال گذشته در بخش معدن، فوق العاده کار کرده اند و تا سال 2030 برنامه ریزی کرده اند که سهم معدن در تولید ناخالص داخلی افزایش و سهم نفت کاهش یابد. دولت نیز به عنوان سهامدار و تضمین کننده وام سازمان های توسعه ای همزمان با ماهیت خصوصی شرکت وارد شده است.

    مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در ادامه به مدل ایتالیا و چین نیز اشاره کرد و در نهایت در توصیف مدل ایرانی سازمان توسعه معدنی عنوان کرد: در ایمیدرو، ابتدا مدل ایتالیا بررسی شد و دارایی های مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان، ایرالکو و شرکت های بزرگ معدنی را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران دادند و از سود سهام شرکت های بزرگ سرمایه گذاری شد، به طوری که از سال 81 تا 84، 16 هزار و 800 میلیارد تومان برای طرح های توسعه سرمایه گذاری کردیم. اما در دولت های نهم و دهم، به سمت تضعیف این سازمان رفتند و تنها 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که این امر باعث شد تا در سال 92 نیز هیچ طرحی افتتاح نشود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو