عصر خودرو

بزرگترین قرارداد تجارت دوجانبه جهان به زودی اجرایی می شود ؛

ایجاد بازارهای صادراتی با قرارداد تجارت دوجانبه ژاپن و اروپا

عصر بازار- قرارداد تجارت دوجانبه ژاپن و اتحادیه اروپا تعاملات تجاری دوجانبه را افزایش میدهد و فرصت های شغلی بیشتری در این کشورها ایجاد خواهد کرد. با اینحال اجرایی شدن این قرارداد تأثیری منفی بر جایگاه شرکت های آمریکایی در این کشورها خواهد داشت.

ایجاد بازارهای صادراتی با قرارداد تجارت دوجانبه ژاپن و اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی بزرگترین قرارداد تجارت دوجانبه بین ژاپن و اتحادیه اروپا ماه گذشته و در حاشیه نشست کشورهای گروه 20 نهایی شد. این قرارداد تجارت دوجانبه در صورت اجرایی شدن میتواند تأثیر بسزایی بر اقتصاد ژاپن و اتحادیه اروپا داشته باشد.

    قرارداد تجارت دوجانبه بین ژاپن و اتحادیه اروپا موانع تجاری را تا حدود زیادی مرتفع میکند و دو طرف اعلام کرده اند که در آینده نزدیک قصد دارند دامنه این قرارداد را گسترده تر نمایند تا دیگر بخش ها همچون سرمایه گذاری خارجی را نیز شامل شود.

    ژاپن و اتحادیه اروپا مجموعا بیش از یک چهارم اقتصاد جهان را شامل میشوند. همچنین تجارت دوجانبه ژاپن و اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی بیش از 140 میلیارد دلار بوده است. با اینحال هر دو طرف امیدوارند با اجرایی شدن قرارداد تجارت دوجانبه تولیدات بیشتری از دو طرف وارد تبادلات تجاری شوند و میزان تجارت دوجانبه افزایش چشمگیری داشته باشد. به این ترتیب باز شدن بازارهای صادراتی به روی تولیدکنندگان داخلی، فرصت های شغلی گسترده ای برای هر دو طرف ایجاد خواهد کرد.

    سران کشور ژاپن و اتحادیه اروپا تأکید کرده اند که رویکرد آن ها در زمینه رابطه با دیگر کشورها، افزایش تجارت دوجانبه به منظور بهره برداری از مزایای تجاری است. گسترش تجارت میتواند با ایجاد بازارهای صادراتی مزایای زیادی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد نماید. این درحالیست که در سال جاری میلادی بسیاری از کشورها همچون آمریکا شعارهایی بر خلاف گسترش تجارت سر داده اند.

    در قرارداد تجارت دوجانبه بین ژاپن و اتحادیه اروپا به مانند هر قرارداد تجاری دیگری هر دو طرف تلاش کرده اند که موانع صادرات تولیدکنندگان داخلی خود به طرف مقابل را بر طرف نماید. امروزه انعقاد قراردادهای تجاری دوجانبه بهترین ابزار برای ایجاد بازارهای صادراتی و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی است.

    از طرفی کشور ژاپن بیش از هر چیز تلاش کرده است تعرفه بالای واردات خودروهای ژاپنی و همچنین محصولات الکترونیکی تولید ژاپن به اتحادیه اروپا را کاهش دهد. علاوه بر این یکی از دغدغه های ژاپن در تعامل با کشورهای اروپایی قوانین سخت گیرانه و محدود کننده این کشورها برای شرکت های ژاپنی است؛ در این مورد نیز ژاپن تلاش کرده است مقداری از قوانین محدود کننده موجود از سر راه شرکت های ژاپنی برداشته شود.

    از طرف مقابل نیز مسئله اصلی برای کشورهای اروپایی ایجاد دسترسی به بازار محصولات کشاورزی و غذایی ژاپن است؛ چراکه در حال حاضر ژاپن با دیوار تعرفه ای بسیار بلندی از بخش کشاورزی خود حمایت میکند. تولیدکنندگان محصولاتی همچون پنیر، ماکارونی و گوشت در کشورهای اروپایی این قابلیت را دارند که محصولات خود را به بازار ژاپن صادر کنند اما به دلیل وجود تعرفه های واردات بالا در حال حاضر این امکان برای آن ها فراهم نیست. به همین دلیل اتحادیه اروپا تلاش کرده است در قرارداد تجارت دوجانبه خود با کشور ژاپن مسیر را برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به این کشور هموارتر نماید.

    این توافق تجاری درحالی نهایی شده است که آمریکا بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، در اقدام هایی جداگانه مذاکرات تجاری برای برقراری تجارت با ژاپن و همچنین اتحادیه اروپا را متوقف کرده است. پیش از روی کار آمدن ترامپ آمریکا در حال شروع بزرگترین قرارداد تجارت چندجانبه با حضور کشورهای دو سوی اقیانوس آرام از جمله ژاپن بود؛ اما ترامپ در یکی از اولین اقدامات خود آمریکا را از این توافق تجاری بزرگ خارج کرد. از طرف دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا مدتهاست در حال مذاکره برای نهایی کردن یک توافق تجاری هستند که در حال حاضر ترامپ این مذاکرات را نیز متوقف نموده است.

    در صورت اجرایی شدن قرارداد تجارت دوجانبه بین ژاپن و اتحادیه اروپا جایگاه شرکت های آمریکایی در بازار هر دو طرف این قرارداد تجاری تضعیف خواهد شد. آمریکا در حال حاضر تعاملات تجاری گسترده ای با ژاپن و اتحادیه اروپا دارد اما با اجرایی شدن این قرارداد بین ژاپن و اتحادیه اروپا، شرکت های آمریکایی مزیت رقابتی خود را در رقابت با شرکتهای ژاپنی و اروپایی از دست خواهند داد.

    امروزه شرایط حاکم بر تبادلات تجاری جهانی به گونه ایست که اگر کشوری به منظور بهبود شرایط تولیدکنندگان و شرکت های داخلی خود در بازارهای جهانی با دیگر کشورهای جهان قرارداد تجارت دوجانبه منعقد ننماید، تولیدکنندگان و شرکت های این کشور به مرور جایگاه خود را در بازارهای صادراتی از دست خواهند داد.

    دولت ترامپ نیز بارها اعلام کرده است کشورش حاضر است به صورت تک به تک با هریک از کشورهای اتحادیه اروپا و یا ژاپن برای دستیابی به یک توافق تجاری دوجانبه اقدام کند. برای این منظور آمریکا بارها به بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی همچون آلمان پیشنهاد مذاکره برای توافق تجاری دوجانبه داده است. اما از آنجا که کشورهای اروپایی در قالب یک اتحادیه اقتصادی قرار دارند، این امکان برای آمریکا فراهم نیست و دیگر کشورها باید با کل کشورهای اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک قرارداد تجارت دوجانبه مذاکره نمایند.

    ترامپ معتقد است شرایط قراردادهای تجاری قبلی در راستای منافع آمریکا نبود و امتیازاتی که آمریکا در این توافقات تجاری پرداخت میکرد، با منافع این کشور فاصله زیادی داشت. برای اصلاح این امر ترامپ تصمیم گرفته است رویکرد خود را تغییر داده و به جای توافقات تجاری چندجانبه به توافقات تجاری دوجانبه و مستقیم با کشورها روی بیاورد.

    برچسب ها