عصر خودرو

درباره کریدور گازی جنوبی؛

برگ برنده باکو در بازار انرژی

عصر بازار- با تکمیل عملیات اجرای کریدور گازی جنوبی، رهبران باکو می‌توانند به دستاوردهایی چشمگیر از نظر اقتصادی و سیاسی دست یابند. حمایت سیاسی گسترده غرب از اجرای این پروژه نیز عامل مهمی در راه اندازی آن به شمار می رود.

برگ برنده باکو در بازار انرژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از عصر نفت ،فراموش نکنید که در سال 2014 میلادی و آغاز عملیات اجرای این پروژه، رهبران آذربایجان در نظر داشتند تا همه سهم خود از ساخت این پروژه را از منابع داخلی به ویژه دارایی‌های شرکت دولتی سوکار و صندوق توسعه ملی آذربایجان پرداخت کنند. اما با سقوط قیمت نفت و کاهش درآمدهای باکو، آنان با تغییر رویکرد پیشین تصمیم گرفتند به سوی تامین سرمایه مورد نیاز از بازارهای بین المللی حرکت کنند.

    الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان با تاسیس یک شرکت سهامی مشترک به دنبال مدیریت کارای پروژه‌های انرژی مرتبط است.

    مجریان پروژه خط لوله کریدور گازی جنوبی امیدوارند تا 4 میلیارد دلار از منابع خارجی موسسات مالی بین المللی برای پیشبرد آن دریافت کنند. روناگ عبداله اف، مدیر عامل شرکت سوکار می‌گوید: ما برای جذب سرمایه خارجی جهت ساخت خط لوله تاناپ با بانک‌های مختلفی مذاکره کرده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم 4 میلیارد دلار از این موسسات دریافت کنیم. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از حامیان پروژه، بانک‌های اروپایی را تشویق کرده در تامین مالی این کریدور مشارکت کنند. شرکت‌های ترکیه‌ای نیز آمادگی خود را برای مشارکت مالی در این پروژه اعلام کرده‌اند.

    از سوی دیگر، رهبران واشنگتن در یک دهه اخیر با وجود فراز و نشیب‌های سیاسی، تلاش گسترده‌ای برای حمایت از این پروژه راهبردی انجام داده اند.

    آمریکایی ها دو دهه قبل با حمایت همه جانبه از ساخت خط لوله باکو- تفلیس- جیحان، گام مهمی در جهت متنوع کردن منابع تامین انرژی اروپا ایفا کردند و آنان این پروژه را یک ابزار کلیدی جهت تامین امنیت انرژی و سیاسی اروپا می‌دانند. اروپایی‌ها که در چند دهه اخیر با تهدید انحصار در منابع عرضه انرژی روبرو بوده اند، از منابع هیدروکربوری آذربایجان به عنوان راه کار تامین امنیت انرژی اروپا یاد می‌کنند. ظرفیت اولیه انتقال گاز طبیعی این خط لوله به دروازه‌های اروپا 10 میلیارد متر مکعب در سال است.

    گاز این خط لوله از توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز در بستر آب‌های سرد کاسپین تامین شده و در آینده از میادین دیگر این دریای راهبردی برای تامین خوراک آن، استفاده خواهد شد.

    اما هم اینک رقبای جدیدی برای این خط لوله نظیر خط لوله های نورداستریم- 2 و ترکیش استریم ظهور کرده است. در مجموع، این پروژه که یکی از پرهزینه ترین طرح‌های انتقال انرژی دنیا به شمار می‌رود، از ابتدا با فراز و نشیب‌های متفاوتی روبرو بوده است. اما در سایه حمایت اروپا و آمریکا، چشم انداز آینده آن درخشان و رویایی خواهد بود.

    برچسب ها