عصر خودرو

آیا دلار در بازارهای جهانی درحال سقوط است؟

عصر بازار- از وقتی ترامپ انتخاب شد شاخص دلار dollar index به شدت افزایش یافت و پس از مدت زمانی طولانی به بالای مقدار ۱۰۳ رسید که از نظر تاریخی بسیار بالا است.بالا رفتن شاخص دلار با بالا رفتن شاخص های بورس جهانی ، مخصوصا بورس امریکا موجب شد که هم برای دلار امریکا و هم سهام شرکتهای امریکایی تقاضا بالا رود.

آیا دلار در بازارهای جهانی درحال سقوط است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، این افزایش تقاضا بازار بورس را به میزانی بی سابقه در امریکا بالا بردو هم اکنون نیز در حال افزایش است. افزایش بازار بورس و افزایش شاخص دلار در بازارهای جهانی نشان از قوی تر شدن تمایلات بازار داشت، ولی هیچ گونه اتفاق خاص اقتصادی که این افزایش را حمایت کند وجود نداشت. به همین دلیل دلار امریکا چاره ای جز کاهش نداشت.

    با کاهش دلار از حدود 103 به حدود ٩٣ که در هفته گذشته اتفاق افتاد نشان داد که زمینه های عینی و واقعی برای افزایش دلار بالای ١۰۰ در اقتصاد امریکا وجود ندارد. از طرف دیگر فساد سیاسی دولت امریکا به این کاهش ، که روانی افزایش پیدا کرده بود ، دامن زد.

    حال سئوال اساسی این است که این روند کاهش دلار ادامه می یابد و منجر به سقوط واقعی دلار می شود ، یا این کاهش به این میزان زیاد بوده و از این هفته دلار مجددا افزایش خود را شروع خواهد کرد.

    پاسخ این مساله در چرایی افزایش و سپس کاهش شاخص دلار دارد. چون افزایش دلار تا میزان 103 فاقد زمینه های قوی اقتصادی بود، کاهش آن به ٩٣ هم فاقد خراب شدن وضع اقتصادی امریکا است.

    بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر دلار بخواهد در یک جای واقعی آرام بگیرد و این جا با آمارها و وضع اقتصادی امریکا ارتباط دارد (حداقل در میان مدت و در بلند مدت ) در این صورت دلیلی برای سقوط دلار وجود ندارد. بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که شاخص دلار در میان مدت و پس از اثر گذاری آثار روانی کوتاه مدت سیاسی ، مجددا افزایش خواهد یافت ، ولی نمی‌تواند دوباره مرز روانی 100 را بشکند. حتی ممکن است از ٩٥ هم نتواند به مدت زیادی فراتر رود.

    این فرایند را بهبود شرایط اقتصادی در اروپا و رفع بعضی از موانع سیاسی در این منطقه شدت می‌دهد ، ولی نادیده نگیریم که اقتصاد امریکا ، علی‌رغم خرابکاری‌های ترامپ هنوز بسیار قدرتمند تر از اقتصاد اروپا است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو