عصر خودرو

پیام‌های آغاز گشایش مالی در اقتصاد ایران

آیا فعالان کسب‌و‌کار می‌توانند به خروج از رکود امیدوار باشند؟

عصربازار: سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود بعد از رونمایی از بسته خروج از رکود، بر پیگیری سیاست‌های اقتصادی در بدنه دولت تاکید کرد که نشان می‌دهد گشایش‌های مالی در اقتصاد ایران در حال وقوع است. اما این پیام‌ها چیست؟

آیا فعالان کسب‌و‌کار می‌توانند به خروج از رکود امیدوار باشند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود به مواردی مانند کاهش نرخ سود بانکی، خروج بخش خودرو از رکود، پرداخت اعتبارات طرح‌های عمرانی و پرداخت مطالبات پیمانکاران اشاره کرد. مواردی که در بسته خروج از رکود هم به آن اشاره شده بود.

     

    طرح های عمرانی

    طبق برنامه بسته خروج از رکود رئیس جمهور دستور داد 7500 میلیارد تومان از آغاز این هفته برای سرعت‌بخشی و تکمیل طرح‌های عمرانی پرداخت شود که این کار آغاز شده است. دیشب طی جلسه ای که با معاون خزانه‌داری کل کشور داشتیم، آخرین پرداخت به طرح های عمرانی را گرفتیم.

    1380 میلیارد تومان به بودجه‌های تخصیصی طرح های عمرانی اضافه شده و این پرداخت‌ها به 9680 میلیارد تومان رسید تاکنون 2150 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران تأدیه شده است. باید به پرداخت‌های عمرانی دولت رقم 5500 میلیارد تومان دیگر اضافه کنیم که خزانه در حال پرداخت است.

    دولت در حال اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی است. 2900 طرح وجود دارد و طرح‌های دارای اولویت و مناطق سردسیر بیشترین بودجه را خواهند گرفت.

    مطالعات ما نشان می‌دهد هر 9700 میلیارد تومانی که برای طرح‌های عمرانی پرداخت می‌کند یک درصد رشد اقتصادی به همراه دارد؛ تا پایان سال میزان رشد اقتصادی به بیش از 3 درصد افزایش خواهد یافت.

    بخش خودرو

    بخش خودرو در صنعت محرک و اثرآفرین است؛ بنابراین اگر بخش خودرو فعال شود، صنعت نیز فعال می‌شود. مردم انتظار دارند خودرو با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر عرضه شود. قطعا خودروسازان هم نسبت به افزایش کیفیت خودروها باید اقدام کنند.

    شاید صنعت خودروسازی بتواند چندماه رکود را تحمل کند تا منجر به بیکاری نشود اما کارخانه‌های کوچک تولید قطعه نمی‌توانند این رکود را تحمل کنند و دوام بیاورند. لذا منجر به بیکاری می‌شود.

    در سفر وزیر امور خارجه ژاپن ما به آنها گفتیم که قصد نداریم شما فقط از بازار ما استفاده کنید، باید خودروی هیبریدی با مصرف کم بیاورید، اینجا سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنید.

    نرخ سود بانکی

    سه دستگاه اقتصادی دولت در باره کاهش نرخ سود بانکی اشتراک نظر داریم. باید ساز و کارها به گونه ای فراهم شود که هزینه تمام شده پول کم شود. انشاالله نرخ سود نیز کاهش می‌یابد.

    کاهش تورم در عین خروج از رکود

    دولت مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد تا با افزایش تقاضا، تورم افزایش نیابد.

    اگر به تناسب افزایش نقدینگی که منجر به افزایش تقاضا می‌شود، ما رشد عرضه را داشته باشیم، منجر به رشد اقتصادی و رونق خواهد شد.

    یکی از عوامل مقاومت در افزایش تورم، آقای رئیس‌جمهور هستند و قانع کردن ایشان برای افزایش نرخ‌ها به شدت مشکل است.

    برنامه ششم توسعه

    برنامه ششم توسعه با قید یک فوریت، در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی (یکشنبه آینده) تقدیم خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها