عصر خودرو

انرژی بیزنس ریویو گزارش داد:

ایران دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است

عصر بازار- ایران با دارا بودن ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی اثبات شده، دومین دارنده ذخایر گازی بزرگ جهان به شمار می رود.

ایران دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، گاز طبیعی یکی از سوخت های مهم فسیلی است که به وفور در کشورهای مختلف جهان یافت می شود. حدود 80 درصد از کل ذخایر گازی اثبات شده جهان در اختیار 10 کشور جهان است. در حالی که خاورمیانه بیشترین ذخایر گازی را در بین مناطق مختلف جهان در اختیار دارد، کشورهای روسیه، ایران و قطر نیز کشورهایی با بیشترین ذخایر گازی در جهان به شمار می روند.

    بر اساس آمارهای موسسه بی پی، میزان ذخایر گازی اثبات شده جهان در سال 2016 میلادی با 1.2 تریلیون متر مکعب، معادل 0.6 درصد افزایش به 186.6 تریلیون متر مکعب رسید. حجم ذخایر گازی اثبات شده با میزان مصرف فعلی برای حداقل 50 سال مصرف جهانی کافی است.

    روسیه: روسیه حدود یک چهارم کل ذخایر گازی اثبات شده جهان را در اختیار دارد. میزان ذخایر گازی این کشور تا ژانویه 2016، 47.8 تریلیون متر مکعب بوده است. میزان قابل توجهی از ذخایر گازی روسیه در منطقه سیبری واقع شده است. شرکت دولتی گازپروم روسیه بیش از دو سوم تولید گاز این کشور را در اختیار دارد. به علاوه، این شرکت بیش از 65 درصد ذخایر گازی روسیه را در کنترل خود دارد. شرکت های نواتک، لوک اویل و رزنفت، از دیگر تولید کنندگان بزرگ گاز در روسیه هستند.

    ایران: ایران با دارا بودن 34 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی اثبات شده، دومین دارنده ذخایر گازی بزرگ جهان به شمار می رود. اما تحریم های غرب توسعه اکثر ذخایر گازی این کشور را با مشکل مواجه کرده است. بیش از نیمی از ذخایر گازی ایران در زیر آب قرار دارد و پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی ایران است. میدان پارس جنوبی بیش از یک چهارم کل ذخایر گازی اثبات شده ایران را در خود جای داده و 35 درصد از تولید گاز ایران را به خود اختصاص داده است. دیگر میادین مهم گازی ایران شامل پارس شمالی، کیش و کنگان هستند. توسعه و تولید گاز از منابع گازی در اختیار شرکت ملی نفت ایران است که این کار را از طریق شرکت های تابعه خود یعنی شرکت ملی نفت جنوب و شرکت نفت و گاز پارس انجام می دهد.

    قطر: قطر با دارا بودن 24 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی اثبات شده، در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است. این کشور حدود 13 درصد کل ذخایر گازی اثبات شده جهان را در خود جای داده است.

    برچسب ها