عصر خودرو

چشم انداز فلزات در فصل سوم ۲۰۱۷

عصر بازار- «اندرو هچت»، تحلیلگر بازار در گزارش مبسوطی به وضعیت فلزات در فصل دوم و چشم انداز آنها در فصل سوم امسال پرداخته است. در ادامه چکیده ای از این گزارش را می خوانید.

چشم انداز فلزات در فصل سوم ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مس بهترین عملکرد را بین فلزات غیرآهنی در فصل دوم به خود اختصاص داد، به طوری که در بازار کامکس 1.66 درصد و در بورس فلزات لندن 0.89 درصد رشد داشت. در مقابل، نیکل با افت 6.23 درصدی در فصل دوم بدترین عملکرد را ثبت کرد. در مجموع قیمت فلزات در فصل دوم 2017 به طور میانگین با افت 1.75 درصدی مواجه شد. این افت در حالی رقم خورد که شاخص دلار نیز در سه ماهه 4.79 درصد کاهشی بود.

    مس
    همان طور که در نمودار یک مشاهده می کنید، قیمت مس از ژانویه تاکنون به کمتر از 2.5 دلار در هر پوند کاهش نیافته است. همان گونه که نمودار ماهانه نشان می دهد، قیمت مس از نوامبر گذشته بعد از شکستن سطح مقاومت 2.32 دلاری در محدوده جدید و بالاتری در حال داد و ستد بوده است.
    به نظر من، مس بیشتر اوقات سال 2017 در محدوده 2.8 تا 3 دلار با مقاومت مهمی مواجه می شود و اگر اقتصاد جهان با سرعت متوسط به رشد ادامه بدهد در محدوده قیمت های کنونی تثبیت می شود. اجرای پروژه های بازسازی زیرساخت ها در آمریکا و افزایش تقاضای چین می تواند به سرعت قیمت ها را تا 3 دلار در هر پوند بالا ببرد.

    نمودار 1- قیمت مس/ دلار بر پوند

    به دلیل نرخ های متفاوت بهره در چین و سایر ارزها و موجودی هایی که از دید ناظران پنهان می ماند، شاهد فراوانی مس در ترتیبات مالی این کشور هستیم. مس در این گونه معاملات به عنوان وثیقه مورد استفاده می گیرد و اگر قیمت مس بالا برود یا نرخ بهره این کشور کاهش یابد، فشار از این گونه ترتیبات مالی برداشته می شود. 

    آلومینیوم
    در حالی که آلومینیوم با رشد مناسبی از ابتدای 2017 مواجه شد، اما فصل دوم را با اصلاح 2.05 درصد به پایان رساند. رکود در اروپا و چین خبر مثبتی برای این فلز تلقی نمی شود. طی 9 سال اخیر، شاهد حجم بالایی از موجودی بودیم، اما در سه ماهه نخست امسال، 313 هزار تن از حجم موجودی LME کاسته شد. روند کاهش موجودی آلومینیوم LME در فصل دوم هم ادامه یافت.
    تولید این فلز به برق زیادی نیاز دارد و بسیاری از کارخانه های ذوب چین به شبکه برق متصل هستند که تقاضای پایه مناطق زیرپوشش را تامین می کند.
    افزایش فشارهای بین المللی به چین در قالب سیاست های تجاری و ابتکارات پیشگیرانه آلودگی می تواند سبب کاهش تولید آلومینیوم در ماه ها و سال های آتی شود. سیاست های تجاری برای مجازات دامپینگ، سختگیری زیست محیطی برای سوخت زغال سنگ نیروگاه های برق و افزایش هزینه های تولید، سرانجام سبب کاهش تولید این فلز خواهد شد.

    سرب و روی
    سرب که در فصل نخست امسال رشد 16.14 درصدی را تجربه کرده بود، فصل دوم را با 1.17 درصد کاهش به پایان رساند. رشد اقتصادی و افزایش تقاضای باتری نقش حمایتی از این فلز بر عهده دارد. در حال حاضر سرب بیشترین آسیب را از قیمت های پایین نفت متحمل شده است، چون با پایین بودن قیمت نفت، تقاضای خودروهای برقی کاهش پیدا می کند. افزایش قیمت نفت به بیش از 60 دلار در هر بشکه، تقاضای خودروهای برقی را افزایش می دهد.
    در مورد فلز روی هم شاهد افت 1.71 درصدی قیمت در فصل دوم امسال بودیم. شانس تداوم افزایش قیمت روی بالاست و تهی شدن معادن بزرگ این فلز نقش حمایتی از آن خواهد داشت. هر گونه افزایش در تقاضای چین یا بازسازی زیرساخت های آمریکا می تواند به رشد قیمت تا 3000 دلار در تن کمک کند.

    نیکل
    عملکرد ضعیف نیکل در دوره های اخیر می تواند به فصل سوم و چهارم امسال نیز سرایت کند. به نظر می رسد، اندونزی ممنوعیت صادرات را تسهیل کند. بهبود اقتصاد جهان و بازسازی زیرساخت های آمریکا می تواند به رشد قیمت نیکل کمک کند.

    نتیجه
    سطح بالای ارزشیابی بسیاری از شرکت هایی که در بازار سهام آمریکا داد و ستد می شوند، می تواند چالشی را برای قیمت فلزات پایه ایجاد کند. اگر اصلاح ناگهانی در بازارهای آمریکا اتفاق بیفتد و شرایط اقتصادی و سیاسی در اروپا به دلیل حملات تروریستی یا ضعف کشورهای جنوبی این قاره بدتر شود، یک ریسک محیطی می تواند به طور موقت به کاهش قیمت فلزات کمک کند.
    همچنین با توجه با اینکه کاهش نرخ بهره و برنامه های محرک اقتصادی در چین و اروپا به سود بخش فلزات است، اما دورنمای اقتصادی که بتواند سبب اجرای این برنامه ها شود، بسیار نامعلوم است.
    به باور من، قیمت فلزات در فصل سوم 2017 بازتابی از وضعیت اقتصاد جهانی خواهد بود و آن دسته از بازارهایی که دچار کسری هستند به عملکرد مناسب ادامه می دهند.

    منبع: Seeking Alpha

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها