عصر خودرو

بازگشت خریداران و رشد عرضه‌ها موجب خواهد شد؟

انتظار واقع‌بینی در بازار پلیمرها

عصر بازار: با تقویت آرام حجم عرضه‌ها در بورس کالا شاهد افزایش جذابیت معاملات هستیم اما این رقابت با افت نسبی قیمت‌ها در بازار داخلی رو‌به‌رو شده است. کاهش توجه به برخی گریدهای پرمخاطب، جهش تقاضا برای برخی گریدهای خاص، توجه بازار به پلی‌پروپیلن‌ها و رشد حجم تولید در صنایع پایین‌دستی را باید مهم‌ترین‌ ویژگی‌های این روزهای بازار برشمرد که نیاز به افزایش حجم عرضه‌ها را خاطرنشان می‌کند.

انتظار واقع‌بینی در بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روند کاهشی قیمت‌های بازار داخلی محصولات پلیمری ادامه یافته تا جایی که شرایط سختی را برای برخی فعالان بازار پدید می‌آورد. با توجه به افزایش قیمت‌های پایه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کاهش عرضه‌ها در بورس کالا، حضور در زمان تقاضای فصلی محصولات پلیمری و نوسان پیشین قیمت‌های جهانی باید منتظر افزایش نسبی قیمت‌ها باشیم ولی کاهش قیمت‌ها به‌صورت ادامه‌داری ترسیم می‌شود. از سوی دیگر کاهش قیمت‌ها نیز دلایل فنی محدودی دارد زیرا با افزایش حجم معاملات در هفته‌های گذشته باید عرضه به بازار داخلی افزایش یابد که با توجه به قیمت‌های پایه کمتر در گذشته، می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده عرضه‌ها منجر شود. این در حالی است که افزایش حجم معاملات پیشین نیز با محوریت واسطه‌گری و به منظور مدیریت بازار صورت پذیرفته بنابراین شاید این احتمال چندان هم جدی نباشد. این وضعیت هر‌چند که ممکن است برای کل بازار صادق نباشد ولی به مرور زمان جذابیت خرید از بورس کالا را کاهش می‌دهد.


    در بورس کالا شاهد افزایش آرام عرضه‌ها هستیم که می‌تواند به بازار کمک شایان‌توجهی کند. افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا، ضعف عرضه‌ها در هفته‌های گذشته، رشد تقاضای داخلی، کاهش قیمت جهانی نفت خام و افت نرخ دلار در بازار داخلی را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های این روزهای رینگ پتروشیمی بورس کالا برشمرد. این در حالی است که انتظار داریم تا با کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار، جذابیت خرید کاهش یابد ولی دقیقا عکس این مطلب را شاهد بودیم زیرا رشد عرضه‌ها با هجوم تقاضا رو‌به‌رو شد که در نهایت بسیاری از کالاها با رقابت مورد معامله قرار گرفت. افزایش شدید جذابیت پلی‌پروپیلن‌ها، کم‌توجهی بازار به برخی گریدهای PVC و برخی پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم، جهش عجیب تقاضا برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG781 با ثبت تقاضایی 30برابر عرضه و ثبت تقاضای 85 برابری تقاضای پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - HCH5110 درجه 2، کاهش شدید جذابیت پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 (مشکی)، وجود عرضه‌های سلف گسترده، ضعف تقاضای پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری و کم‌توجهی بازار به برخی گریدهای پرمخاطب مواردی است که در معاملات روز گذشته در بورس کالای ایران تجربه شد.


    هنوز هم شرایط رینگ پتروشیمی در بورس کالا متعادل نشده است و از یک سو به عرضه‌های بیشتر و از سوی دیگر به مدیریت تقاضا نیاز است زیرا پتانسیل واسطه‌گری افزایش یافته و ممکن است رخدادهای پیش رو اغلب بازارسازی باشد زیرا افزایش قیمت‌ها در بورس کالا می‌تواند به افزایش نرخ در بازار داخلی نیز بینجامد. از سوی دیگر در صورت منوپل شدن بازار برای یک یا چند گرید خاص، عرضه‌کنندگان اصلی می‌توانند با مدیریت بازار قیمت‌ها را تعیین کرده و کسب سود کنند. از سوی دیگر احتمال عرضه‌های مستقیم در بازار به موازات بورس کالا را باید جدی گرفت زیرا عرضه‌های بسیاری از کالاها کاهش یافته که می‌تواند در بورس کالا به افزایش قیمت‌ها منجر شده ولی در بازار داخلی همین کالاها با قیمت‌های تمام شده کمتری مورد معامله قرار بگیرد که می‌تواند به کاهش جذابیت معاملات در بورس کالا منجر شود. با توجه به تمامی این موارد به افزایش عرضه‌های بیشتری مورد نیاز است تا در شرایط فعلی بازار این کالا مدیریت شود.


    بازارهای جهانی

    پس از رشد قیمت پلیمرها در هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد مدتی است که این روند افزایشی تعدیل شده تا جایی که از شیب آن کاسته شده است. با توجه به کاهش نسبی قیمت نفت خام ممکن است این بازار نیز وارد یک فاز کاهشی محدود شود هرچند در روزهای اخیر و مخصوصا در دو هفته گذشته، قیمت‌ها افزایشی بوده‌‌اند بنابراین احتمال عقب نشینی قیمت‌ها در بازارهای جهانی بیشتر خواهد شد. تجمیع این شرایط همچون کاهش قیمت نفت خام و ترس بازار از کاهش بیشتر آن،‌ رشد قیمت پلیمرها که ممکن است در ضعف تقاضای فعلی و همگام با افت بهای نفت وارد یک فاز کاهشی شود و همچنین عقب‌ نشینی خریداران از ترس افت بیشتر قیمت‌ها، بازار محصولات پتروشیمی وارد یک فاز کاهشی شود. با توجه به احتمال افت قیمت دلار باید منتظر بود که رشد فعلی قیمت‌های پایه تا حدودی تعدیل شده و البته بازار به ثبات نزدیک شود.


    مهم‌ترین‌ رخدادهای موثر بر بازار پتروشیمی‌ها:


    کاهش آرام قیمت پلیمرها در بازار داخلی برای بسیاری از گریدها

    کاهش فاصله قیمتی بین بورس و بازار

    افزایش عرضه‌ها در بازار داخلی

    تقویت نسبی تقاضا که مدتی است میهمان این بازار است

    افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا

    رشد نسبی جذابیت خرید در بورس کالا که شائبه واسطه گری را چندین برابر می‌کند.

    افزایش جذابیت اغلب گریدهای پلیمری در بورس کالا

    رشد شکننده عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی

    توجه بازار به پلی‌پروپیلن‌ها

    جهش عجیب تقاضا برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG781 با ثبت تقاضایی 30 برابر عرضه و ثبت تقاضای 85 برابری تقاضای پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - HCH5110 درجه 2

    کم محلی بازار به انواع OFF گریدهای PVC

    وجود عرضه‌های سلف گسترده به منظور مدیریت بازار

    ضعف عرضه‌های پلی‌اتیلن‌های ترفتالات بطری استاندارد

    وجود شائبه و حتی احتمال مدیریت بازار با ثبت چند رقابت در بورس کالا که می‌تواند به افزایش قیمت در بورس و بازار کمک کند

    کاهش آرام و ادامه دار قیمت دلار در بازار آزاد

    کاهش مجدد قیمت نفت در بازارهای جهانی که باعث شد نفت خام سطح مقاومتی 50 دلاری را رها کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها