عصر خودرو

کارشناسان درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چه گفتند؟

عصر بازار- کارشناسان صنعت نفت و اقتصاد با حمایت از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال اعلام کردند: این قرارداد اثبات می کند که ایران نه جنگ طلب است و نه ناامن، بلکه آماده است تا با فراهم کردن شرایط امنیت و آرامش، جذب سرمایه کند.

کارشناسان درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چه گفتند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، صنعت نفت امروز ما در حساس ترین شرایط همه تاریخ صد و اندی ساله خود قرار دارد و این حساسیت، نیازمند نظرها و راهبردهای کارشناسانه است. در جنجال و هیاهو راهی باز نخواهد شد و افق فکر و عقل هر چه بیشتر و بیشتر به تیرگی خواهد گرایید. آنچه پیش روی شماست، چکیده ای است از دیدگاه های کارشناسان حوزه نفت و اقتصاد انرژی.

    **امنیت سرمایه‎ گذاری و کاهش ریسک؛ پیام قرارداد توتال
    «علی صادقین» کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی گفت: امضای نخستین قرارداد بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی با کنسرسیومی به رهبری توتال، سی.ان. پی. سی چین و پتروپارس ایران آن هم برای توسعه یکی از میدان‎ های مشترک، افزون بر منافع بالای اقتصادی برای کشور، پیام امنیت سرمایه‎ گذاری و کاهش ریسک اعتباری در ایران است.

    **ارتقای جایگاه ایران در جهان با افزایش تولید نفت و گاز
    مهدی عسلی، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی بیان داشت: افزایش تولید گاز، سبب افزایش تزریق گاز به مخازن و در نتیجه افزایش تولید نفت و ارتقای جایگاه ایران در اوپک خواهد شد.
    وی افزود: به طور طبیعی هر قدر تولید نفت ایران افزایش یابد، قدرت مانور و جایگاه ایران در اوپک تقویت می شود.

    **توسعه فناوری در سایه سرمایه گذاری خارجی
    نرسی قربان، کارشناس انرژی گفت: کشوری که بزرگترین دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز جهان است، نمی تواند نسبت به توسعه سرمایه گذاری در آن بی تفاوت باشد، اما در این سال ها، به دلیل تحریم و قراردادهای مشارکتی و امتیازی پراشتباه، شرکت های خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشتند. همین موضوع نیاز به قراردادهایی با ساختار جدید برای جذب سرمایه را ایجاب کرد و در نتیجه با الگوی جدید، شاهد سرمایه گذاری شرکت توتال هستیم.
    وی اضافه کرد: باید در نظر داشت در شرایط فعلی که قیمت نفت به شدت کاهش یافته، جذب سرمایه برای طرح های نفت و گاز بسیار رقابتی شده است و کشورهای دیگر تلاش می کنند تا با اعطای امتیازهای مختلف، جذب سرمایه کنند.

    **اطلاعات و سوء استفاده دشمن
    سیدمهدی حسینی، کارشناس ارشد انرژی گفت: بیان جزییات قراردادهای نفتی، منافع کشور را به خطر می اندازد، اصولا هیچ قراردادی در هیچ جای دنیا علنی نمی شود و آن هم یک علت ساده دارد، این که مخاطبان این جزییات فقط مردم کشور و مسئولان نیستند و دامنه آن مخاطبان بین المللی خواهند بود، در این میان رقبای تجاری کشور و طرف خارجی قرارداد نیز قرار دارند.
    وی ادامه داد: همه مخاطبان جزییات قراردادهای نفتی محرم نیستند و اطلاعاتی که ما فاش می کنیم، از سوی رقبا علیه ما استفاده خواهد شد.

    **توتال و ناتوانی ترامپ در پاره کردن برجام
    ﺟﺎن ﻟﯿﻤﺒﺮت، دیپلمات آمریکایی و مسئول ﭘﯿﺸﯿﻦ ‏پرونده اﯾﺮان در وزارت ﺧﺎرﺟﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ گفت: قرارداد گازی ‏توتال با ایران نشان دهنده کاهش تاثیر تحریمهای ‏یکجانبه آمریکا است. ممکن است شاهد سروصداهایی درباره این قرارداد از سوی کاخ سفید و کنگره باشیم، اما زمینه ای برای اثر گذاری نخواهد ‏داشت. قرارداد گازی برای صنعت نفت ‏و گاز ایران با توتال فرانسه بی نهایت حائز اهمیت است.
    وی ادامه داد: ترامپ یک زمانی در تبلیغات انتخاباتی ‏می گفت برجام را پاره میکنم. بعد فهمید نمی تواند! و ‏حتی اگر هم آن را یکجانبه به هم بزند، فایده ای نخواهد ‏داشت. چون چهار کشور دیگر، علاوه بر ایران، پای آن ‏را امضا کرده اند.

    **قرارداد توتال، مصداق اقتصاد مقاومتی
    بهمن آرمان، کارشناس انرژی بیان داشت: قرار داد ایران - توتال با ایجاد بیش از 100 هزار فرصت شغلی، انتقال فناوری های جدید و ایجاد درآمد ارزی بالا برای کشور، مصداق عملی اقتصاد مقاومتی است. این قرارداد به لحاظ به کارگیری نیروهای ایرانی و تجهیزات داخلی، تحقق دهنده منویات رهبر معظم انقلاب برای ایجاد اشتغال و تولید ملی است.

    **به جای به خطر انداختن منافع ملی، طرح های نفتی را سریعتر راه اندازی کنیم
    «منصور معظمی» عضو هیات علمی دانشگاه نفت و رئیس هیات عامل ایدرو گفت: نخستین چیزی که در هر قرارداد امضا می شود، منع افشای اطلاعات قرارداد است، زیرا اطلاعات به منزله قدرت است.
    وی اضافه کرد: هر روز تاخیر در اجرای طرح های نفتی به ویژه در میدان های مشترک، میلیون ها دلار از پول کشور را به باد خواهد داد، بهتر است به جای طرح خواسته های غیر معقول از دولت و به خطر انداختن منافع ملی به دنبال توسعه هرچه سریعتر طرح های نفتی و گازی باشیم.

    **قرارداد فاز 11 به زبان ساده
    «سعید ساویز»، کارشناس ارشد انرژی گفت: امضای نخستین قرارداد در قالب الگوی جدید، حرف و حدیث بسیار روی مدل بازپرداخت و سهم کارفرما و پیمانکار از میزان فروش در پی داشت.
    با توجه به ایرانی بودن پتروپارس و سهم 19.9 درصدی از 50 درصد سهم ایران همواره 60 درصد از تولید از میدان و یا بیشتر است. از سویی حداقل 60 درصد از توان پیمانکاران داخلی استفاده خواهد شد و این خود سبب بهره مند شدن بیش از پیش بازار ایران می شود.

    **پنهانی نبودن قرارداد توتال
    «عباس عبدی» روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: قرارداد با توتال برای مسئولان کشور، اقدامی پنهانی نبوده است؛ افزون بر آن، نهادهای مختلف نظارتی کشور، چنین قراردادهایی را کنترل می کنند.

    **دیدگاه های همه ارکان نظام در قرارداد ایران با توتال
    «علی شهرویی» کارشناس انرژی بیان داشت: از همه ارکان نظام در قرارداد میان ایران و توتال استعلام و از دیدگاه های آنها استفاده و سرانجام در هیات دولت تصویب شده است.
    «علی آقا محمدی»مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری و دبیرخانه شورای امنیت ملی در مراحل تصویب پروژه حضور داشتند، مجلس نیز عدم مغایرت با قوانین را اعلام کرده است، هیئت منتخب رئیس جمهوری نیز قراردادها را بررسی کرده است که اتفاقا چند تن از وزیران دولت احمدی نژاد از جمله آقای نوذری و آقای دانش جعفری نیز در این هیئت هستند. قوه قضاییه، دادستان کل کشور و کمیسیون انرژی نیز حضور داشتند.

    **استقلال خط فکری اروپا از آمریکا
    «علی بیگدلی» کارشناس اقتصادی گفت: این قرارداد سدی بود که شکسته شد و نشان دهنده استقلال فکری امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بود تا نشان دهد وقتی ترامپ همواره از نگرانی خود از وضع آمریکا می گوید، تنها دغدغه ماکرون هم اتحادیه اروپاست.

    **قرارداد توتال و اثبات صلح طلبی
    «آلبرت بغزیان» کارشناس انرژی گفت: این قرارداد اثبات می کند که ایران نه جنگ طلب است و نه ناامن، بلکه آماده است تا با فراهم کردن شرایط امنیت و آرامش، جذب سرمایه کند، در سایه این سرمایه گذاری ها، شکوفایی توان فناوری هم حاصل و دانش فنی به نیروهای داخلی منتقل خواهد شد.

    دوازدهم تیرماه نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
    این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
    بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
    سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.
    این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.

    برچسب ها