عصر خودرو

کاهش صادرات نفت عربستان

عصر بازار- روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن انگلیس روزچهارشنبه درگزارشی با اشاره به لزوم اجرای توافق سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) ازکاهش صادرات نفت عربستان میزان حداکثر یک میلیون بشکه در روز خبر داد.

کاهش صادرات نفت عربستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بنیانگذار و مدیر اجرایی موسسه تحقیقاتی 'آژانس سیاست گذاری انرژی' گفت : عربستان (بزرگترین تولید و صادرکننده نفت خام عضو اوپک) در نظر دارد تا صادرات نفت خود را به صورت یکجانبه به میزان حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد که در نهایت این اقدام باعث متعادل کردن افزایش منابع نفتی لیبی و نیجریه خواهد شد.
    براساس اعلام این منبع مطلع، هنوزهیچ تصمیم قطعی دراین خصوص اتخاذ نشده است اما درنشست آتی کشورهای تولید کننده نفت وعمدتاً‌ کشورهای عضو اوپک،‌ 24 جولای(دوم مرداد) در سن ‌پترزبورگ روسیه این موضوع بررسی و تصمیم مقتضی در مورد آن اتخاذ خواهد شد.
    فایننشال تایمز به نقل از این منبع آگاه، افزود: این اقدام عربستان نشان از پایبندی این کشوربه توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) وهمکاری با روسیه است که با هدف تمرکز بر صادرات نفتی در بازارجهانی انجام می شود.
    این کشورها در ماه نوامبر سال 2016 درخصوص «طرح کاهش تولید نفت» به توافق رسیدند. براساس این توافق آنها تولید نفت خود را روزانه 1.8میلیون بشکه به مدت 6 ماه کاهش می دادند. این اقدام با هدف افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی انجام ‌شد و این درحالی است که این کشورها پس از توافق اولیه اوپک درسال 2016 و تمدید آن درماه می 2017 هنوز افزایش قیمت قابل ‌توجهی را شاهد نیستند.
    رویترز نیز به نقل ازیک منبع سعودی از تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت خام خود در ماه اوت (مرداد) به میزان 600 هزار بشکه در روز خبر داد.
    این منبع نزدیک به پادشاهی سعودی گفت : با وجود آنکه تقاضای زیادی برای نفت خام سعودی (دربازار) وجود دارد اما به تعهدات خود درچارچوب سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) پایبند هستیم
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش «بازار نفت» این ماه خود تقاضای نفت این سازمان درسال 2017 را 32 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد که نسبت به پیش بینی ماه گذشته، اندکی افزایش دارد.
    اوپک در گزارش ماه مه (اردیبهشت-خرداد) خود، تقاضای نفت امسال این سازمان را 31.9 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود.
    تقاضای نفت اوپک درسال 2016 معادل 31.8 میلیون بشکه در روز بود.
    براساس گزارش جدید اوپک، مازاد عرضه نفت خام در بازارها که درماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)330 هزار بشکه در روز بود در ماه مه به 219 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
    پایگاه خبری سی ان بی سی آمریکا نیز بر اساس بیانیه های رسمی اعلام کرد : صادرات نفت خام عربستان در ماه می سال جاری میلادی (اردیبهشت) به 6 میلیون و 900 هزار بشکه کاهش یافت در حالی که صادرات نفت این کشور در ماه آوریل (فروردین) بیش از7میلیون بشکه در روز بوده است.

    برچسب ها