عصر خودرو

ترکیه فقط عضویت کامل در اتحادیه اروپا را می‌خواهد

عصر بازار- وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه تاکید کرده که کشورش خواهان عضویت کامل در اتحادیه اروپاست و هیچ پیشنهاد دیگری را بجز این مساله نمی‌پذیرد.

ترکیه فقط عضویت کامل در اتحادیه اروپا را می‌خواهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در جریان سخنرانی در سی و ششمین کمیته مشورتی مشترک اتحادیه اروپا – ترکیه در بروکسل که روز سه شنبه صورت گرفت،‌ گفت: هدف استراتژیک ترکیه در مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا عضویت کامل است. اتحادیه اروپا باید از ترکیه در جریان این دوره سخت و مشکل در منطقه با درک درستی از مقابله با تروریسم، صدور ویزا و ارزیابی دسترسی‌های ویژه به بازار تجاری اروپا حمایت کند.

    مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در سال 2005 آغاز شد. مذاکرات در سال 2007 به دلیل موضع آنکارا در قبال قبرس متوقف شد. آلمان و فرانسه مخالف عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه هستند.

    ترکیه برای اخذ عضویت کامل در اتحادیه اروپا بایستی منشور 35 بندی این اتحادیه را کاملا اجرایی کند که شامل ایجاد اصلاحات و پذیرفتن استانداردها و معیارهای اروپایی است.

    عمر چلیک ادامه داد، ترکیه آماده اجرای بندهای 23 و 24 منشور این اتحادیه درباره حقوق بنیادی و سیستم قضایی و همچنین آزادی‌ها و برقراری عدالت است. اما انتقاد از ترکیه بدون در نظر گرفتن این بندها یک استاندارد دوگانه از سوی این اتحادیه قلمداد می‌شود.

    وی در ادامه صحبت‌هایش در بروکسل تصمیم یک دقیقه سکوت پیش از آغاز جلسه در بروکسل را برای سالگرد یکسالگی کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه ستود و گفت: از 15 ژوئیه سال گذشته میلادی من در بسیاری از نشست‌ها تحت چارچوب کاری اتحادیه اروپا شرکت داشتم. این نخستین باری است که یک دقیقه سکوت برای سالگرد این رخداد صورت می‌گیرد.

    وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه همچنین گفت که در این نشست در بروکسل مساله قبرس نیز مورد بحث قرار گرفت و ادامه داد: ترکیه یک طرف راه حل این مساله است. با وجود آنکه ما اقداماتی را برای حل مناقشه قبرس انجام داده‌ایم، اما این بار هم حل مساله بی نتیجه ماند. ترکیه از تشکیل یک کشور متوازن و مستقل جزیره قبرس حمایت می‌کند. عدم حضور نیروهای ترکیه‌ای در جزیره در آغاز مذاکرات اصلا توجیه پذیر نیست. انتظار می‌رود که روابط بین اتحادیه اروپا و ترکیه در روزهای آتی بهتر شود. هفته آینده، ما مذاکرات بلندپایه‌ای در این باره داریم. این دیدار با حضور وزرای امور خارجه صورت می‌گیرد.

    وی ادامه داد: نشست ماه‌های سپتامبر و اکتبر 2017 نیز در حوزه‌های انرژی و اقتصاد است. ما خودمان را برای این نشست آماده می‌کنیم. البته هنوز تاریخی برای این نشست در نظر گرفته نشده است. توافق اتحادیه اروپا و ترکیه درباره مهاجران نیز که در مارس سال گذشته میلادی امضا شد، تنها بخش موفقیت آمیز اتحادیه است. اگرچه آنکارا به این توافق پایبند بوده اما اتحادیه اروپا بخشی از آن را نادیده گرفته و به آن متعهد نمانده و راه را برای مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هموار نکرده و درباره مسافرت شهروندان ترکیه ای بدون ویزا به اروپا و ارسال بسته کمک مالی به ترکیه برای رسیدگی به امور مهاجران کاری نکرده است.

    برچسب ها