عصر خودرو

یک کارشناس بخش معدن :

آیین‌نامه‌ای برای صادرات طلا نداریم

عصر بازار- همین چند سال پیش بود که قزاق‌ها برای خروج سهم خود از طلای معدن زرکوب یا همان "ساریگونی" پا به میدان گذاشتند، اما کمبود زیرساخت‌ها و نبود آیین نامه و قانون مدون در این حوزه سبب شد تا همکاری مشترک قزاق‎ها با ما نصفه و نیمه رها شود.

آیین‌نامه‌ای برای صادرات طلا نداریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فانوس، اما حالا دوباره به بهانه طرح اظهارات عجیب و غریب "عبدالله محمدولی"، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر درباره به صفر رسیدن  صادرات طلای ایران سعی داریم نگاهی مجدد به موضوع داشته باشیم.

    با این مقدمه بد نیست بدانیم که در ایران خروج طلا به شکل چمدانی انجام می شود و اساسا شمشی برای صادرات تولید و عرضه وجود ندارد. در این باره کارشناسان معتقدند دلیل این امر آن است که ایران در رابطه با صادرات شمش طلا فعالیتی نداشته‌ و مهم‌تر این که تولید طلای ما تنها جوابگوی بازار مصرف داخلی است و همین امر سبب شده تا همواره به عنوان یک وارد کننده طلا در جهان شناخته شویم.

    کمبود زیرساخت‌ها چالشی برای صادرات  شمش

    در این رابطه  "احمد مشکانی"، کارشناس بخش معدن و استاد دانشگاه با اظهار تعجب از گفته های اخیر رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر به خبرنگار فانوس توضیح می‌دهد: هیچ فلزگرانبهایی تاکنون از ایران به شکل شمش صادر نشده است و ما عملا تنها به عنوان خریدار این فلزات در بازار جهانی عمل می کنیم و اگر صادراتی هم بوده تنها شخصی و به شیوه چمدانی بوده است.

    او با اشاره به این که  در آینده قیمت فلزات و نفت کاهش خواهد یافت،  بر ضرورت تدوین قانون و آیین نامه مدون در حوزه صادرات طلا تاکید می کند و می گوید:باید فکری برای تدوین آیین‌نامه و قانون برای صادرات این نوع کانی‌های فلزی با ارزش داشته باشیم.

    البته به اعتقاد او ابتدا باید زیرساخت های پالایش شمش طلا و رساندن آن به عیار99/99 درصد که مورد قبول تمام کشورهاست، در ایران فراهم شود، امری که تا این لحظه در کشور ما  فراهم نشده است.

    وی با بیان این که فرآوری و فروش محصول نهایی  یکی از چالش‌های موجود در بخش طلاست، توضیح می دهد: طلای تولید شده در ایران یا به شکل چمدانی از کشور خارج شده یا بعد از تبدیل به زیورآلات در بازار داخلی به فروش می‌رسید و در برخی موارد نیز به شکل خام و کیلویی در اختیار بازاری‌ها گذاشته شده و دولت در این میان تنها از معدن‌داران حقوق دولتی دریافت می‌ کند.

    مشکانی کمبود آگاهی را از دیگر مشکلات فعالان بازار طلا در ایران  بر می شمارد و می گوید: تولیدکنندگان طلا یا دیگر فلزات گرانبها اطلاعات چندانی در بخش صادرات ندارند و متاسفانه آیین نامه مدونی  نیز در این باره وجود ندارد، این در حالی است که برای دیگر محصولات معدنی آیین‌نامه و قانون تدوین شده و بسته به نوع ماده‌ای که فرآوری شده یا به صورت خام است، نحوه صادرات مشخص است.

    این کارشناس معدن با بیان این که نسبت تولید طلا در ایران با تقاضای جهانی برابر نیست، اظهار کرد: ایران به‌ عنوان یک واردکننده طلا به شمار می‌آید و تاکنون نیازی به صادرات شمش طلا وجود نداشته بنابراین آیین‌نامه‌ای برای صادرات این فلز به شکل مستقیم و قانونی تدوین نشده است.

    مشکانی با اشاره به این که بسیاری از کشورها در این باره قانون مشخص و تعریف‌ شده‌ای  وجود ندارد، می افزاید: برای صادرات شمش طلا در برخی کشورها روند صادرات شمش به این شکل است که صادرکنندگان باید در ابتدا از سازمان صنایع و معادن مجوز بگیرند تا کار آن‌ها وجهه قانونی پیدا کند، سپس  در مرحله بعد مبلغی را به آن سازمان بپردازند تا اجازه صادرات به آن‌ها داده شود.

    در ادامه کار، سازمان مربوط، شمش‌های طلا را بسته‌بندی کرده و به برخی کشورها که از قبل تعیین شده، ارسال می‌کند و در کشور مقصد با ارائه مدرک از سوی خریدار، محموله به آن‍‌ها تحویل داده شده و دیگر کشور تولید کننده مسئولیتی در قبال شمش فروخته شده، ندارد.

    این کارشناس معدن اضافه می‌کند: سال گذشته به رغم آن که مجلس شورای اسلامی اجازه صادرات شمش طلا را صادر کرد، اما ما همچنان به دلیل نبود  زیرساخت عیارسازی  جهانی (99/99) قادر به انجام این کار   نیستیم .

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو