عصر خودرو

گُلدمانی:

چین و روسیه میتوانند دلار آمریکا را از آسیا خارج کنند

عصر بازار- چین و روسیه قصد دارند با استفاده از ظرفیت های پیمان همکاری شانگهای یک نظام مالی جدید با پشتوانه طلا را ساماندهی نمایند و دلار را از تجارت بین کشورهای آسیایی حذف نمایند.

چین و روسیه میتوانند دلار آمریکا را از آسیا خارج کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،زمان آن فرارسیده که کشورهای آسیایی به رهبری چین و روسیه به همراه دیگر اعضای پیمان شانگهای یک نظام مالی با پشتوانه طلا را ساماندهی نمایند و دلار آمریکا را از تعاملات تجاری خود حذف نمایند.

    در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در کشورهای آسیا و شرق اروپا زندگی میکنند. رهبران این کشورها نیز به خوبی آگاهند که استفاده از دلار به عنوان پول بین المللی چه عواقبی برای آن ها و چه مزایایی برای آمریکا در پی داشته است.

    پیمان شانگهای یک پیمان امنیتی و اقتصادی است که کشورهای متعددی از آسیا و شرق اروپا در آن عضویت دارند. نظام مالی حاکم بر تعاملات جهانی اکنون وابسته به دلار آمریکاست و رهبران کشورهای عضو پیمان شانگهای به خوبی آگاهند که اگر بخواهند از کشورهای غربی مستقل باشند لازم است که در زمینه نظام مالی و بازارهای مالی نیز از وابستگی خود به غرب بکاهند.

    در همین راستا کشورهای عضو پیمان شانگهای به رهبری چین و روسیه در تلاش هستند تا با حذف دلار آمریکا از روابط تجاری خود با دیگر کشورهای جهان، علاوه بر دستیابی به اهداف اقتصادی دیگر، زمینه را برای حذف دلار از تمامی تعاملات تجاری و مالی کشورهای آسیایی حذف نمایند.

    چین و روسیه برای حذف دلار از نظام مالی کشورهای آسیایی در تلاشند تا با همکاری یکدیگر یک نظام مالی جایگزین را راه اندازی نمایند که تمامی نهادهای لازم برای نقل و انتقال پول و پیام رسانی مالی را در خود دارد و به طور کامل میتواند به موازات نظام مالی کنونی دنیا به کشورهای آسیایی خدمات مالی ارائه دهد.

    در مرحله اول کشورهای عضو پیمان همکاری شانگهای در تلاشند تا با راه اندازی این نظام مالی جدید دلار را در تعاملات تجاری بین خود حذف نمایند. در حال حاضر این هدف توسط تمامی کشورهای عضو این پیمان مورد قبول واقع شده و این کشورها در حال تلاش برای آماده سازی زیرساخت های مالی لازم برای تحقق این هدف هستند.

    اما نکته ای که مورد نظر این کشورها قرار دارد آن است که نظام مالی جدید نباید نقاط ضعف نظام مالی حال حاضر دنیا که مبتنی بر دلار آمریکاست را داشته باشد. در نظام مالی فعلی دنیا خلق دلار بدون هیچ پشتوانه ای توسط آمریکا انجام میشود و هیچ کشوری نمیتواند در زمینه سازوکار های حاکم بر خلق دلار اظهار نظری نماید. علاوه بر این آمریکا در زمینه کاهش ارزش دلار به هیچ کشوری پاسخگو نیست و این مسئله موجب شده است تعاملات و نظام مالی جهانی به دلیل وابستگی به دلار با سطحی از ریسک همراه باشد.

    کشورهای چین و روسیه که در حال حاضر سردمدار پیشبرد ایده طراحی نظام مالی جدید و حذف دلار از تجارت خارجی هستند، بر این عقیده اند که آمریکا با استفاده از رواج دلار خود توانسته است یک امپراتوری قدرتمند برای تحمیل خواسته های خود به دیگر کشورهای دنیا را پایه گذاری نماید. اما نگاه کشورهای چین و روسیه به نظام مالی جدید با آمریکا متفاوت است. این کشورها معتقدند نظام مالی جدید باید با پشتوانه معتبری همچون طلا راه اندازی شود تا بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای کشورهای دنیا باشد و مخاطرات کمتری را به همراه داشته باشد.

    در حال حاضر جنگ مالی کشورهای چین و روسیه با آمریکا در حال ورود به مراحل جدید است. چین و روسیه جنگ واحدهای پولی را به منظور کنار گذاشتن دلار آمریکا آغاز کرده اند. انتخاب دونالد ترامپ و اتخاذ مواضع خاص او نیز در ماه های اخیر موجب افزایش سرعت این جنگ مالی شده است.

    در حال حاضر برای کشورهای چین و روسیه بسیار حائز اهمیت است که بتوانند جایگاه خود را در نظام مالی جهانی تقویت نمایند و جایگاه دلار آمریکا را به چالش بکشند. راهکار کشورهای چین و روسیه برای پیروزی در این جنگ مالی استفاده از نقاط ضعف نظام مالی فعلی جهانی است که مبتنی بر دلار آمریکاست. این دو کشور قصد دارند با استفاده از نقاط ضعف دلار دیگر کشورهای دنیا و به طور خاص کشورهای آسیایی را متقاعد نمایند تا از نظام مالی جدیدی که با همکاری چین و روسیه در حال ایجاد است، استفاده نمایند.

    بر همین اساس نظام مالی مد نظر چین و روسیه با پشتوانه طلا پایه ریزی خواهد شد. کشورهای چین و روسیه سال‌هاست که در حال خرید طلا هستند و با اعمال سیاست های مختلف شهروندان خود را نیز به خرید و نگهداری از طلا ترقیب کرده اند.

    از طرف دیگر تحلیلگران اقتصادی جهانی معتقدند با تضعیف جایگاه دلار در نظام مالی جهانی در آینده نزدیک شاهد فروپاشی این واحد پولی به عنوان ارز جهانی خواهیم بود. چین و روسیه نیز در تلاشتند تا پیش از فروپاشی دلار آمریکا، وابستگی خود به دلار در تعاملات تجاری را از بین ببرند تا در زمان فروپاشی دلار آسیب پذیری کمتری داشته باشند.

    اکنون زمان آن رسیده که کشورهای آسیایی از طلا از تجارت خارجی خود استفاده نمایند. کشورهای چین و روسیه نیز در تلاشتند تا با استفاده از ظرفیت های پیمان همکاری شانگهای یک نظام مالی جدید را ساماندهی نمایند و به روند حذف دلار از تجارت کشورهای آسیایی سرعت بخشند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو