عصر خودرو

تراز مثبت ۲۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران

عصر بازار- تراز تجارت خارجی ایران در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده که نشان می دهدصادرات ایران در سال ۹۵، ۲۰ میلیارد دلار بیشتر از واردات بوده‌است.

تراز مثبت ۲۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آنا،‌ تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر به واسطه اجرای برجام رونق گرفته است. صادرات غیر نفتی ایران به دلیل تحریم های کشتی رانی و مشکلات انتقال پول به کشور بسیار کاهش پیدا کرده بود.

    در همین شرایط واردات نیز با مشکل روبرو بود. صادرکنندگان به ایران محدود بودند و جز چند کشور که کالاهای دست چندم به ایران صادر می کردند،‌ سایر کشورها مبادلات خود را با ایران محدود کرده بودند.

    تراز تجاری ایران در سال 94 مثبت شد. روند تجارت خارجی در سال 95 نیز ادامه پیدا کرد. آمار ها نشان می دهد که مابه التفاوت صادرات و واردات بیش از 20.8 میلیارد دلار برآورد می شود.

    بر اساس آمارهای بانک مرکزی،‌صادرات ایران در سال گذشته،‌1.6 درصد نسبت به سال 94 افزایش پیدا کرده است. ارزش صادرات این کشور در سال 95 حدود 83.9 میلیارد دلار بوده و همین امر سبب شده تا تراز تجاری ایران مثبت باشد.

    در همین حال،‌واردات نیز به رقمی معادل 63.1 میلیارد دلار رسید.

    مثبت شدن تراز تجاری در اقتصاد هر کشوری به معنای افزایش وابستگی بازارهای سایر کشورها به کالای تولیدی و کاهش وابستگی داخلی به محصولات خارجی است که می‌توانددر جهت افزایش رشد اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور موثر باشد.

    برچسب ها