عصر خودرو

معاون وزیر صنعت؛

زمینه برای جهش صنایع معدنی فراهم است

عصر بازار- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: زمینه مناسبی برای جهش و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم فراهم شده است.

زمینه برای جهش صنایع معدنی فراهم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران،  مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح عملیات اجرایی یک معدن و کارخانه سرب و روی در خوزستان با بیان این مطلب گفت: ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم، 24 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و شروع نشده داشت ضمن اینکه اموال خود را واگذار کرده بود اما در ایمیدرو 73 پروژه تعریف کردیم که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست و زمینه خوبی برای جهش و توسعه در دولت دوازدهم داده می شود.

    وی ادامه داد: امسال رهبری معظم به تولید و اشتغال در کنار اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند. یکی از نکات قابل توجه، اینکه بخش خصوصی دارای اهلیت به کار گرفته شود و طبق اصل 44 قانون اساسی نیز باید سرمایه گذار خارجی وارد میدان شود.

    وی به فرایند عملیاتی شدن معدن اشاره کرد و ادامه داد: تلاش های خوبی برای اجرای عملیاتی این معدن صورت گرفت و شرکت های خارجی آمدند اما به هر دلیلی راه اندازی نشد که خوشبختانه با مناقصه بین المللی کنسرسیوم معتبری برنده و کار شروع شد. امور معدن و کارخانه ها قرار است طی 4 سال انجام شود.

    کرباسیان خاطرنشان کرد: این معدن 21 میلیون تن ذخیره فلز محتوی دارد که نیاز کشور است. اکنون واحدهای فرآوری 400 هزار تن فلز سرب و روی نیاز دارند که بخش زیادی از آن از معدن انگوران تامین می شود اما این معدن تنها حدود 10 سال دیگر ذخیره دارد.

    وی ادامه داد: برای اجرای این معدن، از فناوری های مدرن و بدون مشکل زیست محیطی استفاده خواهد شد. با راه اندازی این طرح، بیش از یک هزار نفر به طور مستقیم و 5 هزار نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت:این  معدن سرب و روی دومین ذخیره دنیاست. در همه حوزه ها معادن بزرگ دنیا به خصوص معادن روبازکم شده است و به سمت معادن عمقی و زیر زمین با عمق بالا و معادن زیر دریاها میروند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف شروع اشتغال و توسعه است، گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهای معدنی دنیاست که جای کار برای اکتشاف دارد، در دولت یازدهم برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع در 21 استان انجام شد.

    وی ادامه داد: در سال 95، 450 میلیون تن زغال سنگ، 350 میلیون تن سنگ آهن و 40 تن طلا کشف شد و در پایان سال 96 نیز ذخایر جدیدی از سرب و روی، مس، طلا و... و. خواهیم داشت که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

    کرباسیان گفت: در استان یزد با توجه به کارهای اکتشافی صورت گرفته، اطلاعات مقدماتی نشان می دهد که منابع ارزشمندی خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: فلز روی در همه دنیا وجود ندارد و این معدن در زمینه صادرات می تواند یکی از مسائل اقتصاد مقاومتی باشد که می تواند ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سازمان انرژی اتمی سال ها قبل از انقلاب کار اکتشافی می کرد که با تفاهم به عمل آمده، از اطلاعات آنها طی 70- 80 سال گذشته استفاده کردیم و توانستیم به ذخایر ارزشمندی برسیم.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال، میزان ذخایر عناصر نادر خاکی 300 هزار تن بود که اکنون به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

    برچسب ها