عصر خودرو

تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد؛

عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا و نفت

عصر بازار- یک تحلیلگر اقتصادی، تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه نفتی خاورمیانه و شل، توافقات اعضای اوپک و سیاست های چین را از جمله عوامل موثر بر قیمت جهانی نفت خواند و در خصوص قیمت جهانی طلا اظهار داشت: نوسانات نرخ بهره و تصمیمات بانک مرکزی امریکا بر نرخ بهره، تصمیمات بانک مرکزی اتحادیه اروپا و همچنین سیاست های انبساطی چین، بر قیمت طلا موثر است.

عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا و نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مهدی ذوالفقاری، پژوهشگر واحد تحقیق و توسعه بورس تهران، در خصوص عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا گفت: قیمت طلا همیشه تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان بوده است و طلا همواره به کلیه تحولات سیاسی منطقه واکنش نشان می دهد. این واکنش از طریق نوسان در تقاضای محافظه کارانه سرمایه گذاران در سطح بازارهای بین المللی صورت می گیرد.

    وی ادامه داد: با در نظر گرفتن تحولات اقتصادی، می توان گفت که تحولات بازارهای مالی همچون تغییر ارزش دلار، بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا دارد. بر اساس قانونی در اقتصاد بین الملل، با افزایش ارزش دلار، قیمت دارایی هایی همانند طلا و نفت که با آن ارزش گذاری می شود، کاهش می یابد؛ به بیانی دیگر میان قیمت طلا و کالاهایی که با دلار ارزش گذاری می شود، رابطه معکوسی وجود دارد.

    این کارشناس واحد تحقیق و توسعه بورس تهران سیاست های انبساطی را از جمله عوامل موثر دیگر بر قیمت طلا خواند و ابراز داشت: تصمیمات بانک مرکزی امریکا بر نرخ بهره و تصمیمات بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سایر کشورهای مطرح در این باره همچون ژاپن و چین با سیاست های انبساطی که دارند، بر قیمت طلا موثر است.

    وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت از دو طریق بر قیمت طلا و سرمایه گذاری در آن موثر خواهد بود، تصریح کرد: در تئوریِ رابطه میان قیمت طلا و نفت، قیمت نفت، از دو کانال بر قیمت طلا تاثیر می گذارد؛ نخستین کانال این است که با افزایش قیمت نفت و افزایش هزینه های تولید، هزینه های تمام شده بالا می رود و این افزایش هزینه تمام شده سبب کاهش سودآوری شرکت ها می شود. طبیعی است که در این حالت سرمایه گذاران در عرصه بین المللی با افت شاخص بورس ها، تمایل پیدا می کنند که به سمت کالاهایی همچون طلا که ارزش ذاتی دارند، بروند؛ پس افزایش قیمت نفت سبب افزایش قیمت طلا می شود.

    این استاد دانشگاه، کانال دوم را اینگونه تشریح کرد: افزایش قیمت نفت در بلندمدت، اثر تورمی دارد و بسیاری از سرمایه گذاران برای بیمه کردن سرمایه خود در مقابل این اثر تورمی، به سمت سرمایه گذاری در طلا سوق داده می شوند.

    وی در ادامه به سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا اشاره و عنوان کرد: از عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر طلا، می توان از بازارهای موازی مانند بازار سرمایه نام برد. همیشه در شرایطی که وخامت اقتصادی وجود دارد یا شرایطی که حاکی از تنش های بین المللی در حوزه سیاست است، شمار زیادی از سرمایه گذاران برای بیمه کردن دارایی و سرمایه خود در مقابل این تحولات سیاسی یا رکود اقتصادی به سمت سرمایه گذاری در طلا تمایل پیدا می کنند.

    ذوالفقاری افزود: هنگامی که بازارهای سرمایه در کشورهای مختلف رونق می گیرند، به این معنی است که نااطمینانی در مورد اقتصاد در این کشورها کاهش پیدا کرده است. با کاهش نااطمینانی در مورد اقتصاد، ریسک پذیری سرمایه گذاران افزایش پیدا می کند و این به افت قیمت جهانی طلا منتج می شود.

    وی در بخش دوم گفتگوی خود با "سنا" به عوامل موثر در قیمت جهانی نفت پرداخت و گفت: در خصوص قیمت نفت نیز تحولات سیاسی منطقه به ویژه تحولات سیاسی کشورهای صادرکننده نفت همچون حوزه خاورمیانه و روسیه، ارتباط مستقیمی با قیمت نفت دارد.

    پژوهشگر واحد تحقیق و توسعه بورس تهران افزود: طبیعی است هنگامی که تنش میان کشورها ایجاد می شود، فرضیه کاهش عرضه نفت مطرح می شود که این فرضیه منجر به افزایش قیمت نفت می شود.

    ذوالفقاری با اشاره به تاثیر متغیر نفت شل بر قیمت جهانی نفت اعلام کرد: طی چند سال گذشته نفت منطقه شل به عنوان متغیر کنترلی همیشه در نظرگرفته می شود؛ بدین معنا، زمانیکه هر عاملی سبب افزایش قیمت طلا از کانال 45 تا 50 دلار به بالا می شود، استخراج نفت در منطقه نفتی شل که شامل امریکا، مکزیک و کانادا می شود، افزایش می یابد. افزایش عرضه نفت از طرف این منطقه باعث افت قیمت جهانی نفت می شود.

    وی ادامه داد: با توجه به سیاست های نفتی شل در عرضه، ما اطمینان داریم که قیمت نفت بالای 50 یا 60 دلار برای یک مدت دو یا سه ماهه نمی ماند. چرا که با توجه به تکنولوژی که منطقه نفتی شل دارد، به محض افزایش قیمت نفت، استخراج نفت در این منطقه افزایش می یابد و عرضه نفت در حوزه بین المللی افزایش می یابد و در نتیجه بر قیمت جهانی نفت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    این استاد دانشگاه افزون بر تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه و روسیه که اخیرا با تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا مواجه شده است، به توافقات اعضای اویک اشاره و خاطرنشان کرد: قیمت نفت طی مدت اخیر بی ثبات بوده است و طی جلسات اعضای اوپک و غیر اوپک، توافقاتی در خصوص کاهش تولید نفت برای جلوگیری از افت قیمت آن انجام شده است؛ این اجماع سبب عبور قیمت نفت از کانال 40 دلار شد.

    وی ادامه داد: اخیرا نیز بحث بر سر این است که این توافق برای سال های 2018 و 2019 در نظر گرفته شود. باید توجه داشت که انتشار چنین اخباری تاثیر مثبتی بر افزایش قیمت نفت دارد؛ و پیش بینی می شود قیمت نفت در سال های آینده، در دامنه میان 35 تا 48 دلار قرار بگیرد.

    این کارشناس واحد تحقیق و توسعه بورس تهران گفت: افزون بر تحولات سیاسی منطقه و نفت شل، نااطمینانی از وضعیت اقتصادی امریکا نیز بر قیمت جهانی نفت موثر است. علیرغم اینکه سیاست های دولت جدید امریکا در کاهش نرخ مالیات ها و تسهیل سخت گیری های زیست محیطی منجر به افزایش سودآوری شرکت ها شده است، اما با این وجود، هنوز جامعه جهانی نسبت به سیاست های غافل گیر کننده ترامپ، اطمینان ندارد.

    وی چین را فاکتور موثر دیگر بر قیمت نفت، خواند و ابراز داشت: فاکتور چهارم در این خصوص، چین است. نگرانی از اقتصاد چین طی سال های گذشته و ناتوانایی دولت چین در رفع چالش ها و کاهش تقاضایی که در این کشور وجود دارد، نشان می دهد که دولت چین علیرغم تمام سیاست های انبساطی پولی که داشته است که منجر به حباب قیمت مسکن در این کشور شد، از نمره قبولی، برخوردار نبوده است.

    ذوالفقاری ضمن اشاره به سیاست های امریکا در این فاکتور گفت: همچنین چالش های کشور چین با امریکا در خصوص روابط تجاری نیز در قیمت نفت تاثیر مستقیمی داشته است. بر اساس این چالش ها، بسیاری از شرکت های امریکایی که در چین فعالیت می کنند، با وضع مجازات های دولت امریکا مجبور به بازگشت به امریکا شدند.

    وی ادامه داد: افزون بر این موضوع، تنش های میان چین و امریکا در خصوص کره شمالی که ایالات متحده چین را به حمایت کره شمالی محکوم می کند، همه این موارد نشان می دهد که اقتصاد چین تا چند سال آینده از چشم انداز خوبی برخوردار نیست و این با توجه به اینکه چین دومین وارد کننده بزرگ نفت در جهان است، سمت تقاضای نفت را با مشکل مواجه می کند.

    برچسب ها