عصر خودرو

اویل پرایس:

سرمایه گذاری لهستان برای تبدیل شدن به هاب گاز مایع اروپا

عصر بازار- کشور لهستان با توجه به نیاز جدی کشورهای اروپایی به گاز و علاقه این کشورها به کاهش وابستگی به روسیه، تصمیم گرفته است با سرمایه گذاری عمده به مرکز واردات و توزیع گاز مایع بین کشورهای اروپایی تبدیل شود.

سرمایه گذاری لهستان برای تبدیل شدن به هاب گاز مایع اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،کشور لهستان برای واردات گاز مایع و تبدیل شدن به مرکز توزیع گاز بین کشورهای اروپایی به منظور کاهش وابستگی به گاز روسیه برنامه ریزی کرده و برای این کار سرمایه گذاری بزرگی در نظر گرفته است.

    در حال حاضر روابط بین دو کشور روسیه و لهستان در سطح مطلوبی قرار ندارد و رئیس جمهور کشور لهستان به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد از وابستگی این کشور به گاز روسیه بکاهد. به همین منظور واردات گاز مایع از دیگر کشورهای جهان از مدتی قبل به یکی از برنامه های اصلی دولت لهستان تبدیل شده است. در همین راستا ماه گذشته میلادی اولین محموله گاز مایع آمریکا به لهستان وارد شد که میتواند آغازی بر یک روند باشد.

    علاوه بر این لهستان با توجه به نیاز جدی کشورهای اروپایی به گاز و علاقه این کشورها به کاهش وابستگی به روسیه، تصمیم گرفته است با سرمایه گذاری عمده به مرکز واردات و توزیع گاز مایع بین کشورهای اروپایی تبدیل شود.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند گاز مایع آمریکا نمیتواند در بازار اروپا مشتری چندانی داشته باشد چراکه از نظر قیمتی توانایی رقابت با گاز روسیه را ندارد. اما رئیس جمهور لهستان در حاشیه دیدار اخیر خود با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در پاسخ به سئوالی مبنی بر امکان واردات گاز مایع آمریکا توسط لهستان و تبدیل شدن به مرکز توزیع گاز اروپا گفته است: «من تصور میکنم که چنین امکانی به طور کامل برای لهستان وجود دارد.»

    از سال 1996 میلادی تا به حال بخش قابل توجهی از نیاز لهستان به گاز از شرکت گازپروم روسیه وارد شده است. اما قرارداد بلند مدت واردات گاز بین لهستان و روسیه در سال 2022 به پایان میرسد و لهستان امیدوار است تا آن زمان بتواند با تأمین گاز خود از منابع دیگر همچون واردات گاز مایع، از وابستگی خود به گاز روسیه بکاهد. در حال حاضر میزان کل مصرف گاز سالانه لهستان در حدود 15 میلیارد متر مکعب است. طبق قرارداد بلند مدت بین روسیه و لهستان این کشور سالانه بیش از 10.2 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد میکند.

    اما لهستان به منظور تغییر این روند پایانه هایی را برای واردات گاز مایع از سراسر دنیا در نظر گرفته و برای ساخت آن‌ها سرمایه گذاری کرده است. علاوه بر این چندین خطوط لوله به منظور انتقال گاز مایع وارداتی به دیگر کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است.

    در سال 2008 میلادی و درپی بحران به وجود آمده بین کشورهای روسیه و اوکراین، روسیه تصمیم گرفت از میزان گاز صادراتی خود به اروپا که از مسیر اوکراین انجام میشد بکاهد. این مسئله مشکلاتی را برای کشورهای اروپایی ایجاد کرد و این کشورها نیز تصمیم گرفته اند از میزان وابستگی خود به روسیه در بخش تأمین انرژی بکاهند.

    مقامات لهستانی اعلام کرده اند که این کشور در نظر دارد تا به زودی قرارداد بلندمدتی را با کشور آمریکا به منظور واردات گاز مایع از این کشور منعقد نمایند. کشور آمریکا نیز از فروش گاز مایع به کشورهای اروپایی به شدت استقبال کرده است.

    ترامپ در اظهار نظری اعلام کرده است که بسیار علاقمند است در زمینه توسعه زیرساخت ها، افزایش تجارت و همکاری های بخش انرژی، روابط آمریکا با کشورهای اروپای مرکزی را افزایش دهد. علاوه بر این ترامپ با لحنی صریح اذعان کرده است که آمریکا به هیچ عنوان قصد ندارد از صادرات انرژی به عنوان اهرمی برای تحت فشار قرار دادن این کشورها استفاده کند؛ اقدامی که روسیه در حال حاضر انجام میدهد. ترامپ همچنین گفته است تلاش میکند تا از اقدامات روسیه در این زمینه نیز جلوگیری نماید. علاوه بر این ترامپ کشورهای اروپایی را تشویق کرده است که از ایجاد انحصار در بازار انرژی اروپا جلوگیری نمایند.

    قیمت گاز مایع آمریکا قابل رقابت با گاز روسیه در بازار اروپا نیست. اما چنانچه آمریکا بتواند کشورهای اروپایی را متقاعد کند که بخشی از گاز وارداتی خود را از آمریکا وارد نمایند، میتواند از صادرات انرژی نیز منافع اقتصادی و سیاسی مناسبی بدست آورد. بنابراین به طور قطع میتوان گفت اظهارات ترامپ در راستای تهییج کشورهای اروپایی به منظور واردات گاز از آمریکا بوده است.

    آمریکا یکی از بزرگترین ذخایر گاز را دارد و از نظر میزان تولید گاز توان صادرات گاز به اروپا را دارد. روند صادرات گاز مایع آمریکا نیز در یک سال اخیر رونق گرفته و اکنون این کشور به بیش از 48 کشور دنیا گاز مایع صادر میکند. آمریکا اکنون به دنبال ورود جدی و تقویت جایگاه خود در بازار انرژی جهانی و به طور خاص در بازار صادرات گاز مایع است.

    از طرف دیگر واردات گاز مایع از آمریکا به منظور مصرف داخلی و همچنین توزیع آن بین دیگر کشورهای اروپایی نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه لهستان در ساخت پایانه های وارداتی و خطوط لوله انتقال است. در حالیکه زیرساخت لازم برای واردات گاز لهستان از روسیه در حال حاضر موجود است. بنابراین از این منظر نیز تصمیم لهستان برای تغییر مبدأ واردات گاز تصمیمی راهبردی و پر هزینه بوده است.

    کشور لهستان پیش از این از انعقاد یک قرارداد بلندمدت واردات گاز از یک قدرت بزرگ جهانی متضرر شده است. از این رو انتظار میرود در زمان انعقاد قرارداد جدید با آمریکا نیز بیش از گذشته دقت نماید تا به منظور کاهش وابستگی از یک قدرت بزرگ جهانی به سمت وابستگی به یک قدرت بزرگ دیگر حرکت ننماید. وزیر انرژی لهستان نیز در این زمینه اعلام کرده است قرارداد جدید واردات گاز لهستان به مانند قرارداد های قبلی نخواهد بود و این کشور در تلاش است تا شرایط مناسبی را در قرارداد واردات گاز مایع از آمریکا در نظر بگیرد.

    برچسب ها