عصر خودرو

سالی متفاوت برای دو حمل‌ونقلی

نگرانی از تحقق سودآوری فولاد

عصر بازار: در این گزارش، وضعیت شرکت‌های «فولاد»، «حسینا»، «خکار» و «حتاید» را بر اساس آخرین نظرات کارشناسی در سایت تدان بررسی می‌شود.

نگرانی از تحقق سودآوری فولاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فولاد مبارکه اصفهان که با نماد «فولاد» در بورس تهران فعالیت می‌کند، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور است. محصولات این شرکت تنوع زیادی دارد که شامل محصولات فولادی تخت، گرم و سرد، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی است. شرکت فولاد مبارکه به تازگی افزایش سرمایه از 36 به 50 هزار میلیارد ریال داده است که از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران بوده است. این اقدام به دلیل تامین سرمایه در گردش زیرمجموعه‌ها و طرح توسعه فولاد سبا انجام شده و قرار است سرمایه این شرکت در سال جاری به 80 هزار میلیارد ریال نیز برسد.

    دو سناریو سودآوری در بزرگترین مجتمع صنعتی
    فولاد مبارکه در سال‌های مالی 92 و 93 به ترتیب، 30887 و 24443 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است که افت سود در سال گذشته به علت رشد بیشتر بهای تمام‌شده نسبت به مبلغ فروش بوده است. در سال جاری اما، شرکت سود هر سهم را 453 ریال پیش‌بینی کرده است. یک شرکت تحلیلی در سایت تدان، سودآوری این شرکت برای سال 94 را در دو سناریو بررسی کرده است. بر اساس مفروضات این تحلیل، نرخ فروش در تمامی محصولات به جز تختال، از آنچه در بودجه شرکت در نظر گرفته کمتر است. بر این اساس، از نظر مبلغ فروش5856 میلیارد ریال کاهش مبلغ فروش خواهیم داشت؛ از سوی دیگر، در سمت تامین مواد اولیه نیز، تمامی مواد به جز آهن قراضه و چدن نسبت به پیش‌بینی بودجه با کاهش همراه بودند که در مجموع افت 5922 میلیارد ریالی بهای تمام‌شده را به همراه خواهد داشت. به این ترتیب، در سناریوی خوش‌بینانه شرکت می‌تواند میزان فروش پیش‌بینی شده را نیز محقق سازد که در مجموع تغییر محسوسی در سودآوری نهایی ایجاد نخواهد شد (454 ریال به ازای هر سهم).

    این در حالی است که در سناریو دوم، با توجه به آمار فروش فعلی، انتظار می‌رود میزان فروش کمتر از حد پیش‌بینی باشد که رقم EPS را به 340 ریال کاهش می‌دهد. در واقع، در سه ماه و نیم ابتدای سال، فولاد توانسته فقط 543 هزار تن محصول در بورس کالا بفروشد؛ در سال گذشته، 82 درصد محصولات این شرکت در بورس کالا به فروش رسیده است که با فرض تکرار این سناریو و برنامه برای فروش 4.33 میلیون تن در سال جاری، در مدت سه ماه و نیم ابتدای سال فقط 15.3 درصد از فروش محقق شده است که آمار ضعیفی است. بنابراین، اگر شرایط اقتصادی رونق پیدا نکند و تقاضای محصولات فولاد مبارکه بهبود نیابد، تحقق پیش‌بینی سود مزبور دور از انتظار خواهد بود. همچنین باید در نظر داشت در صورت توافق هسته‌ای نیز، این شرکت نمی‌تواند سود مورد نظر خود را محقق کند؛ زیرا فروش صادراتی حدودا 8 درصد کمتر از نرخ‌های داخلی است.

    ریسک و پتانسیل‌های سودآوری «حسینا»
    شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد «حسینا» در فرابورس تهران فعالیت می‌کند. بررسی کارشناسی از گزارش عملکرد 12 ماهه این شرکت برای سال مالی منتهی به 93/12/29 نشان می‌دهد، سود 4217 ریالی به ازای هر سهم پوشش داده شده است که به معنای پوشش 108 درصدی پیش‌بینی شرکت است. همچنین، سود مزبور حدودا 55 درصد نسبت به سال 92 نیز رشد داشته است. در بحث مقایسه عملکرد سال‌های 93 و 92، رشد درآمدها به وضوح به چشم می‌خورد؛ به طوری که درآمد ارائه خدمات 125 درصد رشد نسبت به سال 92 داشته و عمده آن مربوط به عقد قراردادهای جدید در بندرعباس و انجام عملیات کانتینری است.
    به عنوان نمونه، درآمد از محل کانتینر THC (به معنی هزینه تخلیه و بارگیری) که 59 درصد درآمد شرکت را دارد، رشد 212 درصدی را تجربه کرده است. خدمات انبارداری کانتینر نیز که سهم 15 درصدی در درآمدها دارد، رشد 34 درصدی داشته است. این موضوع به خوبی تاکید می‌کند که رفع جزئی تحریم‌ها، به سرعت توانسته موقعیت‌های مناسبی را برای ایجاد بازارهای جدید و وضعیت مطلوب‌تر سودآوری این شرکت فراهم کند. این موضوع، از جمله مواردی است که باعث می‌شود پتانسیل شرکت‌های حمل و نقل برای کسب سودآوری در صورت توافق هسته‌ای بالا باشد.

    با این حال، یکی از نگرانی‌ها یا به عبارتی ریسک‌های پیش روی این شرکت، قرارداد با سازمان بنادر و دریانوردی (بوشهر) است. بر اساس قراردادهای قبلی سهم شرکت از درآمد خدمات کانتینری 90 درصد و سهم سازمان بنادر 10 درصد بوده که هر سه سال یک بار این قرارداد تمدید شده و مجددا سهم هر کدام توافق می‌شود. اکنون در پایان سه سال قرار داریم و در نتیجه عدم تعیین درصد سهم طرفین قرارداد یکی از ریسک‌های سودآوری این شرکت است. نکته قابل توجه در این شرکت، تمایل به پرداخت سود نقدی است؛ گرچه شرکت نیاز به نقدینگی دارد (افزایش سرمایه) اما همچنان می‌خواهد سود نقدی بالایی را نیز تقسیم کند. در پایان سال مالی 92 نیز تقریبا 100 درصد سود محقق‌شده را میان سهامداران تقسیم کرد.

    نسبت جریان نقد حاصل از عملیات به سود خالص شرکت حدود 1.78 مرتبه است که بیشتر بودن این نسبت از یک نشان می‌دهد توانایی شرکت برای پرداخت سود نقدی بالا است. با این حال، پیشنهاد هیات مدیره پرداخت سود نقدی 2530 ریالی (معادل 60 درصد سود محقق‌شده) است که در صورت انجام این امر در مجمع 24 تیرماه و همچنین بر اساس پیش‌بینی سود 5328 ریالی برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 94، نسبت قیمت به درآمد این سهم پس از مجمع از حدود 12.3 مرتبه تا سطوح 8.5 مرتبه کاهش می‌یابد. همچنین، بر اساس اطلاعات منتشرشده، سود نقدی برای سهامداران حقیقی از ابتدای مهر سال جاری قابل دریافت است.

    10 درصد سود نقدی در مجمع «خکار»
    شرکت ایرکاپارت صنعت که با نماد «خکار» در بورس تهران فعالیت می‌کند، مجمع عمومی سالیانه خود را چهارشنبه هفته گذشته برگزار کرد. به این ترتیب، 130 ریال به ازای هر سهم معادل 10 درصد کل سود محقق‌شده (1235 ریال به ازای هر سهم) به صورت نقدی میان سهامداران تقسیم شد. بر اساس گزارش تحلیل مجمع این شرکت که در سایت کدال منتشر شده است رشد 80 درصدی فروش، رشد 116 درصدی سود عملیاتی، رشد 148 درصدی سود خالص، حفظ سهم بازار بالا و 45 درصد کاهش هزینه‌های مالی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای سال مالی 93 نسبت به 92 محسوب می‌شود.

    از سوی دیگر، خرید ماشین‌آلات برای تزریق پلاستیک برای مانیفولد پژو 206، ورود خط اویل ماژول به کارخانه (که به علت تحریم‌ها در کشور کره مانده بود) و خرید ماشین‌آلات CNC از آلمان برای تولید اویل ماژول EF7 روی سمند و دنا از جمله اقدامات مهمی است که هیات مدیره در مجمع به آن اشاره کرد. همچنین، به گزارش هیات مدیره، دریچه گاز الکترونیکی (ETC) به دلیل عدم همکاری خودروسازان در سال 93 تولید چندانی نداشت که قرار است در سال‌های 94 و 95 به تولید انبوه برسد. بر اساس برنامه ایران‌خودرو، تولید 130 هزار موتور EF7 در نظر گرفته شده است که «خکار» تصمیم دارد 50 درصد این اویل پمپ را تامین کند.

    در میان پرسش و پاسخ‌های مطرح‌شده در مجمع می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد. نخست آنکه شرکت معتقد است در ماه‌های ابتدایی، تولید و فروش از رقم در نظر گرفته‌شده در بودجه عقب‌تر است، اما در ادامه سال جبران می‌شود، زیرا به عقیده هیات مدیره، صنعت خودرو در ماه‌های ابتدایی سال وضعیت مناسبی ندارد، اما در طول سال بهبود می‌یابد. دومین مساله در نظر گرفتن محافظه‌کارانه بهای تمام‌شده است، به عنوان مثال، نرخ شمش آلومینیم زمان تهیه بودجه 82 تا 90 هزار ریال بوده است که متوسط آن حدود 85 هزار ریال در بودجه در نظر گرفته شده است، حال آنکه این نرخ اکنون کاهش یافته است. همچنین نرخ یورو نیز نسبت به رقم بودجه کاهش یافته است که هر دو مورد به نفع شرکت محسوب می‌شود. هیات مدیره همچنین از افزایش سرمایه 150 درصدی از محل سود انباشته خبر داده است.
    از دیگر نکات مجمع این شرکت، فروش سهام توسط سهامداران عمده به علت رشد چشم‌گیر اخیر در قیمت‌ها بوده است. این موضوع سبب شده است تا خریداران اصلی در جلسه مجمع درخواست حضور به عنوان یک عضو از اعضای هیات مدیره را مطرح کنند. این مساله به دلیل آماده نبودن امکانات رای‌گیری اعضای هیات مدیره، به دو هفته دیگر موکول شد.

    ضعف عملکرد 93 «حتاید»
    شرکت تایدواتر خاورمیانه با نماد «حتاید» در بورس تهران فعالیت می‌کند که بر اساس گزارش 12 ماهه سال 93، مورد بررسی کارشناسی در سایت تدان قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد شرکت به ازای هر سهم مبلغ 492 ریال را محقق کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی شرکت، 37 درصد کاهش داشته است. همچنین، در مقایسه با عملکرد سال 92، سود هر سهم حدودا 74 درصد کاهش یافته است. با این حال، پیش‌بینی سود هر سهم برای سال 93 حدودا 33 درصد رشد داشته و مبلغ 655 ریال برآورد شده است.

    بر اساس این بررسی کارشناسی، علت این کاهش سودآوری در سال 93، افت قابل توجه حاشیه سود ناخالص است که از 27 درصد در سال 92 به 4 درصد در سال گذشته رسیده است. در توجیه این مساله می‌توان به کاهش 29 درصدی فروش و درآمد ارائه خدمات اشاره کرد؛ بخش قابل توجه این افت مربوط به افت 70 درصدی درآمدهای عملیاتی ناحیه هرمزگان است. از سوی دیگر، بهای تمام‌شده نیز به ویژه در سرفصل اجاره اموال، زمین، ساختمان و تجهیزات رشد قابل توجه 114 درصدی داشته است که در کنار رشد 39 درصدی هزینه استهلاک دارایی‌ها، حاشیه سود شرکت را کاهش داده است. در این شرکت، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز 66 درصد افت داشته است که مهم‌ترین دلیل آن مربوط به کاهش سود حاصل از سپرده‌گذاری‌ها است (افت بیش از 70 درصدی).

    با این حال، «حتاید» سود تقسیمی را در مجمع امسال را 250 ریال (معادل 51 درصد) در نظر گرفته است. یکی دیگر از مشکلات این شرکت، روند کاهشی نسبت جاری است به طوری که در پایان سال 93، نسبت مزبور به 0.82 رسیده است. این موضوع بیان می‌کند شرکت با مشکل جدی کمبود نقدینگی همراه است که برای این منظور یا باید از منابع بانکی استفاده کند که هزینه‌های مالی را افزایش می‌دهد یا باید افزایش سرمایه دهد که بر اساس اطلاعیه اخیر شرکت، گزینه دوم، یعنی افزایش سرمایه و تا سقف 1500 میلیارد ریال انتخاب شده است.

    برچسب ها