عصر خودرو

سفیر هندوستان در ایران :

به دنبال بهره مندی از ظرفیت های مناطق آزاد چابهار و انزلی هستیم

عصر بازار- سفیر هندوستان در ایران با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط با کشورهای حوزه CIS و غرب آسیا افزود: به دنبال ایجاد ارتباط مناسب با آنها از طریق بهره مندی از ظرفیت های موجود در مناطق آزاد چابهار و انزلی ایران هستیم.

به دنبال بهره مندی از ظرفیت های مناطق آزاد چابهار و انزلی هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، سوراب کومار در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: ایران و هندوستان از نظر تاریخی خیلی نزدیک هستند و باید روابط تاریخی دو کشور را به روابط مدرن تبدیل کنیم.
    وی با اشاره به فرارسیدن هفتادمین سال توسعه روابط هند و روسیه و بیست و پنجمین سال توسعه روابط هند و جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: امیدوارم توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه ایران و هندوستان نیز از امسال افزایش یابد.
    سوراب کومار با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط مناسب با کشورهای CIS و غرب آسیا افزود: هندوستان ، این کشورها را به عنوان همسایگان خود می داند و به دنبال ایجاد ارتباط مناسب با آنها از طریق بهره مندی از ظرفیت های موجود در مناطق آزاد چابهار و انزلی بوده و کشور ایران برای اجرای این هدف طولانی مدت ، نقش حیاتی دارد.
    سفیر هندوستان در ایران با اشاره به اهمیت کریدور نوستراک برای دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی کشورش تصریح کرد: استفاده از مسیر نوستراک اهمیت بسیاری برای کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کالا برای توسعه تجاری و اقتصادی دو کشور دارد.
    سوراب کومار با اشاره به اینکه ایران دومین عرضه کننده نفت خام به هندوستان است، افزود: کشور ما در تلاش برای توسعه زیرساخت ها در منطقه آزاد چابهار ، خصوصا تکمیل پروژه راه آهن چابهار به زاهدان در راستای اتصال کریدور شمال - جنوب است.
    وی با تاکید برلزوم ساماندهی تجاری و اقتصادی هند و ایران با مذاکرات شرکت های تجاری معروف دو کشور گفت: بازدید هیات های تجاری و اقتصادی ایران و هند از زیر ساخت های دو کشور و آشنایی سرمایه گذاران هندوستان با امتیازات و معافیت های منطقه آزاد انزلی تاثیر بسزایی در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور دارد.
    سفیر هندوستان در ایران تصریح کرد: تا کنون برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گام های کوچکی برداشته شده ولی دورنمای بزرگی برای توسعه روابط همه جانبه ایران و هندوستان وجود دارد.
    وی با اشاره به اهمیت منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از نقاط بسیار مهم در کریدور نوستراک تاکید کرد: این منطقه به عنوان مرکز اصلی خطوط کشتیرانی به کشورهای حاشیه دریای خزر و اتصال خطوطی ریلی ایران به آذربایجان و دیگر کشورها از اهمیت زیادی در این کریدور بین المللی برخوردار است.
    سوراب کومار با بیان اینکه ایران به عنوان شریک تجاری هندوستان محسوب می شود تصریح کرد: هدف من از بازدید از منطقه آزاد انزلی، بررسی وضعیت این منطقه به عنوان منطقه ای فعال در حوزه تجارت بوده و قرار گرفتن آن در مسیر کریدور نوستراک برای کشور هند بسیار حائز اهمیت است.

    ** فعال سازی کریدور شمال - جنوب با استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی
    رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار بر فعالسازی کریدور شمال - جنوب با بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی تاکید کرد.
    رضا مسرور ادامه داد: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هندوستان می توانند با تکیه بر ظرفیت ها و زیرساخت های منطقه آزاد انزلی از فرصت های تجاری کریدور شمال - جنوب بهره مند شوند.
    وی با اشاره به اجرای طرح های توسعه ای زیر ساختی متعدد در حوزه های مختلف خصوصا در زمینه های ترانزیت کالا و گردشگری افزود: مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور با هدف توسعه مراودات تجاری ، اقتصادی و صادرات به کشورهای حاشیه خزر و تکمیل زیرساخت های لازم برای فعال سازی کریدور شمال - جنوب در حال تکمیل است.
    مسرور با تشریح مزیت های موجود و معافیت های قانونی منطقه آزاد انزلی در جهت بهره گیری سرمایه گذاران هندی از ظرفیت های این منطقه تاکید کرد: با تشکیل شرکت های مشترک میان بخش خصوصی ایران و هندوستان، می توان در راستای صادرات محصولات تولیدی از این منطقه به کشورهای حوزه CIS اقدام کرد.
    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی فعالیت بورس کالا در این منطقه را به عنوان یکی از ارکان فعالیت اقتصادی در سطح بین المللی و از دیگر مزیت های منطقه آزاد انزلی ذکر و تصریح کرد: با بهره گیری از این مزیت ها و مشوق ها می توان در جهت توسعه مبادلات محصولات کشاورزی، پتروشیمی و سایر محصولات مورد نیاز بازارهای داخلی و همچنین برای عرضه در سطح منطقه گام برداشت .
    به گزارش خبرنگار ایرنا هندوستان در جنوب آسیا واقع شده و هفتمین کشور پهناور جهان است و پس از چین، پر جمعیت ترین کشور دنیا محسوب می شود.
    منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
    قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
    مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
    سوراب کومار سفیر هندوستان در ایران پیش از حضور در منطقه آزاد انزلی، از طرح ریلی آستارا - آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران نیز بازدید کرد.

    برچسب ها