عصر خودرو

یک استاد اقتصاد دانشگاه و اقتصاددان

بسته حمایتی گامی در جهت کاستن از سیاست‌های انقباضی است

عصر بازار: یک استاد دانشگاه گفت: بسته تسریع خروج از رکود دولت، گامی در جهت کاستن از سیاست‌های انقباضی است.

بسته حمایتی گامی در جهت کاستن از سیاست‌های انقباضی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۰۰

    تیمور رحمانی در گفتگو با خبرنگار عصر بازار با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت هنوز شدیدا انبساطی نیست، افزود: بسته تسریع در خروج از رکود دولت بر پایه ایجاد تقاضا به ویژه تقاضای مصرفی بنا شده است. به این ترتیب تحریک تقاضا به وسیله وام‌ها و کارت‌های اعتباری انجام می‌شود.
    این اقتصاددان به انبارهای پر شده شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این شرکت‌ها به دنبال فروش محصولات هستند، از همین جهت نگرانی بابت ایجاد تورم وجود ندارد.
    رحمانی انتشار بیشتر اسناد خزانه اسلامی در بسته حمایتی دولت را مناسب ارزیابی کرد و افزود: دولت توسط این اسناد بدهی‌های خود به پیمانکارانش را پرداخت می‌کند. به این ترتیب پیمانکاران هم می‌توانند بدهی‌های معوق خود را به بانک‌ها بدهند و به این صورت بانک‌ها نیز بخشی از بدهی‌های خود به بانک مرکزی را تصویه می‌کنند. همچنین این اسناد بازار بدهی را در کشور راه می‌اندازند.
    این استاد دانشگاه بسته تسریع خروج از رکود دولت را گامی در جهت کاستن از سیاست‌های انقباضی دانست و تاکید کرد: سیاست‌های انبساطی دولت می‌تواند به رونق کمک کند و حتی به جا بود این اتفاق زودتر هم انجام می‌شد. اما این نکته نیز وجود دارد که دولت نگرانی زیادی در خصوص تورم دارد و اولویت‌اش کنترل تورم است.
    وی تک رقمی شدن تورم را ضروری ندانست و افزود: به نظر من تعدیل حقوق و دستمزدها ضرورت بیشتری دارد و بهتر است دولت در این خصوص تدابیری را بیاندیشد. همچنین بازار سرمایه آیینه اقتصاد است و اگر رونق در بازار باشد شرکت‌ها نیز به تبع فروش بیشتری دارند و سودآوری آنها بهتر می‌شود. به این ترتیب رها شدن تولید کنندگان از موجودی انبارها سبب می‌شود قیمت سهام نیز افزایش یافته و بازار سرمایه مثبت بشود.

    برچسب ها