عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی:

تصمیم عجولانه در واگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری صنایع در غالب خصوصی‌سازی

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی، گفت: متاسفانه در واگذاری‌ها بازسازی ساختاری و ارتقای بهره‌وری را مدنظر قرار ندادیم و ۱۰۰ میلیارد دلار یک شبه و در تصمیم‌های عجولانه واگذار شد.

تصمیم عجولانه در واگذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری صنایع در غالب خصوصی‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس،‌ عباس آخوندی امروز در مراسم تودیع مدیرعامل ایران ایر اظهار داشت: به اعتقاد اینجانب بحث خصوصی‌ سازی و اجرای قانون اصل 44 در ایران خوب اجرا نشد و برداشت اشتباه از آن شد؛ ضمن آنکه نحوه نگاه به شرکت‌های بزرگ و مادر در ایران در خصوصی‌سازی مناسب نبود.

    آخوندی ادامه داد: سال 91 کتابی نوشتم مبنی بر اینکه در هر صورت سرجمع سرمایه‌گذاری‌ها و انباشت ملت ایران در دنیای مدرن در حوزه صنعت حدود 100 میلیارد دلار سرمایه بود.

    وزیر راه و شهرسازی، گفت: نکته مهم‌تر فرهنگ صنعتی،‌ سازمانی و دانشی بود که در شرکت‌ها انباشته شد و در خصوصی‌سازی‌ها مدنظر قرار نگرفت.

    وی گفت: همه ایده خصوصی‌سازی پیدا کردن راهکاری بود که ثروت انسانی، مادی و فناوری بهره‌وری بیشتری برای ایران داشته باشد.

    آخوندی افزود: این جفا در حق ملت ایران بود که همه این ثروت‌ها تبدیل به ثروتی مادی شد.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فقط ساختمان‌ها و تجهیزات ارزیابی شد تا به عنوان دفع شر از آنها رها شویم.

    وی بیان کرد: بدترین کار ممکن این بود که صنایع بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود؛ امروز تامین اجتماعی در ورطه مدیریت آنها گرفتار آمده است و خیلی از این صنایع با کاهش بهره‌وری مواجه شدند.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه فناوری و فرهنگ سازمانی صنایع در واگذاری‌ها از دست رفته است در حالی که در دنیا قبل از واگذاری بنگاه‌ها اول بازسازی ساختاری می‌کنند و حصول اطمینان از ارتقای بهره‌وری در دستور کار آنها است.

    آخوندی انتقاد کرد که چرا مخابرات یک کشور به عنوان دفع شر یک شبه واگذار شد و یا با یک تصمیم عجولانه یک شبه بخش‌های پتروشیمی، فولاد، دریانوردی و امثال آن را واگذار کردیم.

    وی افزود: 100 میلیارد دلار سرمایه عجولانه واگذار شد اما ما تلاش کردیم با صبوری جایی مثل ایران ایر را حفظ کنیم.

    وی افزود: تجربه انسانی و فناوری هما و ارزش‌گذاری ساختمان و ماشین‌آلات تقلیل می‌یافت اگر در واگذاری آن عجولانه عمل می‌کردیم.

    آخوندی تاکید کرد: بازسازی ساختاری بنگاه‌های بزرگ قبل از واگذاری بسیار ضروری است و هما امروز به چرخه بازسازی ساختاری افتاده است.

    برچسب ها