عصر خودرو

مهرزاد جهانی تشریح کرد:

رفع مشکلات نظام بانکی مقدمه ای برای سرمایه گذاری خارجی

سیگنال مثبت با ورود کره ای ها، ژاپنی ها و فرانسوی ها به اقتصاد کشور

عصر بازار- اگر به این معتقد باشیم که بازار سرمایه آیینه ای از وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور است بنابراین گشایش های صورت گرفته بر پیکره اقتصاد کلان کشور می تواند محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد.

رفع مشکلات نظام بانکی مقدمه ای برای سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ،ضمن بیان مطلب فوق گفت: پایه و اساس کل اقتصاد کشور در شرایط فعلی بانک ها هستند که عامه مردم نیز با آن ارتباطی تنگاتنگ دارند. بانک ها سنگ بنای رکود و رونق کسب و کار محسوب می شوند و به شکلی با زمین گیر شدن و یا رشد و توسعه، در ارتباط اند.

    وی با بیان اینکه توجه خاص به معضلات این صنعت امری حیاتی محسوب می شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی اکثر بانک ها که وظیفه تامین مالی صنایع را بر دوش می کشند با کمبود نقدینگی مواجه اند و برای جذب سپرده متحمل هزینه بالای پول می شوند و این روند به طور زنجیره ای چرخه صنعت را دچار مشکلات متعدد می کند.

    این فعال بازار سرمایه در ادامه به جلسه اخیر بانک مرکزی با بانک های دولتی و تجاری با موضوع کاهش نرخ سپرده و کاستن از هزینه پول اشاره کرد و خاطر نشان شد: این اقدام، می تواند مقدمه ای بر حرکت در مسیر برون رفت از مشکلات باشد البته از آن فقط می توان به عنوان قدم اول نام برد چون باید مجموعه شرایطی منسجم و یکپارچه و هم راستا با این اقدام، صورت پذیرد.

    جهانی با اشاره به اهمیت اقداماتی از قبیل اصلاح نرخ سود اوراق منتشره دولتی و همچنین یافتن راهکاری برای تبدیل دارایی های مازاد به دارایی های مولد برای رفع مشکلات فعلی گفت: مادامی که سود سپرده ها تفاوت آشکاری با نرخ تورم و بازده صنایع دارد، پول به چرخه صنعتی کشور به سختی وارد می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت استفاده از منابع خارجی در شرایط کنونی اظهار داشت: در شرایط کنونی که با کمبود نقدینگی برای اجرای طرح های توسعه ای مواجه هستیم و از طرفی ساماندهی بانک های داخلی زمان بر است، می توان به تزریق نقدینگی از منابع خارجی به شکل فاینانس فکر کرد البته این مهم در سایه روابط خارجی هوشمندانه و در کنار آن بهبود زیرساخت های لازم امکان پذیر می شود.

    وی با بیان اینکه خارج شدن موقت ایران از لیست سیاه FATF نیز گامی مثبت در این زمینه بود، گفت: اقتصاد جهانی در شرایطی است که کشورهای توسعه یافته انتظار رشد اقتصادی قابل ملاحظه در چشم اندازهایشان ندارند و به پذیرفتن فاینانس در پروژه های سنگین و با بازدهی بالای سایر کشورها از جمله ایران تمایل دارند.

    جهانی در همین رابطه گفت: اخیراً خبرهایی مبنی بر فاینانس 13 میلیارد دلاری کره جنوبی را شاهد هستیم که اولین پول بزرگ وارد شده به کشورمان بعد از برجام خواهد بود و قسمت زیادی از آن در صنعت پالایشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: برای درک اهمیت فاینانس هایی از این دست همین بس که بدانیم حدود 22 درصد از محصولات پالایشگاه های ما نفت کوره 33 دلاری است که از نفت 45 دلاری به دست می آید که در واقع حاشیه سود منفی عاید پالایشگاه ها می کند که این رویه به دلیل نبود تجهیزات لازم و سرمایه گذاری های مورد نیاز است.

    جهانی سرمایه گذاری کره ای ها را سرفصل مهمی در اقتصاد کشور خواند و توضیح داد: با سرمایه گذاری هایی که با کمک کره ای ها صورت خواهد گرفت سبد محصولات پالایشگاه های ما به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر همچون بنزین با کیفیت خواهد رفت که حتی کشور ما را از وارد کننده بنزین به صادر کننده آن تبدیل خواهد کرد.

    به گفته این فعال اقتصادی شرکت های ژاپنی نیز در تب و تاب ورود به پروژه های نفتی ایران هستند که استارت بسیار مثبت و سازنده ای برای کشور است و می تواند مسیر فعالیت بانک های اروپایی را که تاکنون دچار هراس بودند تسهیل کند.

    جهانی در ادامه این گفتگو گفت: نکته ای که در جوامع بین المللی نظر بسیاری از کشورها رو به خود جلب کرد حضور شرکت توتال در ایران علیرغم فشارهای وارده از طرف آمریکا است.

    به گزارش (سنا)، هفته گذشته توتال با امضای قرارداد 5 میلیارد دلاری در دو فاز در حوزه نفت و گاز به عنوان اولین سرمایه گذار خارجی معتبر به عنوان سدشکن در حوزه نفت و انرژی ایران اولین قدم را برداشت.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره اهمیت این قرارداد عنوان کرد: این قرارداد گرچه در مقیاس اقتصادی بسیار با اهمیت است و زیر سایه آن در چند سال آینده میزان صادرات گاز ما از قطر نیز پیشی خواهد گرفت اما تاثیر اصلی و بسیار بزرگ تر آن از لحاظ سیاسی است. این قرارداد سیگنال مثبتی است برای شرکت های خارجی دیگری که تا به امروز برای سرمایه گذاری در ایران به دیده تردید می نگریستند.

    وی با اشاره به گفته های وزیر نفت در خصوص نیاز پروژه های نفت و گاز داخل به 200 میلیارد سرمایه گذاری تصریح کرد: حضور توتال زمینه ساز حضور شرکت های معتبر دیگر به کشور است که می تواند در اجرای طرح های توسعه بسیار کارآمد باشد. انتظار می رود در پنج تا 6 ماه آینده، شرکت‌های روسی گازپروم و لوک اویل نیز برای مشارکت در اکتشاف نفت همانطور که قبلا نیز ابراز تمایل کرده بودن با ایران مذاکره کنند.

    جهانی در پایان با تأکید بر اهمیت رفع مشکلات نظام بانکی به عنوان مقدمه ای برای سرمایه گذاری خارجی خاطر نشان کرد: رفع مشکلات بانکی در صدر آماده سازی زیرساخت های لازم برای مراودات بین المللی است البته هم راستا با آن، استقبال از سرمایه گذاران خارجی با هدف توسعه طرح های دارای مزیت رقابتی همراه با ورود نقدینگی و انتقال دانش و تجهیزات ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

    وی تصریح کرد: این اقدامات می تواند گامی مثبت در مسیر تکامل اقتصاد کشور باشد که به تبع آن هر یک از اجزای پیکره اقتصاد که بازار سرمایه نیز یکی از آنهاست نیز از مزایای آن برخوردار خواهد شد.

    برچسب ها