عصر خودرو

مدیر ارشد تحقیقاتی بانک «کردیت‌سوئیس» تحلیل کرد

احیای بازارهای کالایی چقدر طول می‌کشد؟

عصر بازار: دیوید هویت، از رؤسای مؤسسه تحقیقاتی سهام نفت و گاز بانک «کردیت سوئیس»، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به بررسی چالش‌های موجود بر سر تثبیت و رشد قیمت‌ در بازارهای کالاهایی پرداخت.

احیای بازارهای کالایی چقدر طول می‌کشد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دیوید هویت درباره چشم‌انداز سال آینده بازارهای کالایی به‌ویژه نفت گفت: در اوایل سال 2016 رشد خوبی نخواهیم داشت اما نیمه دوم و به‌ویژه سه‌ماهه چهارم خوبی برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود. فکر می‌کنم دوره‌ای پیش‌رو خواهیم داشت که موجودی ذخایر کاهش یابد و تولید نفت آمریکا نیز کم شود. ما در آغاز این دوره هستیم و به نظرم قبل از اینکه نسبت به بازار خوش‌بینی نشان دهیم، بهتر است برخی تغییرات رخ دهد.

    مجری «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به تولید نفت ایران و عراق از هویت پرسید: گفته می‌شود تولید نفت جنوب عراق از کل تولید آمریکا نیز فراتر برود. آیا این مسئله حقیقت دارد؟

    هویت ضمن تکذیب این موضوع در پاسخ گفت: قرار نیست از تولید کل آمریکا فراتر برود. در حال حاضر تولید عراق به چهار میلیون بشکه در روز رسیده که بیشتر آن از جنوب عراق است. در مورد ایران نیز روز یکشنبه، روز «تصویب» بود و اجرای طرح تا دو ماه دیگر خواهد بود. در نتیجه تا پایان سال انتظار می‌رود ایران چیزی حدود نیم تا یک میلیون بشکه در روز وارد بازار شود.

    هویت افزود: در هر صورت موجودی بازار افزایش می‌یابد و تولید نیز به همین ترتیب در حال رشد است. کاتالیزوری که به دنبالش هستیم تا پایان امسال یا حتی اوایل سال آینده اتفاق نخواهد افتاد و باید تا نیمه دوم سال آینده برای تغییرات صبر کنیم.

    او به افراد فعال در بازار سهام انرژی توصیه کرد: اگر وجودتان در این حوزه ضرورت دارد، در حالت دفاعی باشید. همین‌طور توصیه می‌شود به سمت پالایشگاه‌ها بروید که سود متوسط اما مطمئن‌تری ارائه می‌کنند. بازار ال‌ان‌جی (گاز مایع طبیعی) فعلاً خیلی خوب است اما از قرار معلوم استرالیا 60 میلیون تن تولید کرده و در کل جهان نیز 244 میلیون تن قرار است روانه بازار شود.

    هویت در رابطه با کندی اقتصاد چین و تأثیر آن بر قیمت‌ها، تصریح کرد: ما تابستان را با قیمت 65 دلاری نفت در هر بشکه شروع کردیم و پیش‌بینی می‌کردیم تولید آمریکا کاهش یابد که این‌طور نشد و در عوض ایران با گروه 1+5 به توافق رسید. بازار روی این ماجرا حساب نکرده بود. از طرفی هم مشکلات چین شدت گرفت.

    هویت با اشاره به اینکه سه مورد فوق، قیمت نفت را به سطح کنونی یعنی 45 تا 50 رسانده، گفت: بازار به دقت چین و بازده آن را زیر نظر خواهد داشت. البته تقاضای کالا و نفت در چین بسیار قوی بوده است. در حوزه نفت نیز چیزی که باید به آن توجه کنیم، بنزین است. تقاضای بنزین اخیراً افزایش یافته و علت آن نیز تمایل شدید مردم به ماشین‌های شاسی بلند است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها