عصر خودرو

بازگشت خوشبینی بعد از اعلام شاخص PMI در نقاط مختلف جهان؛

خوانش عدد بالای ۵۰ در اقتصادهای بزرگ

پرویز امانیان/ هلدینگ آتیه اندیشان مس

عصر بازار- سطوح فعالیت های تولیدی و غیرتولیدی چین در ماه ژوئن به طور غیرمنتظره شتاب گرفت و دومین اقتصاد جهان، فصل نخست ۲۰۱۷ را با قدرت به پایان رساند.

خوانش عدد بالای ۵۰ در اقتصادهای بزرگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،بر اساس اعلام اداره ملی آمار چین(NBS)، شاخص PMI این کشور در ماه ژوئن 51.7 اعلام شد، در حالی انتظار کاهش این شاخص تا 51 وجود داشت. این رقم بهترین میزان از ماه مارس(51.2) به شمار می رود. میزان PMI فعالیت های تولیدی چین از هر ماه به ماه دیگر تغییر می کند. اعداد بالای 50 نشان دهنده بهبود فعالیت ها و کمتر از 50 نیز حاکی بدتر شدن وضعیت است. به عبارت دیگر، هر چه فاصله از عدد 50 بیشتر شود، حاکی از بهبود یا کاهش سرعت است.
    نمودار 1- شاخص PMI بخش تولیدی چین/منبع: اداره ملی آمار چین

    اداره ملی آمار چین اعلام کرده که سفارش های جدید، تولید و سفارش های جدید صادراتی با سرعتی بالاتر از ماه می رشد داشته است. بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: قدرت این شاخص در دو ماه اخیر نشانه خوبی از سطح فعالیت ها در ماه های آتی است.
    در حالی که پرسش های زیادی درباره صحت داده های دولتی چین وجود دارد، این گزارش ها پیشنهاد می کند که اقتصاد چین در نیمه دوم سال به سمت تقویت پیش می رود. البته بازارها برای اثبات داده های PMI چین، چشم به گزارش «مارکیت» دوخته اند که به زودی منتشر می شود.
    همچنین هزینه تولید در این کشور برای سومین ماه پیاپی کاهش یافت. شاخص PMI بخش غیرتولیدی که بخش های خدمات و ساختمان را در اقتصاد چین در بر می گیرد در ژوئن به 54.9 رسید.
    اداره ملی آمار چین اعلام کرد: شاخص PMI بخش خدمات در ژوئن به 53.8 رسید که 0.3 بالاتر از ماه می بود. شاخص PMI بخش ساختمان به 61.4 رسید که حاکی سرعت بهبود فعالیت ها در این بخش بود.
    نمودار 2- شاخص PMI بخش غیر تولیدی چین/منبع: اداره ملی آمار چین

    نگرانی ها از اقتصاد چین
    گزارش CNBC حاکی است، شاخص PMI کایکسین چین در ژوئن 50.4 بوده که بالاترین رقم طی سه ماه اخیر به شمار می رود. این شاخص بر شرکت های کوچک و خصوصی تمرکز دارد، در حالی که داده های رسمی اداره ملی آمار چین که در ابتدا اشاره شد، شرکت های بزرگ را مدنظر قرار می دهد.
    البته نظرات در مورد این آمارها متفاوت است. به گزارش CNBC، نگرانی ها در مورد اقتصاد چین افزایش یافته، به طوری که سیاستگذاران تلاش هایی را برای تقویت اهرم های سرمایه گذاری انجام داده اند. داده های اخیر PMI می تواند تا اندازه ای تصویر بهتری را ارائه کند.
    رویترز، حفظ مخارج مربوط به محرک ها را بیش از یک چالش برای مسئولان چین بویژه از جنبه اعتباری و کندی در بخش کلیدی ساخت و ساز ارزیابی کرده است. به نظر می رسد، صندوق های پوششی و سایر مدیران مالی با توجه به افزایش موقعیت های خرید مس، پشتیبان این نگاه باشند که افزایش اخیر قیمت این فلز تداوم داشته باشد.
    «مودیز» نگرانی خود را نسبت اینکه تلاش های چین برای رشد اقتصاد منجر به افزایش بدهی شود، ابراز کرد. برآورد موسسه «نومورا» نشان می دهد که بدهی بخش غیرمالی این کشور در فصل نخست امسال به 191 تریلیون یوان معادل 251 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. این رقم در پایان 2015 حدود 158 تریلیون یوان معادل 231 درصد GDP بود.
    دولت چین، رشد 6.5 درصدی را برای امسال هدفگذاری کرده است. بر اساس گزارش رویترز، رشد پارسال این کشور 6.7 درصد بوده است که ضعیف ترین رشد طی 26 سال اخیر محسوب می شود.

    شاخص PMI در اروپا و آمریکا
    بر اساس گزارش های جدید، آلمان، اتریش و هلند در اروپا، قوی بودند و بازگشت یونان به مسیر رشد نیز مغتنم شمرده شد. در مجموع شاخص PMI مارکیت از تولیدات ناحیه یورو در ماه ژوئن 57.4 بود.
    نمودار 3- شاخص PMI ماه ژوئن در اروپا

    آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا برای دستیابی به سریع ترین رشد شاخص PMI تولید از سال 2011 تاکنون کمک کردند. شاخص PMI بریتانیا در ماه گذشته میلادی به 54.3 کاهش یافت که کندترین رشد در سه ماهه اخیر بود. اعداد بالای 50 نشان دهنده رشد است، اما آمار اخیر حاکی از کند شدن اقتصاد این کشور در سال 2017 خواهد بود. هرچند بنگاه ها گزارش دادند که تولید و سفارش های جدید در ژوئن رشد داشته، ولی روند آن کندتر از ماه می بوده است.
    شاخص PMI تولید در روسیه نیز گرچه در کمترین میزان طی 11 ماه اخیر قرائت شد، اما در ماه ژوئن بالاتر از 50 بود و به 50.3 رسید. تولید صنعتی این کشور در ماه های اخیر قوی بوده، ولی خرده فروشی ضعیف مانده است.
    همچنین شاخص PMI تولید آمریکا (انستیتو مدیریت منابع معروف به ISM) از 54.9 در ماه می به 57.8 در ژوئن افزایش یافت که بالاترین خوانش از آگوست 2014 بود. کارفرمایان آمریکایی به ISM گفته اند که سفارش های جدید، تولید و اشتغال در ماه ژوئن رشد داشته است.

    واکنش بازار مس
    بعد از اعلام شاخص PMI چین، بازار فلزات به این موضوع واکنش نشان داد و قیمت مس با افزایش مواجه شد. قیمت مس سه ماهه  تا نزدیکی 6000 دلار در هر تن پیش رفت و در هفته گذشته روزهای متعادلی را پشت سر گذاشت. علاوه بر این موضوع، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن طی هفته های اخیر در حال کاهش بوده است. نوسان موجودی مس یکی از محرک های اصلی قیمت است. مس در انبارهای مختلف شامل انبارهای بورس فلزات لندن و بورس شانگهای نگهداری می شود. همچنین ذخایر تضمین شده مس چین تاثیر خاص خود را بر بازار دارد.
    نمودار 4- روند قیمت مس در ماه های اخیر

    برچسب ها