عصر خودرو

مدیر عامل بورس تهران خبر داد:

پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد شرکت های بورسی

عصر بازار: مدیر عامل بورس تهران از پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد شرکت های بورسی در سال ۹۳ خبر داد.

پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد شرکت های بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، حسن قالیباف اصل در نشستی که با رئیس کل اداره مالیاتی کشور و مدیران فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی و بازار سرمایه می‌توانند به یکدیگر کمک‌های متقابلی داشته باشند.
    وی ادامه داد: هم اکنون 316 شرکت در بورس تهران پذیرفته شده‌اند که ارزش بازار آن‌ها به 290 هزار میلیارد تومان می‌رسد. ارزش بازار فرا بورس ایران نیز در حدود 90 هزار میلیارد تومان است و در مجموع حدود 380 هزار میلیارد تومان ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه است.
    قالیباف اصل به انواع مالیاتی که در بورس پرداخت می‌شود اشاره کرد و گفت: در بورس اوراق بهادار دو نوع مالیات پرداخت می‌شود. مالیات بر درآمد شرکت‌ها که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌پردازند و دیگری مالیات بر معاملات است که توسط افرادی که در بورس اقدام به فروش می‌کنند پرداخت می‌شود.
    وی ادامه داد: بر اساس آمار، مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی که در سال 91 پرداخت شد معادل 3 هزار و 800 تومان بوده، سال 92 به 5هزار میلیارد تومان و در سال 93 به 6 هزار میلیارد تومان رسید.
    وی به میزان پرداخت شده مالیات بر معاملات اشاره کرد و گفت: مالیات بر معاملات حدود نیم درصد از ارزش معاملات است که فروشنده پرداخت می‌کند و در سال 91 برابر با 150 میلیارد تومان، سال 92 با سه برابر رشد حدود 450 میلیارد تومان و سال 93 برابر با 277 میلیارد تومان بوده است.
    مدیر عامل بورس تهران به شفافیت ناشران بورسی تاکید کرد و گفت: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به دلیل شفافیت صورت‌های مالی، مالیات را در زمان مقرر پرداخت می‌کنند، به خصوص مالیات معاملات که توسط شرکت سپرده گذاری بلافاصله کسر می شود و در وجه سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود.
    قالیباف اصل گفت: بازار سرمایه در حوزه مالیات با مشکلاتی مواجه است که نیاز به شفاف سازی دارد. به عنوان مثال شرکت‌هایی که قصد ورود و پذیرش در بورس را دارند آمادگی پرداخت مالیات پس از ورود به بورس را دارند و تقاضا دارند این سازمان مسائل مالیاتی حال آن‌ها را مد نظر قرار دهد.
    سخنگوی بورس تهران به استاندارد شماره 15 اشاره کرد و اظهار داشت: استاندارد شماره 15 که یکسال هم به شرکت‌ها فرصت داده است می‌تواند شرکت‌های بورسی را تحت تأثیر قرار دهد و اگر یک رویه مشخص و شفاف در نظر گرفته شود می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.
    قالیباف اصل خاطر نشان کرد: در قانون توسعه نهادها بحث مالیات بر ارزش افزوده خدمات بورسی شامل معافیت شده است و شورای بورس هم این خدمات را اعلام کرده است. 

    برچسب ها