عصر خودرو

معاون امور بین الملل وزیر نفت خبر داد:

مذاکره ایران با ۲۷ شرکت خارجی برای امضای ۲۰۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی

عصر بازار- معاون امور بین الملل وزیر نفت گفت: دولت ایران در حال مذاکره در مورد پروژه های نفتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با ۲۷ شرکت خارجی است و برخی از این قراردادها احتمالا خیلی زود بسته خواهند شد.

مذاکره ایران با ۲۷ شرکت خارجی برای امضای ۲۰۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران گفت، دولت ایران در حال مذاکره در مورد پروژه های نفتی به ارزش 200 میلیارد دلار با 27 شرکت خارجی است و برخی از این قراردادها احتمالا خیلی زود بسته خواهند شد.

    توتال فرانسه و سی ان پی سی چین هفته گذشته یک قرارداد چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی عظیم پارس جنوبی ایران منعقد کردند که اولین قرارداد سرمایه گذاری در نوع خود از زمان لغو تحریم های ایران به شمار می رود.

    زمانی نیا در حاشیه یک کنفرانس نفتی در استانبول ترکیه در مصاحبه با سی ان ان گفت: «من می توانم به شما اطمینان دهم که این (قرارداد با توتال) آخرین قرارداد نیست... در طی چند هفته آینده ما شاهد انعقاد قراردادهای دیگری خواهیم بود.»

    زمانی نیا گفت، ایران در حال مذاکره با شرکت های اروپایی و آسیایی از جمله بی پی، گازپروم و لوک اویل روسیه و پتروناس مالزی است. وی به نام هیچ شرکت آمریکایی ای اشاره نکرد.

    شرکت لوک اویل حاضر به اظهارنظر در خصوص جزئیات این مذاکرات نشده اما اضافه کرده که قبلا نسبت به توسعه دو میدان در ایران ابراز علاقمندی کرده بود.

    شرکت های بی پی، گازپروم و پتروناس هم به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده اند.

    زمانی نیا افزود: «بسیاری (از شرکت ها) نگفته اند که منتظر امضای تمدید معافیت تحریم های ایران توسط ترامپ بوده اند،؛ اما در واقع آنها منتظر این اقدام بودند... بعد از امضای وی... این مذاکرات صورت گرفت.»

    معاون وزیر نفت ایران گفت: «بازار جهانی با مازاد عرضه مواجه است، اما ما فکر می کنیم تا پایان سال 2017، یعنی در سه ماهه پایانی سال، شاهد نتیجه بهتری (از نظر قیمت نفت) خواهیم بود.

    به رغم تمدید معافیت ایران از تحریم های هسته ای دولت آمریکا، واشنگتن همچنان تحریم هایی را علیه ایران در حال اجرا دارد که مانع از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران می شود. به علاوه به دلیل تداوم برخی از تحریم ها از جمله تحریم معاملات دلاری، برخی دیگر از شرکت های غربی نیز تاکنون تمایلی برای ورود به بازار ایران نداشته اند.

    برچسب ها