عصر خودرو

دلار به زیر مرز ۳۴۵۰ تومان رفت

انعکاس برجام در «استانبول»

عصر بازار: روز دوشنبه، شاخص بازار ارز برای اولین بار در ۲۰ روز گذشته از سطح ۳۴۵۰ تومان پایین آمد. دلار روز گذشته با ۱۵ تومان کاهش به قیمت ۳۴۴۵ تومان رسید، امری که بازتاب ادامه پیش رفتن برجام در بازار بود.

انعکاس برجام در «استانبول»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با صدور دستور آمادگی برای لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، مقاومت دلالان ارزی که روز یکشنبه در برابر افت قیمت ایستادگی کرده بودند، شکسته شد. در گزارش روز گذشته خود به زورآزمایی دلالان بازار ارز با انتظارات و مقاومت آنها در برابر کاهش قیمت اشاره شده بود. به نظر می‌رسد این دسته تنها توانستند در برابر افت دلار نقش سرعت گیر را ایفا کنند، چرا که پس از امضای فرمان لغو تحریم‌ها جهت بازار کاهشی شد و دلار به کمترین قیمت از 7 مهر 94 رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که دلار در 10 روز گذشته تا آستانه قیمت 3500 تومان بالا رفته بود. جدا از شوک خبری، رسیدن به روزهای انتهایی ماه که کاهش نقدینگی بازار را به همراه دارد و رکود تقاضا در ماه محرم دیگر عواملی بودند که به قیمت دلار فشار وارد کردند. دوشنبه همسو با کاهش ارزش دلار و افت بهای جهانی اونس،‌ سکه تمام بهار آزادی نیز 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 942 هزار تومان رسید.

    دلار که در ساعات انتهایی روز یکشنبه، تا قیمت 3463 تومان بالا رفته بود، به دنبال دستور رئیس‌جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی‌بر لغو تحریم‌های ایران در روز یکشنبه، صبح دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. فروش‌های پشت خطی آخر وقت یکشنبه موجب شد که دلار معاملات خود را در ابتدای روز دوشنبه با قیمت 3454 تومان آغاز کند. این قیمت 5 تومان کمتر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روند کاهشی، دلار تا ساعت 3 بعدازظهر 9 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و چنان‌که اشاره شد به قیمت 3445 تومان رسید. این کمترین قیمت شاخص بازار ارز از هفتم مهر بود. کاهش قیمت دلار در حالی اتفاق افتاده که در مقاطعی از 10 روز گذشته این ارز تا آستانه سطح 3500 تومان نیز بالا رفت، اما تحت تاثیر رویدادهای مربوط به برجام، قیمت در روزهای اخیر مسیر خود را عوض کرد.

    تقسیم‌بندی معامله‌گران

    دوشنبه، میان معامله‌گران آتی بازار هیجان نسبتا زیادی وجود داشت. معامله‌گران آتی روز گذشته به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شدند؛ گروه اول کسانی بودند که با برخی رفتارهای هیجانی و خریدهای فردایی سعی داشتند در برابر افت قیمت مقاومت کنند. در مقابل این گروه، معامله‌گرانی حضور داشتند که تلاش می‌کردند با خالی‌فروشی یعنی فروش صوری ارز قیمت را با کاهش بیشتری مواجه کنند. علت اصلی خالی‌فروشی این دسته به انتظار کاهشی آنها مربوط بود. در سوی معامله‌گران نقدی، بیشتر موقعیت فروش دیده می‌شد. در فضای کاهشی بازار، برخی از معامله‌گران نقدی نیز ترجیح داده بودند که معامله خاصی انجام ندهند و تنها نظاره‌گر فعالیت سایر معامله‌گران باشند. دلیل افت تقاضا جدا از اثرات روانی فرمان لغو تحریم‌ها به کاهش تقاضای حواله‌ای نیز نسبت داده شده است. به گفته فعالان، در دهه ابتدایی محرم به‌طور سنتی تقاضا در بازار ارز افت پیدا می‌کند و معامله‌گران خریدهای خود را به پس از این بازه زمانی منتقل می‌کنند. با وجود روند کاهشی هفته جاری برخی از نوسان‌گیران اعتقاد دارند که پس از پایان دهه ابتدایی محرم و ورود دوباره تقاضا، قیمت به سطح بالاتر باز خواهد گشت. به گفته آنها با گذشت اثرات روانی خبر لغو تحریم‌ها احتمال افزایش قیمت بیشتر خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها