عصر خودرو

حال ناخوش اژدهای آسیا

کندترین رشد اقتصادی ۹ سال اخیر چین رقم خورد

عصر بازار: سقوط رشد اقتصادی چین به زیر هفت درصد که برای نخستین بار طی ۹ سال اخیر اتفاق افتاد، فشارها را برای کاهش بیشتر نرخ بهره و اعمال سایر سیاست‌های پولی بر پکن افزایش داد.

کندترین رشد اقتصادی ۹ سال اخیر چین رقم خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بنابر اعلام اداره ملی آمار چین، رشد اقتصاد این کشور روز گذشته، برای نخستین بار پس از بحران بزرگ مالی جهان در سال 2009، به زیر 7 درصد سقوط کرد.

    بر اساس این گزارش، اداره ملی آمار چین روز گذشته اعلام کرد: دومین اقتصاد قدرتمند جهان، در سه‌ماهه سوم سال، یعنی حدفاصل جولای تا سپتامبر 2015، نسبت به مدت مشابه سال قبل، تنها 6.9 درصد رشد کرده است.

    تحلیلگران اقتصادی معتقدند گرچه این نرخ رشد اعلامی همچنان بیشتر از پیش بینی‌های انجام شده است، اما هنوز هم کمترین نرخ رشد اقتصادی این کشور از زمان آغاز بحران مالی جهان تاکنون محسوب می‌شود.

    تحلیلگران اقتصادی پیشتر اعلام کرده بودند نرخ رشد اقتصادی چین در این برهه زمانی 6.8 درصد خواهد بود ضمن اینکه این رقم در سه ماهه دوم سال جاری، 7 درصد اعلام شده بود.

    اما بر اساس آمارهای اعلام شده، نرخ رشد تولیدات صنعتی در چین در سه ماهه سوم سال جاری 5.7 درصد بوده است. این در حالیست که تحلیل‌گران پیشتر این رقم را 6 درصد پیش بینی کرده بودند.

    «جولین اوانس پریچارد»، تحلیلگر موسسه «کپیتال اکونومی» در سنگاپور می‌گوید: شرایط واقعی کنونی تحت کنترل ولی پایدار است. به گفته وی، سرمایه‌گذاری مالی قوی‌تر و رشد سریع‌تر اعتبارات، خطرات رو به پایینی که متوجه رشد اقتصادی چین در فصول آتی است را محدود خواهند کرد.

    انتشار این آمارها باعث خواهد شد سیاست گذاران اقتصادی در چین تحت فشار قرار بگیرند و دولت به منظور پایان دادن به این نگرانی فزاینده سرمایه گذاران، از اقتصاد این کشور حمایت‌های بیشتری انجام دهد.

    رهبران چین، پس از شوکی که با کاهش ارزش یوآن، به بازارهای جهان وارد کردند، طی ماههای اخیر تلاش کرده‌اند تا به بازارهای جهانی اطمینان خاطر دهند که اقتصاد این کشور کاملا تحت‌ کنترل است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، پیشتر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: کاهش رشد اقتصادی چین، اتفاقی «معمول» در جریان تعدیل ساختار اقتصادی است.

    اقتصاددانان بانک ANZ معتقدند: با کندی رشد اقتصاد، خطر تورم منفی افزایش می‌یابد. آنها تاکید می‌کنند که چین باید میزان نسبت ذخیره سپرده (RRR) را در سه ماهه چهارم سال 0.5 درصد دیگر پایین آورد.

    آمار تازه رشد اقتصادی در چین همچنین به کاهش بهای نفت نیز انجامیده به‌طوریکه بهای نفت «وست‌تگزاس» برای عرضه در ماه نوامبر، با 10 سنت کاهش و نفت خام «برنت» با 12 سنت کاهش در بازارهای آسیا روبه‌رو شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها