عصر خودرو

مدیرعامل مپنا:

ایران موفق به تولید توربین های جدید گازی در کلاس E شد

امکان افزایش ۵ هزار مگاواتی تولید برق بدون سرمایه گذاری جدید

عصر بازار- مدیرعامل شرکت گروه مپنا گفت: با جایگزینی تمامی ۱۷۰ توربین کلاس E در کشور با توربین های جدید MGT-۷۰ (۳) مپنا، بدون سرمایه گذاری جدید در بحث ساخت نیروگاه، ۵ هزار مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور افزوده می شود.

ایران موفق به تولید توربین های جدید گازی در کلاس E شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، «عباس علی آبادی» مدیرعامل شرکت گروه مپنا در نشستی خبری اظهار داشت: 6 سال پیش پروژه ای در مپنا برای ارتقای یکی از توربین های گازی موجود در سبد محصولات گروه تعریف شد که هدف از این پروژه، توسعه توربینی بود که بتواند با به روزسازی ناوگان موجود، ظرفیت و راندمان شبکه برق کشور را افزایش دهد.

    وی افزود: این هدف در سه مرحله محقق شده است که محصول مرحله اول +MAP2 ، محصول مرحله دوم به نام MAP2A و سومین محصول این پروژه تحقیق و توسعه ای که تحت عنوان پروژه MAP2B نام گذاری شد، توربین گازی پیشرفته MGT-70 (3) است.

    علی آبادی با بیان اینکه "ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد ایزو، 185 مگاوات است"، گفت: این ظرفیت نسبت به ظرفیت 157 مگاواتی توربین های قدیمی کلاس E که حدود 170 واحد آن در سراسر کشور در مدار بهره برداری است، رشدی 28 مگاواتی دارد که این 28 مگاوات در صورت اصلاح و به روزسازی توربین های قدیمی با تکنولوژی کسب شده در توربین های جدید، به ظرفیت عملی تولید برق این واحدها افزوده می شود.

    مدیرعامل شرکت گروه مپنا تصریح کرد: با جایگزینی تمامی 170 توربین کلاس E در کشور با توربین های جدید MGT-70 (3) مپنا، بدون سرمایه گذاری جدید در بحث ساخت نیروگاه، 5 هزار مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور افزوده می شود.

    وی ادامه داد: نیروگاههای که تحت مالکیت گروه مپنا بوده به منظور جایگزینی و ارتقای توان تولید توربین های کلاس E آنها در دستور کار قرار گرفته اند و همچنین این توربین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق که بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی تاریخ کشور است نیز نصب شده و اکنون در مدار بهره برداری است.

    علی آبادی در خصوص زمان مورد نیاز برای تجهیز نیروگاههای موجود به توربین های جدید گازی ساخت داخل گفت: می توانیم در بازه زمانی 45 روزه یک توربین قدیمی کلاس E را به توربین های جدید ارتقا دهیم که در این صورت راندمان نیروگاه ها در حالت سیکل ساده به 36.4 درصد افزایش می یابد.

    مدیرعامل شرکت گروه مپنا با بیان اینکه "هیچ کاری مثل ارتقای توربین های موجود کلاس E با تکنولوژی جدید توربین های MGT-70 (3) مپنا برای نیروگاه داران سودآور نیست"، گفت: با افزایش 2.5 درصدی راندمان واحدهای قدیمی، به همین میزان در مصرف سوخت صرفه جویی شده و در درازمدت سود سرشاری ناشی از صرفه جویی و ارتقای راندمان تولید به دنبال خواهد داشت.

    وی افزود: قاعدتاً وزارت نیرو با اعمال تعرفه های تشویقی از تبدیل تروبین های قدیمی به توربین های جدید حمایت می کند و در این صورت می توانیم تا پایان سال توربین های 20 تا 30 واحد نیروگاهی را ارتقا دهیم.

    علی آبادی خاطرنشان کرد: لیسانس این توربین های جدید در اختیار گروه مپنا است و تمامی تکنولوژی آن در فرآیند تحقیق و توسعه مپنا به دست آمده و حتی مواد اولیه ساخت پره ها را نیز بومی سازی و داخلی سازی کرده ایم.

    مدیرعامل شرکت گروه مپنا با بیان اینکه "با شرکت های GE، زیمنس و میتسوبیشی همکاری هایی داریم"، گفت: در خصوص تولید محصولات جدید با شرکت GE مذاکراتی داشته ایم اما هنوز این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

    وی افزود: یکی از پرفروش ترین توربین های گازی در جهان همین توربین های کلاس E است اما هیچ کدام از تولیدات شرکت های مطرح همچون GE، زیمنس و آنسالدو در این کلاس، راندماین 36.4 درصدی که توربین جدید ساخت ایران دارد، ندارند و بهترین محصولات مشابه آن دارای راندمانی 36 تا 36.2 درصدی هستند.

    برچسب ها