عصر خودرو

ساختار انرژی کشور معیوب است

عصر بازار- یک کارشناس حوزه انرژی بر این باور است که سیاستگذاری انرژی با وجود اهمیت فراوان، در ایران مغفول مانده لذا لازم است که به ساختارهای موجود توجه بیشتری شود.

ساختار انرژی کشور معیوب است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اکبر صادقی تاکید کرد: تدوین سیاست‌های ایجابی با قید قابلیت اجرایی شدن آنان در فضای حکمرانی حوزه انرژی کشور و تلاش جهت به ثمر نشستن منافع ملی و منافع راهبردی، منافع تاکتیکی، منافع حیاتی  وحقوق نسل آینده  امری ضروری است.

    به گفته وی، حوزه انرژی همواره یکی از پرچالش ترین موضوعات کشور در سطوح ملی-منطقه ای و بین‌المللی بوده است. تاثیرات این حوزه بر ارکان حاکمیتی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی سبب شده تا این حوزه همواره از مسایل اصلی کشور قلمداد شود.

    صادقی با بیان اینکه در تنظیم سیاست انرژی دولت‌ها به دنبال حل مشکلات هستند و سیاست ملی انرژی زیر بنای تدوین و اجرای مجموعه‌ای از اقدامات ناظر برفعالیت‌های بخش انرژی است، عنوان کرد: از آنجا که زیربخش‌های مختلف انرژی یکدیگر را متأثر می‌کنند، بنابراین به منظور اتخاذ تصمیمات یکپارچه در بخش انرژی، تدوین سیاست ملی انرژی ضروری است تا اهداف از پیش تعیین شده قابل حصول شود.

    وی ادامه داد: در این رویکرد بخاطر عدم وجود سیاستگذاری انرژی واحد، وزارت خانه های نفت و نیرو  برای مداخله در بازار تنها از طریق وضع قوانین و مقررات و اصلاح ساختار در صدد توسعه و نفوذ سازمان خود در عرصه داخلی و خارجی هستند اما  سیاست ملی انرژی در این میان تعیین کننده است وتمامی قوانین ومقررات براین اساس تدوین و تنظیم میشود.

    این کارشناس تصریح کرد: هرچند در ایران تا کنون سیاست مدون انرژی و به تبع آن قانون جامع انرژی وجود نداشته است ولی این مشکل و نقص به معنای فقدان قوانین مختلف مربوط به هر یک از زیر بخش‌های انرژی نیست. قوانین و مقررات انرژی در ایران گرچه در مقاطع مختلف تا حدودی پاسخگوی نیازهای بخش‌های ذیربط بوده ولی با توجه به اهداف توسعه و سیاست‌های تدوین شده در پرتو چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و همچنین الزامات ناشی از بهینه سازی سیستم تولید و مصرف انرژی در کشور نمی‌تواند پاسخگو باشد زیرا یکپارچگی مورد نظر در این بخش مورد توجه قرار نگرفته و بخش انرژی با چالش‌های جدی مواجه شده است.

    صاداقی افزود: بنابراین طی سالیان گذسته برنامه های تدوین شده در راستای سند چشم انداز محقق و عملی نشده مزید بر این علت است. دولت برای آن که بتواند چالش‌های اساسی پیش رو را حل نموده و به اهداف کلان دسترسی یابد می‌بایست ضمن تبیین سیاست ملی انرژی و تعیین اهداف آن از ابزارهایی استفاده کند که دستیابی به اهداف را تسهیل نماید باید ازاصلاح ساختار انرژی در کشور شروع کند که معیوب است.

    به گفته وی این مهم زمانی اتفاق می افتد که متولیان امر انرژی در کشور اتفاق نظر در راهبرد کلان انرژی کشور را داشته باشند. بنابراین ضروری است که وزرای نفت و نیرو دولت دوزداهم ضمن اتحاد و انسجام فکری در سیاستگذاری انرژی با رویکرد منافع ملی تدبیر در مدیریت فصل مشترک این امر مهم حضور پیدا کنند.

    برچسب ها