عصر خودرو

پس از ایران؛

توتال این بار میدان نفتی الشاهین قطر را توسعه می‌دهد

عصر بازار- مدیرعامل توتال جمعه این هفته (۲۳ تیر) به قطر می‌رود تا قرارداد توسعه میدان نفتی الشاهین را با این کشور نهایی کند،‌ پس از قرارداد توتال برای توسعه پارس جنوبی حس رقابت قطری‌ها در برابر ایران تهییج و منجر به این قرارداد می‌شود.

توتال این بار میدان نفتی الشاهین قطر را توسعه می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شرکت بزرگ نفتی فرانسوی (توتال) با تمرکز بر روی مسئله اقتصادی و تلاش می‌کند تا بدون توجه به مسائل سیاسی در منطقه خلیج فارس سرمایه‌گذاری کند.

    پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال روز گذشته اعلام کرد به رغم تنش‌های سیاسی بین قطر و چندین کشور همسایه عربی 14 جولای (23 تیر) به دوحه سفر می‌کند تا قرارداد توسعه بزرگترین میدان نفتی قطر «الشاهین» رانهایی کند.

    هفته گذشته توتال نخستین قرارداد بعد از تحریم‌ها را با ایران امضا کرد. این قرارداد 20 ساله برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی امضا شد.

    توتال امضای این قرارداد را بدون توجه به تنش‌های منطقه‌ای و حتی رشد تنش‌ها بین ایران و عرب دنبال می‌کند.

    پویانه گفت: تنش‌ها بین قطر و 4 کشور عربی رو به افزایش است و البته حساسیت‌هایی هم برای ما ایجاد می‌کند اما موقعیتی است که توتال می‌تواند به عنوان پلی برای تفاهم این کشورها عمل کند. ما تجربه خاصی برای انجام معاملات در شرایط ناامنی ژئوپلیتیکی داریم.

    شرکت توتال در سال 1920 تاسیس شد و تاکنون در بین رقبای اصلی خود توانسته با تمرکز صرف روی مسائل اقتصادی مسیر پیشرفت را هموار کند.

    ولنتینا کرتچما مدیر همکاری‌های مؤسسه وود مکنزی گفت: به نظر می‌رسد توتال بتواند عاملی برای فرو نشاندن تنش‌های سیاسی منطقه عمل کند چرا که تنها تمرکز این شرکت بر روی مسائل اقتصادی است.

    توتال پروژه‌های بسیار زیادی در امارات، عربستان، عراق دارد و پیش از عقد قرارداد با ایران به قطر سفر کرده بود و درباره توسعه میدان الشاهین مذاکره کرده بودند که قرار است جمعه 23 تیر ماه برای نهایی کردن این قرارداد به قطر سفر کند.

    در این میان شرکت‌های داچ‌شل و بی‌پی نیز رقیب‌های جدی برای توتال در توسعه میادین نفت و گاز قطر هستند. 2 شرکت داچ‌شل و بی‌پی هم با امیر قطر نشستی برگزار کرده و پس از این نشست‌ها بود که امیر این کشور عربی نشین اعلام کرد تولید گاز خود را 30 درصد افزایش خواهد داد.

    برچسب ها