عصر خودرو

لزوم پیگیری مسئولین برای کاهش قیمت اوراق مسکن

عصر بازار- افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند رکود بازار به شمار می‌آید و به گفته برخی کارشناسان بالا بودن نرخ تسهیلات علاج خانه دار شدن مردم و به خصوص اقشار متوسط جامعه نیست.

لزوم پیگیری مسئولین برای کاهش قیمت اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، همزمان با نزدیک شدن به  نیمه تابستان و اوج معاملات، پیش بینی می‌شود نرخ هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن وارد کانال 90 هزار تومان و حتی 100 هزار تومان نیز شود؛ چرا که در تابستان سال گذشته در مقطعی هر برگ اوراق قیمت 100 هزار تومان را نیز تجربه کرد.

    به علاوه معاملات اوراق تسهیلات مسکن یکی از راه‌های خانه‌دار شدن است که از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده و هم اکنون بیش از 20 نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود.

    بر این اساس سقف فردی تسهیلات خرید از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 600 میلیون ریال، در مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر500 میلیون ریال و سایر مناطق شهری 400 میلیون ریال است.

    در این رابطه محسن عدالت‌خواه کارشناس بازار مسکن ، پرداخت هزینه بالای برای خرید اوراق تسهیلات مسکن را راه باطلی تلقی کرد و گفت: دولت باید در سیاست‌های خانه‌دار کردن مردم تجدیدنظر کند، زیرا تسهیلات‌دهی با نرخ سود بالا یا خرید اوراق گران مردم را صاحب خانه نمی‌کند.

    وی با اشاره به لزوم پیگیری مسئولین برای کاهش قمیت اوراق تسهسلات مسکن جهت جلوگیری از سفته بازی در بازار تصریح کرد: متاسفانه فروش این اوراق به قیمت‌های سلیقه‌ای بازار سیاهی ایجاد کرده است.

    این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کاهش نرخ اوراق مسکن موجب رونق بازار مسکن خواهد شد، اظهار کرد:  ورود دولت برای ساماندهی نرخ اوراق حق‌تقدم مسکن در راستای کاهش قیمت آن می‌تواند دلالی ها رخ داده در این بازار را از بین برده و به ثبات نسبی قیمتها در بخش مسکن کمک کند.

    عدالت‌خواه در ادامه اظهار کرد: دولت باید سیاست‌ها کم هزینه برای خانه‌دار کردن مردم در پیش بگیرد و وزارت راه و شهرسازی به ویژه بانک مسکن به عنوان متولی تسهیلات‌دهی در حوزه خانه‌دار شدن مردم باید همسو با توان مالی مردم نسبت به ارایه وام با سود کم اقدام کند.

    وی تاکید کرد: تسهیلات گران نمی‌تواند علاج خانه‌دار شدن مردم باشد.

    این کارشناس بازار مسکن در انتها خاطر نشان کرد: زمانی که نرخ سود این تسهیلات یا اوراق آن گران باشد به طور حتم نمی‌تواند برای اقشار هدف مفید واقع شود.

    برچسب ها