عصر خودرو

اوج‌گیری روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا

عصر بازار- همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در حالی قرار است بیشتر شود که براساس گزارش های منتشر شده، واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ با رشد حدود ۵ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.

اوج‌گیری روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق تهران، روابط ایران و اتحادیه اروپا با همکاری های دو طرف اوج می گیرد. درست بعد از اینکه مذاکرات رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برای گسترش مناسبات گمرکی و توسعه و تسهیل تجارت در بروکسل انجام شد. این مذاکره میان مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران و مدیر کل گمرک و مالیات اتحادیه اروپا صورت گرفت.

    همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در حالی قرار است بیشتر شود که براساس گزارش های منتشر شده، واردات اتحادیه اروپا از ایران در 4 ماهه نخست سال 2017 با رشد حدود 5 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 3.413 میلیارد یورو رسید. بر اساس این گزارش مبادلات دو طرف از 2.887 میلیارد یورو در 4 ماهه نخست 2016 به 6.557 میلیارد یورو در 4 ماهه نخست امسال رسیده است.

    از طرف دیگر هم، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه های ژانویه تا آوریل 2017 با رشد 44 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 3.144 میلیارد یورو رسیده است. در  4 ماهه نخست 2016 صادرات اتحادیه اروپا به ایران 2.17 میلیارد یورو اعلام شده بود.

    آنطور که گفته می شود، بعد از برجام و لغو تحریم های نفتی، واردات اتحادیه اروپا از ایران رشدی زیادی داشته است. همچنین هم بیشترین کشوری که در اتحادیه اروپا از ایران واردات داشته، ایتالیا است. ایتالیا در سه ماهه نخست سال قبل 121 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با ازسرگیری خرید نفت ایران در 4 ماهه نخست 2017 بالغ بر 8.2 برابر شده و به یک میلیارد یورو رسیده است.

    سال گذشته هم منوال به همین صورت بود و ایتالیا مهمترین خریدار اروپایی برای محصولات ایرانی بود. در نیمه اول سال 95، صادرات ایران به این کشور 261میلیون و 517هزار دلار بوده؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال 94، صادرات ایران به این کشور 226میلیون دلار بود. به این ترتیب صادرات به این کشور طی این مدت 15.76درصد رشد داشته است.

    همچنین در شش ماه اول سال 95، اسپانیا با خرید 149 میلیون دلاری کالای ایرانی در رتبه دوم کشورهای هدف عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت. در حالی که این میزان در مدت مشابه سال 94 به ارزش 117 میلیون و 642هزار دلار بوده است. سومین کشور در اتحادیه اروپا که بیشترین واردات را از ایران داشته، آلمان است.

    به این ترتیب چند وقتی می شود که روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا رو به بهبود گذاشته است. حالا هم مهمترین محورهای مذاکرات انجام شده بین رییس کل گمرک ایران و مدیر کل گمرک و مالیات اتحادیه اروپا شامل بررسی نحوه تبادل الکترونیکی اطلاعات، موضوع فعالان اقتصادی مجاز، همکاری های آموزشی و پژوهشی، همکاری های مشترک در جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تخلفات گمرکی بود.

    کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران در اجلاس شورای سازمان جهانی گمرک پیشنهاد داد که کنوانسیون ها و توصیه نامه های سازمان جهانی گمرک باید همگام با پیشرفت فناوری اطلاعات تغییر کند.

    برچسب ها